recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - scart
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketscart

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kopalszczak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: scart
    Sendt: 18-Juni-2009 kl. 11:24
Jeg har altid troet at scart-stik kun kunne overføre analoge signaler, men igår i Sony-centret blev jeg gjort opmærksom på at digitale signaler  godt kan overføres via scart, bare man har det rigtige scartkabel. Er det rigtigt?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af kopalszczak kopalszczak skrev:

Jeg har altid troet at scart-stik kun kunne overføre analoge signaler, men igår i Sony-centret blev jeg gjort opmærksom på at digitale signaler  godt kan overføres via scart, bare man har det rigtige scartkabel. Er det rigtigt?

Nej, det er skrupforkert.

SCART kan overføre RGB, S-Video og composite (CVBS). Alle tre er analoge.

Der findes nogle specielle SCART kabler som kan overføre component, hvis både TV og DVD afspiller eller STB er designet til det (TVet skal have component indgang og DVD/STB skal kunne udsende component på tre ledere i SCART kablet). Men component er også analogt, omend det giver mulighed for 720p og 1080i.

Bottom line: det eneste digitale kabel der findes til forbrugersegmentet er DVI/HDMI.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
kopalszczak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 09-August-2006
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 12:23
Ok, tak for hurtigt svar
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 16:09
Mon ikke han mente at digitale kanaler kan overføres med scart?
Hvis man nu har et TV med MPEG4 DVB-C, og gerne vil optage det i digital
kvalitet på ens HD recorder
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 17:13

Hvis man siger at SCART ikke kan overføre Digitale signaler, hvorledes kan digitale MUX'er da foredeles i Kabel tv anlæg?

Tekniske kyndige som vil fortælle mig forskellen mellem Skærmede kabler i Scart og skærmede kabler i DVI/HDMI. Der ER grænser for hvad jeg kan tro på.

At der skulle være forskel på skærme som mirakuløst er bedre end andre,  til skærme for digitale hhv. analoge signaler.

Engang var der separate Kabler med BNC tilslutninger, og _____ For mig er der altså grænser.      ____   

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 17:17

For ligesom opbløde for det som nogen opfatter som for voldsomt sprogbrug.

Hvad sker der da når signalerne kommer IND i et Tv's HDMI fatning, og samme signaler kommer videre ______  [noget med over hvor mange mm der ikke er skærm fra HDMI og videre ind i systemet]. Hvis ting  altid skulle påvirke hverandre, da ville intet virke i et Tv eller Computermonitor. Så igen der må være noget ______

Redigeret af moho - 18-Juni-2009 kl. 17:20
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 17:22

Oprindeligt skrevet af kopalszczak kopalszczak skrev:

Jeg har ved sælsyn set et "forkert Scart kabel" hvor ledningerne ikke var skærmede, altså enkeltvist. Til forskel hvor hveer enkelt signal leder i Scart kablet er skærmet.  Og hvis et sådant fuldt monteret Scart kabel ikke kan overføre digitale signaler, hvad vil så kunne?  Så har og får jeg VIRKELIGT problemer.

Og så går jeg endda ud fra at Ledere OG Skærme i et Scart kabel er tykkere end i et HDMI, eller løses også dette mirakuløst? 

Bottom line: det eneste digitale kabel der findes til forbrugersegmentet er DVI/HDMI.

Hertil har jeg kun at sige jeg har ingen Håndværksmæssig uddanelse eller anden grund til skrive andet end det jeg mener. Hvad er det, som er det Mirakuløse ved DVI/HDMI i forhold til Scart?  Enlighten Me. Please!

Jeg har også altid haft den opfattelse at i bund og grund er VGA imellem min computer OG Skærm en HDTV forbindelse. Når største opløsning kan stå som 1280 x 1024 pixels!

Redigeret af moho - 19-Juni-2009 kl. 15:31
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu