recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 18-bit = mindre Colour banding?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket18-bit = mindre Colour banding?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Emne: 18-bit = mindre Colour banding?
    Sendt: 01-Juli-2009 kl. 23:08

Jeg faldt lige over dette link: http://glubes.ca/samsung_pla.htm Er der nogen herinde som ved hvad det betyder, at et tv har 18 bit, og ikke 10/12 bit? Er det en forbedring som kan bruges til noget?

Redigeret af Firebird - 03-Juli-2009 kl. 14:53
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 21:52

Er der slet ikke nogen der kan svare på spørgsmålene?

En Oppo BDP-83 kan outputte 30-bit og 36-bit Deep Colour via HDMI. Er det så positivt at tvet har 18-bit Colour Processing, og ikke 10-bit eller 12-bit Colour Processing? Der må da være nogle herinde som ved noget om dette.

Redigeret af Firebird - 02-Juli-2009 kl. 22:00

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 22:07

Jeg mener at otto har skrevet om dette før...Der er vel heller ikke nogle BD film der understøtter 18bit? eller hvad....

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Jeg mener at otto har skrevet om dette før...Der er vel heller ikke nogle BD film der understøtter 18bit? eller hvad....

MVH

Det var desværre ikke et svar som jeg kunne bruge til noget. Mit spørgmål går alene ud på om 18-bit Colour Processing er bedre end 10-bit og 12-bit Colour Processing.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 22:46

I denne tråd  http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55844& PN=1&TPN=1 skriver Tech2009 at kun Pioneer har 12-bit paneler. Han skriver det som om 12-bit er bedre end 8-bit og 10-bit. Hvis 12-bit er bedre end 8-bit og 10-bit, så må 18-bit vel være bedre end 12-bit?

Tech2009 skrev:

Du tager desværre fejl.

Pioneer har 12 bit paneler, hvilket ingen andre har.

Og mht. til Colour Depth Information, som du også var lidt ind på, så læs nedenstående:

Any source currently available stores color information in 8-bit pieces. Pioneer's  technology expands this to 12-bit. You need 3 pieces to get all your color (RGB), 3*12=36. It gives you more gradation in-between colors.

Redigeret af Firebird - 02-Juli-2009 kl. 23:02

JVC X3
?
?
?
?
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 23:01
Så nu højere bit jo mindre color banding?
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Så nu højere bit jo mindre color banding?

Muligt. Jeg ved det ikke. Det ville dog være rart at vide.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 14:47
Kan det passe, at 18-bit Colour Processing giver mindre Colour banding end 8-bit, 10-bit, og 12-bit Colour Processing? Der må da være nogen herinde som ved noget om dette.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 14:59

ja - og nej

18bit colour processing giver pr. definition mindre colour banding and 8/10/12-bit - men det forudsætter at alting i hele leddet er 18-bit, ligefra kilde til afspiller til skærm. Du kan ikke fjerne colour banding fra en 8/10/12-bit kilde blot fordi skærmen har 18-bit colour processing. Der er aldrig mere eller andet end det der er i kilden, og hvis kilden har colorbanding der konkret skyldes at kilden selv kun er 8-bit - eller der opstår color banding i afspilleren fordi denne kun kan håndtere 8-bit - så vil denne color banding være der uanset hvormange bit din skærm har til rådighed ved sin signal processering. Ingen kæde er bedre end sit svageste led.

Redigeret af popcorn - 03-Juli-2009 kl. 15:12
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af popcorn popcorn skrev:

ja - og nej

18bit colour processing giver mindre colour banding and 8/10/12-bit - men det forudsætter at alting i hele leddet er 18-bit, ligefra kilde til afspiller til skærm. Du kan ikke fjerne ikke colour banding fra en 8/10/12-bit kilde blot fordi skærmen har 18-bit colour processing.

Hmmm, men bliver Colour banding mindre med 18-bit Colour Processing end med 8-bit? Hvad skulle det ellers gøre godt for? Hvorfor kører Pioneer med 12-bit, hvis det ikke er bedre end 8-bit og 10-bit? Tech2009 skriver jo som om Pioneers 12-bit er bedre end 8-bit og 10-bit. Citat:

Pioneer har 12 bit paneler, hvilket ingen andre har.

Og mht. til Colour Depth Information, som du også var lidt ind på, så læs nedenstående:

Any source currently available stores color information in 8-bit pieces. Pioneer's  technology expands this to 12-bit. You need 3 pieces to get all your color (RGB), 3*12=36. It gives you more gradation in-between colors.

Det var i denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55844& PN=1&TPN=1

Redigeret af Firebird - 03-Juli-2009 kl. 15:16

JVC X3
?
?
?
?
Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 15:23

Læs nu hvad jeg skriver

Ja - colour banding bliver mindre med 18-bit processing end med 8-bit processing forudsat at det der kommer ind og skal behandles er 18-bit.

Ellers nej

Jeg kender godt tråden du henviser til - jeg debatterede dengang med Tech om dette, men jeg opgav at overbevise ham for han troede mere på Pioneers reklame materiale end på mig og logikken ;)

Jeg er ligeglad hvad Pioneer skriver, hvis selve kilden er gemt som 8-bit så kan ingen teknologi i verden udvide den til at være mere, heller ikke Pioneer.

PS: Men når dette er sagt så kan det jo stadig godt være at Samsungs nye skærme med 18-bit teknologi har mindre egenskabt banding end evt. tidligere Samsung skærme med kun 8-bit teknologi - men det er jo blot en konstatering af et selve skærmens egenskabte banding er blevet mindre sammenlignet med dårligere modeller. Det ændrer bare ikke ved at den banding der måtte være i selve kilden den vil stadig være der.

Redigeret af popcorn - 03-Juli-2009 kl. 15:28
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af popcorn popcorn skrev:

Læs nu hvad jeg skriver

Ja - colour banding bliver mindre med 18-bit processing end med 8-bit processing forudsat at det der kommer ind og skal behandles er 18-bit.

Ellers nej

Jeg kender godt tråden du henviser til - jeg debatterede dengang med Tech om dette, men jeg opgav at overbevise ham for han troede mere på Pioneers reklame materiale end på mig og logikken ;)

Jeg er ligeglad hvad Pioneer skriver, hvis selve kilden er gemt som 8-bit så kan ingen teknologi i verden udvide den til at være mere, heller ikke Pioneer.

Hmmm, så Pioneers 3*12=36 er bare noget opreklameret bras som ikke er en skid værd?

JVC X3
?
?
?
?
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu