Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
|
Emne: Kalibreret TV - hvad når kilden skiftes? Sendt: 18-Juni-2009 kl. 23:59 |
Hejsa.
En fladskærm der kalibreres idag kalibreres jo med en bestemt kilde, ikke sandt? Hvad betyder det så for de skærme der sælges brugt, men hvor den benyttede kilde ikke lige medfølger? Skærmen kommer så hjem til en anden bruger, der har en anden BD-afspiller, DVD-afspiller, scaler eller whatever - eller TV-signalet ryger måske pludseligt igennem en AV-receiver, hvor det ikke gjorde før. Er kalibreringen så ikke længere noget værd?
Mvh Steen
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 00:02 |
I princippet så skal panelet kalibreres igen. Det er dog min erfaring, at skifter du til hvad jeg vil kalde et godt "Mærke" så er signalerne så ensartede, at du har et lige så godt billede. Men teoretisk er mit svar forkert
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 00:25 |
udfra de sidste dages "leg" med kalibrering kan et supplement til den vurdering også være at tilsluttes enheder ikke på samme indgang kan det også betyde forkert ogsætning, hvis indstillinger er på indgangs niveau.
Det vil være et godt supplement at få at vide hvilke enheder sad på hvilke indgange.
Men som Hother siger, så vil udgangs signalet fra gode produkter være rimlig ens, og bedst er en ny kalibrering. Der skal dog tages højde for PS3 som kan ændre på gengivelse af HVID og en satbox som f.ex kan ændre gamma indstillinger og der skal altså ikke meget til at gøre kalibrering mindre god/ægte :-)
Det er godt indstillinger kan låses kan jeg kun sige, for ellers er det spildt tid på andre som leger med instillingerne efter de er sat op. :-) Det er så tilfældet at LG skærmen jeg har, kan dette.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 11:05 |
Sschmidt skrev:
Hejsa.
En fladskærm der kalibreres idag kalibreres jo med en bestemt kilde, ikke sandt? Hvad betyder det så for de skærme der sælges brugt, men hvor den benyttede kilde ikke lige medfølger? Skærmen kommer så hjem til en anden bruger, der har en anden BD-afspiller, DVD-afspiller, scaler eller whatever - eller TV-signalet ryger måske pludseligt igennem en AV-receiver, hvor det ikke gjorde før. Er kalibreringen så ikke længere noget værd?
|
Det helt generelle, overordnede svar, er at hvad "kalibrering" helt præcist indebærer, er forskelligt fra system til system - det er netop dét der er hele pointen i kalibreringen, at optimere det enkelte system i stedet for at levere nogle generelle anvisninger der skal fungere for alle. Derfor vil det være forskelligt fra system til system om skærmens indstillinger kan bruges med andre kilder. Det bedste man kan gøre hvis man er i tvivl, er derfor at spørge ham der udfører kalibreringen hvordan det forholder sig i det specifikke tilfælde.
Generelt er HDMI udgange mindre forskellige end analoge udgange, og i de tilfælde hvor der kalibreres forskelligt per kilde, er det faktisk oftest kilden man ændrer på og ikke tv'et. Derudover er der tilfælde hvor kilderne er forskellige på måder man ikke kan kompensere for i tv'et alligevel, og så indstiller man tv'et så korrekt som muligt, og lever med de fejl kilden leverer, indtil den skiftes ud. Derfor er det i de fleste tilfælde - når vi taler om forskellige HDMI kilder - ikke nødvendigt at justere anderledes efter kilden. Men der findes tilfælde hvor der er justeringer der skal ændres.
I det hele taget, så skal man acceptere at "kalibrering" er et produkt der meget sjældent kan gøres perfekt, på grund af begrænsninger i udstyret. Men man skal ikke lade dét at det aldrig kan blive perfekt, afholde sig fra at gøre det så godt som muligt.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 11:07 |
Et eksempel: Hvis en afspiller giver en forkert gamma, men tv'et ikke har nogen gamma-justering, så kan tv'et ikke kalibreres anderledes, selv om billedet vil være forskelligt med de to kilder. Det er også dét der er årsagen til at man ikke kan kalibrere sig ud af udstyrets begrænsninger. En god kalibrering kræver godt udstyr (og alligevel, så er kalibrering MERE væsentlig jo ringere udstyret er!)
|
 |
Sschmidt
Super bruger
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 11:20 |
AV Precision skrev:
Det helt generelle, overordnede svar, er at hvad "kalibrering" helt præcist indebærer, er forskelligt fra system til system... |
Det var også sådan jeg regnede med det var - i nogle tilfælde har det betydning hvis kilden skiftes, i andre ikke. Og der kan ikke generaliseres, da man altid kan tænke en situation der gør helheden bedre eller dårligere end før.
AV Precision skrev:
I det hele taget, så skal man acceptere at "kalibrering" er et produkt der meget sjældent kan gøres perfekt, på grund af begrænsninger i udstyret. Men man skal ikke lade dét at det aldrig kan blive perfekt, afholde sig fra at gøre det så godt som muligt. |
Helt enig. Årsagen til mit spørgsmål er at jeg ind imellem ser brugte TV der sælges med angivelsen "ISF-kalibreret". Det vil sikkert sjældent være en decideret ulempe, med mindre man har et radikalt anderledes, eller meget ringe omkringliggende system, således den gennemførte kalibrering skulle have været markant anderledes for at passe i det nye system. Men man skal passe på med at tro at den hellige grav er velforvaret, og at man, hvis man køber et sådan TV, får præcis samme gode oplevelse som hvis man havde fået kalibreret TV'et hjemme hos én selv.
En lidt anden snak; Hvordan gik det med de (lidt) gale farver på PS3'en - noget nyt i den sag?
Mvh Steen
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 13:47 |
AV Precision skrev:
Et eksempel: Hvis en afspiller giver en forkert gamma, men tv'et ikke har nogen gamma-justering, så kan tv'et ikke kalibreres anderledes, selv om billedet vil være forskelligt med de to kilder. Det er også dét der er årsagen til at man ikke kan kalibrere sig ud af udstyrets begrænsninger. En god kalibrering kræver godt udstyr (og alligevel, så er kalibrering MERE væsentlig jo ringere udstyret er!)
|
Svaret kan vel ganske kort siges ved, at man kalibrerer ikke de enkelte enheder. Man kalibrerer et samlet system, (eksempelvis afspiller og display). Hvis een af delene udskiftes, er der ikke længere tale om en kalibrering.
F.eks kan man ikke efterfølgende sige, at TVét er kalibreret korrekt, hvis afspilleren der har været brugt til kalibrering ikke længere benyttes.
Det er muligt TVét er justeret på alle leder og kanter, men det er justeret ud fra de målinger der er foretaget med den pågældende afspiller. Og derfor kan det vise sig at justeringerne i TVét er forkerte, hvis afspilleren udskiftes.
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 14:29 |
Sschmidt skrev:
Helt enig. Årsagen til mit spørgsmål er at jeg ind imellem ser brugte TV der sælges med angivelsen "ISF-kalibreret". Det vil sikkert sjældent være en decideret ulempe, med mindre man har et radikalt anderledes, eller meget ringe omkringliggende system, således den gennemførte kalibrering skulle have været markant anderledes for at passe i det nye system. Men man skal passe på med at tro at den hellige grav er velforvaret, og at man, hvis man køber et sådan TV, får præcis samme gode oplevelse som hvis man havde fået kalibreret TV'et hjemme hos én selv. |
Helt enig. Men det vil som regel være bedre end slet ikke at have kalibreret.
Sschmidt skrev:
En lidt anden snak; Hvordan gik det med de (lidt) gale farver på PS3'en - noget nyt i den sag?
|
Ikke udover at det er isoleret til enkelte displays. Hvad der sker og hvorfor, det har jeg ikke gravet nærmere i, jeg har prioriteret andre ting. Indtil videre er svaret fra display-producenterne at når det kun er PS3 der skaber problemet, må det være dén der er noget galt med, og Sony ville hvis jeg rent faktisk fandt frem til nogen med forstand på det, givetvis svare at det må være displays'ne der er noget galt med når det ikke sker på alle displays... Så indtil videre er den strandet dér, og jeg tror ikke jeg vil bruge mere energi på det.
Redigeret af AV Precision - 19-Juni-2009 kl. 14:30
|
 |
Sschmidt
Super bruger
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 15:05 |
AV Precision skrev:
Sschmidt skrev:
|
Ikke udover at det er isoleret til enkelte displays. Hvad der sker og hvorfor, det har jeg ikke gravet nærmere i, jeg har prioriteret andre ting. Indtil videre er svaret fra display-producenterne at når det kun er PS3 der skaber problemet, må det være dén der er noget galt med, og Sony ville hvis jeg rent faktisk fandt frem til nogen med forstand på det, givetvis svare at det må være displays'ne der er noget galt med når det ikke sker på alle displays... Så indtil videre er den strandet dér, og jeg tror ikke jeg vil bruge mere energi på det. |
Det kan jeg sagtens forstå, ville bare lige høre om der var noget jeg havde misset - informationer flyver nogen gange ret hurtigt herinde :-)
Mvh Steen
|
 |