recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG 50PQ6000 kalibrerings info
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG 50PQ6000 kalibrerings info

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: LG 50PQ6000 kalibrerings info
    Sendt: 12-Juni-2009 kl. 21:57

Jeg har haft muligheden for at lege lidt med en Eye1 og softwaren Colorimetre HCFR , på mit LG 50PQ6000 tv, og brugt dens expert1 opsætning for at sætte det op lidt bedre end standard.

Mit spørgsmål er nu om disse indstillinger er så meget bedre end dem jeg havde standard?  ifølge Calibration guide for dummies , så skulle det vist være en forbedring af nuværende.
Jeg kunne ikke få RGB levels ved 0-20% til at være bedre, uden det gik udover de andre tal dramatisk, og på dummies siden så det også ud til at være svært og afhænger måske også af kvaliteten af tv.

Måske kan andre bruge informationen på deres PQ6000.. det er jo dog ikke sikkert at indstillinger ligger så tæt op af hinanden og som Otto siger, så er lyset i rummet til forskel, men det er måske et forsøg værd?

Før billeder

EFTER

Der er brugt følgende værdier her,

Kontrast:  68
Lys: 50
H-skarphed 56
V-skarphed 56
Farve: 50
Farvetone: 0

Dyn kontrast SLUK
Støjreduktion SLUK
Gamme:  Høj
Sort niveau LAV
Kantforbedring SLUK

Just. rød: -2
Just grønt: -23
just blåt: -47
rød forskyd: 3
grøn forskyd: 10
blå forskyd: 11
rød farve: 2
rød tone: 0
grøn farve: 0
grøn tone: 0
blå farve: 0
blå tone: 0
Gul farve: -5
Gul tone: 0
Cyan farve: -7
Cyan tone: 0
magenta farve: 2
magenta tone: 0

Ved ikke om andre kan bruge disse indstillinger, jeg vil kikke videre på det på andet tidspunkt, og se om jeg kan lære at gøre det bedre..
Det har dag taget en god 3 timer at komme hertil.

Der er brugt DVD v2.0 skiven som også refereres til fra HCFR siden.

opdatering:
Disse DVD tests er lavet med PAL afspilning i "original" mode, ikke fullscreen,eller dobbelt skalering. og en PS3 er brugt til formålet via HDMI.
da jeg erfarede at enheden som sættes til gør forskellen og så er kilden for dette signal jo nok også vigtig her.

Redigeret af pendec - 13-Juni-2009 kl. 11:09
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2009 kl. 23:03

Tak for målingerne - kan jeg få dig til at måle farvemætningsforløbet (0%, 25%, 50%, 75% og 100%) for magenta og vise resultatet i CIE-diagrammet?

PG6000 havde en særhed omkring (bl.a.) magenta, som nemmest afsløres med denne måling - og det kunne være interessant at se, om der er sket forbedringer på dette punkt i PQ6000.

(i parentes bemærket kan jeg sige, at den særhed, der er i PG6000's farvegengivelse, svarer meget til farvegengivelsen i Panasonic's THX-indstilling i V10'eren)

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 01:55

har bare taget et par snaps af selve CIE digram...

Dette er så taget via målinger igennem pc/hdmi -> skærm, og der fik jeg rigtig dårlige målinger på de mørke farver , ved en del rystelser/støj i billed, så aflæsninger tror jeg er lidt ringe. men håber du kan bruge dem.

1024x768

1366x768

1920x1080

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 06:51

Super - tak for det. Jeg kan lige vise, hvordan PG6000 opfører sig, når man ikke rører ved CMS'en (målt med BD-afspiller + AVCHD som kilde):

PG6000 er mere skæv i det magenta farvemætningsforløb end PQ6000 - og hvis man bruger CMS'en til at forsøge at flytte magenta på plads, sker der ikke det, som man forventer: Forløbet rettes ikke ud ud, men magenta placeres korrekt på gamut'ens kant.

Det ser ud til, at der er sket en forbedring i PQ6000 på dette punkt.

Din kalibrerede hvidbalance på PQ6000 ligner hvidbalancen på PG6000 efter kalibrering - og den er svær at få helt under kontrol, hvilket også passer meget godt med din beskrivelse. Gamma'en ligner hinanden for de to TV.

Til top
ekelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2006
Sted: Aalborg Denmark
Point: 1426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:22

dejligt at se der er sket en forbedring

så kan man bare ægre sig over man købte lidt for tidligt og ikke fik pq6000

Kef R500,R200C, Q100, SVS SB-2000, Onkyo TX-NR818,Hegel Röst , Sony 65XE90, Xbox One X. ,Apple TV4K
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af ekelund ekelund skrev:

dejligt at se der er sket en forbedring

så kan man bare ægre sig over man købte lidt for tidligt og ikke fik pq6000

Jo - men sådan er det jo altid - men for at se en markant forbedring er dette udvalgte målepunkt ikke nødvendigvis nok til at flytte læsset. Der er sikkert mange andre forskelle på de to TV - så jeg synes, at der skal en grundigere sammenligning til, før du skal begynde at ærgre dig...

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 10:32

Kan det forklares hvorfor min HDMI udgang på min bærbar, skaber så ringe billed, og at min PS3 skaber et roligt og godt billed til måling?

Jeg er helt grøn på det her, så har nogen en forklaring på problematikken?

Og ISF Dag / ISF Nat,
Med hvilke preferencer burde jeg lave sådane to valg profiler, hvad skal jeg lægge vægt på ved opsætningen? kontrast/farve osv?
Alt hjælp her er værdsat :-)

Skal returnere musen igen snart...

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 15:31

Aftenindstillingen ("ISF-night") laver du i mørke omgivelser ved justering af LYS og KONTRAST.

Tilsvarenden laver du en dagslysindstilling i lyse omgivelser ved indstilling af de samme kontroller. Du kan evt forsøge dig med en lysere gamma-indstilling som et alternativ til at stille alt for meget på LYS.

Til begge indstillinger (aften, dag) kan du bare bruge f.eks. DVE eller THX-testbillederne, der findes på mange DVD'er.

Vad mener du med, at HDMI-udgange skaber et "ringe billede" fra din bærbar? Hvad er anderledes end signalet fra PS3?

Hvad er refreshen sat til PC'en? Hvordan er din afspiller på PC'en indstillet?

(der er normalt rigtigt mange parametre at stille på, når man bruger en PC som afspiller)

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvad er refreshen sat til PC'en? Hvordan er din afspiller på PC'en indstillet?

Jeg kan vælge 60hz som det eneste, da jeg ingen skærm driver har, så den sætte den bare til 60hz, og det er også hvad tv så siger i infobar på tv..

Hvad angår HDMI og laptop og PS3
Når man står tæt på tv og kører IRE  10-30 cirka, så er PS3 afspilning og billed roligt, og giver også en rimlig måling.
når man prøver samme via laptop og dens image display option og sætter billeder til kun 30% af fuld skærm (som jeg læste var bedst)
så er der en masse små forstyrrende elementer at se i disse kontraster omkring 10-30. og måling går næsten også uden for RGB skala i flere tilfældek, virkelig mærkeligt.

og så tænkte jeg nok at der var kontrast og lys som var de primære at ændre på i dag/nat opsætning, og så vil jeg prøve lidt med gamma opsætningen her også. Tak for info.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 17:04

Det lyder som om din PC kører med PC-levels i stedet for video-levels. Ved PC-levels er sort=0 og hvis=255 på lysskalaen - men for video-levels (som man alt andet lige) vil bruge ved filmfremvisning, er sort=16 og hvid=235.

Måske kan du indstille noget her? Er det testgeneratoren i HCFR du bruger ved test med PC? Jeg mener ikke, at den kan indstilles - men måske husker jeg forkert.

Kan du ikke afspille test-DVD'en på PC'en i stedet? Huske at sikre, at DVD-afspilleren på PC'en køre med video-levels.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2009 kl. 17:56

I Nvivia indstillinger kan man sætte Color adj.

den stod til full 0-255, så måske var derfor..
Jeg ser lige om jeg når at prøve igen.

jeg prøver lige iso her på pc og ser resultat. Den sætter disse farver ved overlay, så det burde som du siger påvirke video colors.

Redigeret af pendec - 14-Juni-2009 kl. 17:57
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2009 kl. 12:35

Nogen forbedring?

Til top

Besvar Besvar Side  123>