recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - For høj lyd i mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFor høj lyd i mediecenter

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Februar-2007
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: For høj lyd i mediecenter
    Sendt: 29-Maj-2009 kl. 13:13
Hej,

Jeg har et amitech homecenter living 610 mediecenter, hvor der er tilknyttet 5.1 højtalere direkte til mediecenteret (der er indbygget forstærker i mediecenteret) men jeg har lidt af et luksus problem: mit mediecenter spiller alt for højt!

Når jeg har skruet ned i Windows Mediecenter til 1 er lyden stadig pænt højt. Hvis jeg skruer yderligere ned, så slukker jeg jo helt for lyden.

Det jeg savner er nok et stykke software der kan give yderligere muligheder for at justere lydniveauet, sådan jeg kan få den under 1,0 i lyd, og derved ned til et accepttabelt niveau. Det værst når man ser fjernsyn igennem mediecenteret at lyden er utrolig høj selvom den står på 1.

Nogen ideer til hvordan det kan løses? Evt. igennem 3. part software da jeg har tweaket ved samtlige indstillinger jeg kunne finde både i Windows Media Center samt i Windows Vista.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 13:24
Hvilket lydkort?
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 13:40
Soundmax integrated digital hd audio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 14:00

Kender ikke det lydkort. Er der ikke et konfigurationsprogram som producenten har leveret. Der er ofte 2 steder man kan justere volume.

På en af mine PCer har jeg et realtek lydkort og her kan du se et screendump hvor du kan se at producentens lydstyrke er sat til ca 70 %, medens Win Vista lydstyrken er sat til 100%

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 14:13
Der er et konfigurations program hvor man kan indstille lyd i de enkelte højtalere for sig, samt total lyd. Problemet er at alle står på 1 i lydstyrke, både i vista, WMC, soundmax programmet osv. og jeg kan derfor ikke skrue yderligere ned
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 14:19

Så er jeg sikker på der er en defekt i maskinen. Jeg ville kontakte leverandøren

Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2009 kl. 08:18

Jeg tror nu ikke at det er lydkortet der er defekt, eller maskinen som sådan. Min teori kører mere på at det højtaler system jeg har måske kører i højere lyd frekvenser end mediecenteret, og derfor er lydniveau 1 måske 10 i højtalerne. Jeg kan bare ikke skrue ned for højtalerne da der ikke er volume knap, og eftersom at alle højtalere går direkte i mediecenteret er det det som bestemmer det hele.

Ikke nogen som kender noget software man kan installere? Har søgt på google, men ikke fundet noget brugbart endnu. Er dog heller ikke sikker på hvad man præcist skal søge efter, så det er lidt skud i tågen

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2009 kl. 09:15
5 * 100W klasse D forstærker til folks information. Checkede lige med google.

Det var godt nok også en del at skulle styre med en linear volumen kontrol som der er indbygget i windows ( og sikkert også Mac og linux for den sags skyld ). Det du skal tænke på her at jo at hvis vi regner i watt ( tror jeg ikke fungerer sådan, men det gir et nogenlunde forståeligt billede) har du hvis du sætter begge volume kontroller til 1/10 nedsat volumen til 1W. Det er bare stadig et ret pænt lydniveau og bestemt mere end de fleste ser f.eks Tv avisen ved. Så tror egentlig ikke der er noget der er i stykker, men der mangler ganske afgjort en logaritmist volume kontrol ( det er hvad de i de fleste moderne recievere, f.eks -30 dB)

Findes der ikke en bedre volumen kontrol med amitech softwaren, som har enten et større span at justere inden for eller ende bedre en logaritmisk kontrol?

Det du har brug for at nemlig ikke så meget at skrue ned for lydkortet ( hvilket er hvad du gør nu) men at få skruet ned for forstærkeren. Hvis du skruer for meget ned for lydkort risikerer du let at få meget støj ind på forbindelsen mellem lydkort og forstærker. Dette vil få det til at lyde forfærdeligt.

Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2009 kl. 09:29

Tak for info Huiron, du er præcist inde på hvad jeg har haft på fornemmelsen.

Desværre er det yderst begrænset hvad der følger med amitech af software. Som sagt er det eneste udover Vista's lyd kontrol, det soundmax hvor man kan skrue ned. Jeg har endnu ikke fundet (og har vist ledt alt igennem efterhånden) noget sted hvor man kan skrue ned for selve forstærkeren, for som du selv nævner kører den på et højt niveau ift. hvad der er nødvendigt her.

Der er heller ikke noget til at kunne få den ned på -30db

Der er desværre heller ingen fysiske knapper til at kontrollere, kun de alm. equalizer funktioner (jazz, rock, normal etc.)

Redigeret af Bcool - 30-Maj-2009 kl. 09:31
Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2009 kl. 09:35

Ud fra hvad jeg kan finde yderligere er lydkortet et Soundmax AD19BB se mere her: http://www.analog.com/en/audiovideo-products/audio-codecs/AD 1988B/products/product.html

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 10:05
Ja det er et yderst anvendt lydkort på bundkort og fungerer somend også fint.

Det lyder godt nok til at du har et problem som er meget svært at løse
Det eneste jeg efterhånden kan foreslå er at forelægge problematikken for amitech. Det kan nærmest ikke passe de ikke har oplevet problemet selv under test. Hvis den står som standard ( 50% tror jeg er default) blæser man jo vinduerne ud når windows starter op.

Håber du kommer frem til en løsning, men må nok erkende jeg ikke kan hjælpe mere her.
Til top
Bcool Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 15:02

Ja, niveau 1 på lyden er over alm. fjernsyns lyd hvis man kan sige det sådan. Hvis jeg kommer op på ca. 15-20 spilles der som på et diskotek, tør ikke og køre den ret meget længere op

Men kan det passe der ikke findes software der kan hjælpe? Ved godt det er bedre at man kunne sætte forstærkeren på -30db eller noget, men når jeg nu tilsyneladende ikke kan det, kan det så gøres anderledes?

Har set det med at lyden kan begynde at blive rigtig dårlig, men det er noget jeg gerne vil afprøve for at få en løsning.

Som sagt er problemet størst ved fjernsyns kiggeri, og ikke så meget ved dvd, divx, mp3, osv. afspilning.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu