|
Manglende farver på TV |
Besvar |
Forfatter | |
torplarsen
Ny bruger Oprettet: 19-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7 |
Emne: Manglende farver på TV Sendt: 17-Juni-2004 kl. 14:35 |
Hejsa Ved tilslutning af min PC konstaterede jeg, at uanset hvordan jeg indstillede driveren af grafikkortet på min PC, kunne jeg ikke få farver på mit TV. Det viser sig at fejlen er almindelig ved TV baseret på Philips komponenter. Løsningen i mit tilfælde var at adskille Scartstikket som sidder i 'TV enden' og kortslutte ben 15 og ben 21 som er chrominance og luminance, og så samle det igen - og vupti så var der farver. Oversigt over scartstikkets ben: http://www.geo.gr/geo-tech/scart_connector.htm Indgrebet er naturligvis på eget ansvar, og jeg hører gerne hvis der er nogen forklaring på fænomenet.
|
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 14:47 |
Hej torplarsen Det er fordi signalet ud af PC'en er S-video, altså med farver (chrominance) og det sort/hvide signal (luminans) adskildt for bedre kvalitet. Hvis dit TV har en S-video indgang (f.eks. på SCART-2) så kan du med fordel investerer i et S-video til Scart kabel. Det giver bedre kvalitet end at bruge composite indgangen. Det med kortslutningen bør du ændre, så der sidder en kondensator imellem. Det er ikke sundt for elektronikken i PC'ens udgang, at de to udgange for farver og sort/hvid bare er kortsluttet. Så for din PC's skyld bør du lave det om, så det kun er en elektrisk kortslutning igennem en kondensator og ikke en "rigtig" kortslutning. Alternativt, kan de købes færdige. Altså små kabler, som laver computerens S-video om til composite. Her med S-video til S-video stik: http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-kabel/kabel21/k abel4181.html Og her med S-video til composite (phono/RCA) stik: http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-kabel/kabel21/k abel4921.html De kan sikkert fås i mange velassorterede edb-forretninger. /Lars Redigeret af Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 15:09 |
Og jeg vil da godt tilføje at det ikke er pga Philips komponenter. Det gælder alle mærker ser man S-Video via en Video indgang, ja så er det uden farver. Det er netop styrken i S-Video at farver og "billede" holdes adskildt. Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 17:03 |
Hej torplarsen Kondensatoren kan være 470 pF (pico-farad). Køb den i nærmeste elektronikbiks. Den forbindes imellem Y (luminans) og C (chrominans) signalerne: Y-ground------------------+ +---------- RCA/composite ground C-ground------------------+ Y-------------------- -----+ +--------- RCA/composite video C------------||-----------+ 470pF
/Lars Redigeret af Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
torplarsen
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 20:14 |
Hej igen Tak for de gode svar, jeg vil fjerne min kortslutning straks og få lavet den rigtige løsning. Hvordan ved jeg om mit TV har en S-Video indgang på Scart 2 ? Jeg kan naturligvis søge på nettet, men jeg er jo til de hurtige svar, og dem får man åbenbart i dette forum :-) Mit TV er et B&O Beovision 1. Der er 2 scartstik på bagsiden, og på fronten er der mulighed for at tilslutte eksempelvis et videokamera via phono stik (rød, gul, hvid). Min PC som gerne skulle ende ud med at kunne bruges som et alternativ til min VHS video mm, er hjemmebygget på basis af et EPIA M10000 bundkort i et Morex Cubid 3677 (sort) kabinet, cpu er kølet passiv med en Zalman NB47J Motherboard Heatsink, kabinetblæser er dæmpet med 5V, så den er meget lydsvag. På lydsiden bestod den den ultimative test, konen opdagede den først efter flere dage, og det var ikke på lyden, men med spørgsmålet: "Hvad er det egentlig der står derhenne?" P.t kontrolleres den via VNC, men den skal på sigt fjernbetjenes, her afventer jeg dog eksterne usb2 tv kort med hardware mpeg4 encoding, mon ikke der kommer en afløser fra Hauppauge til deres WinTV PVR-usb2, og så har man jo fjernbetjeningen.
|
|
Lars
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 21:26 |
Hej Torplarsen
Jeg vil tro at dit TV har S-video mulighed på begge SCART stik, men at du skal vælge det inde i en system menu et eller andet sted. Jeg er dog ikke så kendt med lige den model. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
torplarsen
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 22:05 |
Har fundet specifikationerne på mit TV nu :-) Så skal jeg bare finde ud af hvordan man slår det til: Connections for external sources:
|
|
Lars
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 23:12 |
Hej torplarsen Det kan også være at det bare virker uden at du skal gøre noget, når du får fat i en kabel fra S-video til SCART. Det er et kabel som dette: http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&partid=6&m enuid=1 /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 17-Juni-2004 kl. 23:16 |
Til Toplarsen Onsdag solgte Aldi et DVD kabel kit til 40 kr - det har de stik Lars har fundet til dig plus lidt mere (bl.a 2 x 10 meter kabel). Et af stikne var et SCART stik med S-Video ind/out. (Dit fjernsyn skal stadig åbne for S-Video). Skynd dig ned og se om ikke de også har et sæt til dig. Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |