Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
stenovitz
Junior bruger
Oprettet: 17-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
|
Emne: YouSee Samsung HDD boks -> USB udgang? Sendt: 04-Juli-2009 kl. 14:51 |
Hej
Jeg er én af de heldige nye ejere af et Pana V10 42'' Plasma TV, som jeg har haft stor glæde af 1½ uges tid. Hertil har jeg en Yousee Samsung HDD boks, der desværre har en yderst begrænset mængde plads.
På Yousee's Samsung-boks er der et USB-stik. Jeg vil mægtig gerne kunne kopiere nogle ud på nogle af mine store harddiske, her har jeg nærmest et uendeligt terabyte-lager. Desværre har jeg erfaret at USB-stikket ikke er aktiveret softwaremæssigt - og jeg har ikke kunnet få klart svar på et evt. tidspunkt for, HVORNÅR USB-udgangen bliver aktiveret i Samsung boksen.
Jeg kan da ikke være den eneste her på planeten, der gemmer optagelser over længere tid? Jeg ved, at alternativerne er at bruge SCART-kabel til alm. HDD-optager, men det er en meget uhensigtsmæssig og meget langsommelig løsning, dvs. jeg betragter det _ikke_ som en løsning.
Pt. bruger jeg mit gamle Hauppauge MCE5000 TV-kort med 2 tunere på min stationære PC, men den kan kun levere i analog kvalitet og ikke engang særlig godt. Men den løsning lever jeg så til nøds med her under Tour de France (samt nogle gode film og dokumentarer på mine gratiskanaler den første måned af Yousee Digital TV abb. perioden), hvor jeg gerne vil optage samtlige etaper, da jeg er på arbejde det meste af tiden (f.eks. her nu i skrivende stund, lørdag eftermiddag).
Jeg må blankt erkende, at jeg ikke forstår, hvorfor USB-udgangen ikke bare er aktiveret som standard - er der evt. nogen, der ved noget mere?
Redigeret af stenovitz - 04-Juli-2009 kl. 14:53
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 14:57 |
stenovitz skrev:
Hej
Jeg er én af de heldige nye ejere af et Pana V10 42'' Plasma TV, som jeg har haft stor glæde af 1½ uges tid. Hertil har jeg en Yousee Samsung HDD boks, der desværre har en yderst begrænset mængde plads.
På Yousee's Samsung-boks er der et USB-stik. Jeg vil mægtig gerne kunne kopiere nogle ud på nogle af mine store harddiske, her har jeg nærmest et uendeligt terabyte-lager. Desværre har jeg erfaret at USB-stikket ikke er aktiveret softwaremæssigt - og jeg har ikke kunnet få klart svar på et evt. tidspunkt for, HVORNÅR USB-udgangen bliver aktiveret i Samsung boksen.
Jeg kan da ikke være den eneste her på planeten, der gemmer optagelser over længere tid? Jeg ved, at alternativerne er at bruge SCART-kabel til alm. HDD-optager, men det er en meget uhensigtsmæssig og meget langsommelig løsning, dvs. jeg betragter det _ikke_ som en løsning.
Pt. bruger jeg mit gamle Hauppauge MCE5000 TV-kort med 2 tunere på min stationære PC, men den kan kun levere i analog kvalitet og ikke engang særlig godt. Men den løsning lever jeg så til nøds med her under Tour de France (samt nogle gode film og dokumentarer på mine gratiskanaler den første måned af Yousee Digital TV abb. perioden), hvor jeg gerne vil optage samtlige etaper, da jeg er på arbejde det meste af tiden (f.eks. her nu i skrivende stund, lørdag eftermiddag).
Jeg må blankt erkende, at jeg ikke forstår, hvorfor USB-udgangen ikke bare er aktiveret som standard - er der evt. nogen, der ved noget mere?
|
Stort tillyke med dit nye Pana TV.
USB tilslutningen. Som én af recordere.dk´s YouSee testere, er jeg ikke bekendt med nogen beslutning om USB tilslutningens fremtid. Men jeg skal da gerne bringe det op over for YouSee.
Men jeg kan forestille mig, at det mere bliver en indgang end en udgang.
Den gamle "hædderkronede" Sagem81, som var TDC´s /YouSee`s første HD boks havde skam også en USB tilslutning - den kom mig bekendt aldrig i brug
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
E Nørgaard
Bruger
Oprettet: 03-Juni-2009
Point: 100
|
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 16:51 |
På mine PVR´s - altså video harddiskoptagere - er der USB-stik. De kan godt bruges, men KUN til at sende materiale TIL optageren (og videre til fjernsynet).
Det er altså til at vise fotos, lyd og "klip" (hvis formatet passer optageren).
Der bliver IKKE sendt noget data / signal UD på USB stikket. Det ville være alt for komplekst med skrivning dér (har jeg fået at vide ;-( )
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 17:12 |
UPS - så er der sørme noget der er forbigået min opmærksomhed - beklager. Jeg trode nemlig stadig at den ikke var aktiveret
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
stenovitz
Junior bruger
Oprettet: 17-April-2007
Point: 38
|
Sendt: 05-Juli-2009 kl. 11:45 |
E Nørgaard skrev:
På mine PVR´s - altså video harddiskoptagere - er
der USB-stik. De kan godt bruges, men KUN til at sende materiale TIL
optageren (og videre til fjernsynet). |
Tak for den lille fine info, Nørgaard.... Jeg regner med at efterspørgslen på at trække mpeg4 optagelser ud
vil stige eksponentielt og man kan da ved at rende trådene igennem her
også konstatere at et behov er tilstede. Ligesom andre, så undrer jeg
mig virkelig over, at der ikke er flere producenter, der satser på
mpeg-4 optagelser med mulighed for eksportering.....
Hother skrev:
USB tilslutningen. Som én af recordere.dk´s YouSee testere, er jeg ikke bekendt med nogen beslutning om USB tilslutningens fremtid. Men jeg skal da gerne bringe det op over for YouSee. |
Tak, det vil være en dejligt service . Som jeg påpeger, så kan jeg ikke være den eneste med et eklatant behov for at gemme optagelser gennem længere tid uden man skal til at prioritere i de optagelser, der er på 120 Gb effektiv lagerplads. Nuvel, af og til overvejer jeg da at købe HDD-optager, men så misser jeg muligheden for HD-kvalitet samt at jeg ikke kan se andre programmer mens jeg optager. Jeg kan virkelig ikke tro på at hovedparten af befolkningen kan leve med 120Gb lagerplads, hvor man så skal til at vælge hvilke gode optagelser, man skal slette for at få plads til nye optagelser. For at komme med en lille anekdote, så har jeg gang i digitalisering af nogle herlige, gamle VHS-optagelser fra 80erne og 90erne. Ved dejligt gensyn af de gamle guldoptagelser, priser jeg mig lykkeligt for, at jeg dengang besluttede at have et VHS-arsenal stående på x antal hyldemeter. Idag, på et digitalt medie, er den fysiske plads begrænset af x antal harddiske. På samme måde kan der være optagelser idag, som man opfatter som 'historiske' og som man gerne vil gemme i længere tid over en årrække - UDEN at man skal spises af med et analogt signal !!! Mine frustrationer må du da meget gerne sende videre til Yousee...
Redigeret af stenovitz - 05-Juli-2009 kl. 12:31
|
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 11:41 |
Tråden her foregår muligvis i et helt forkert forum. Sagen synes mere at være et juridisk og forretningsmæssigt issue end et teknisk ditto.
For snart 40 år siden gik den første mand på månen, og hvis man i dag ville producere og sælge optagere som kunne gemme indholdet på en USB enhed i et forbrugervenligt format, så er der ingen teknologiske forhindringer.
I 1984 slog den amerikanske højesteret fast at forbrugere havde ret til at "time shifte", dvs optage indhold og se det senere.
Det var Sony som dengang vandt over Universal. Firmaer som dengang altså havde forskellige interesser, mens man i dag ser en høj grad af vertikal integration inden for disse brancher.
Video, dengang Betamax eller VHS, gav ligeledes mulighed for "place shifting", som dengang betød, at man kunne flytte det optagede indhold til eksempelvis sommerhus eller et andet rum i boligen. (I dag benyttes "place shifting" også som en term for transponeret indhold, eksempelvis fra TV til Mobiltelefon)
Nem time shifting og nem place shifting kombineret med dagens kommunikationsmuligheder (Internet) og muligheden for tabsfri eller næsten tabsfri transponering er et forretningsmæssigt mareridt for ejerne af indholdet.
Indholdet bliver let at kopiere, så der ikke blot er tale om personlig time shifting eller place shifting, og man kan ikke sælge samme indhold flere gange i forskellig indpakning til samme kunde.
De "Store" udstyrsproducenter som har medejerskab eller samarbejds- & leveringsaftaler med de store indholdsejere & distributører vil derfor i så lang tid som muligt forsøge at bremse funktionaliteten som her for den enkelte forbruger virker attraktiv. Måske for at kunne køre nye "løsninger" på banen.
Optimalt set vil det for alliancen af indholdsejere, distributører og udstyrsproducenter gælde om at få "magten" over indholdet helt ned til HDMI stikket, vha beskyttelsessystemer, eksempelvis kodning. (Ingen optager med HDMI input)
Indtil da, vil mindre "frække" udstyrsproducenter levere enheder eller PC tilbehør som kan gøre tricket med at give forbrugeren magten over indholdet.
/B
Redigeret af B-CLG - 07-Juli-2009 kl. 11:43
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 11:57 |
E Nørgaard skrev:
På mine PVR´s - altså video harddiskoptagere - er der USB-stik. De kan godt bruges, men KUN til at sende materiale TIL optageren (og videre til fjernsynet).
Der bliver IKKE sendt noget data / signal UD på USB stikket. Det ville være alt for komplekst med skrivning dér (har jeg fået at vide ;-( )
| hvis det er komplekst hvorfor optager jeg så via en usb 2,5 harddisk både HD og SD uden problemer. disse optagelser kan så direkte overføres til pc. Det er jo masser af pvr som kan det og de bliver lavet af små virksomheder. de findes både til sattv og dvb-c (yousee) så den holder ingen steder. Men disse løsninger er så lidt mere lang håret når optagelserne skal overføres til dvd. Men når man først har lært det, er der ingen problemer i det. har en popcorn A100 som jeg bruger som afspiller til egen optagelser både HD og SD. Så bruger ikke dvd mere til det formål. Men til hr og fru Danmark bliver de nok aldrig udbredt. Men mindre mpeg4 kan overføres direkte til dvd via en chip.
Redigeret af xcardman - 07-Juli-2009 kl. 11:58
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 12:25 |
xcardman skrev:
E Nørgaard skrev:
|
hvis det er komplekst hvorfor optager jeg så via en usb 2,5 harddisk både HD og SD uden problemer. disse optagelser kan så direkte overføres til pc. Det er jo masser af pvr som kan det og de bliver lavet af små virksomheder. de findes både til sattv og dvb-c (yousee) så den holder ingen steder.
Men disse løsninger er så lidt mere lang håret når optagelserne skal overføres til dvd. Men når man først har lært det, er der ingen problemer i det. har en popcorn A100 som jeg bruger som afspiller til egen optagelser både HD og SD. Så bruger ikke dvd mere til det formål. Men til hr og fru Danmark bliver de nok aldrig udbredt. Men mindre mpeg4 kan overføres direkte til dvd via en chip.
|
Ja men det er værd at bemærke at du ikke gør de fra en YouSee boks.
Hvis alle mennesker gik ud og købte PVR optagere fra andre mærker en YouSee, så vil vi nok se at de begynder at låse kortene til boksene.
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 14:12 |
udbyder er jo kun ude på en ting og det er at suge så mange penge ud af folk som mulig. man skal jo købe deres box og helst alle deres pakker, selv om man kun ser 10 procent af kanalerne. men det er teknisk muligt at optage fra eller overfører fra usb.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 14:18 |
Cyberguyen skrev:
Hvis alle mennesker gik ud og købte PVR optagere fra andre mærker en YouSee, så vil vi nok se at de begynder at låse kortene til boksene.
|
Lidt svært eftersom YouSee reklamerer med at man kan se digitale kanaler på et TV med DVB-C tuner hvis man køber et CAM. CAM'et kan ikke vide om det sidder i en PVR eller et TV.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 14:23 |
Hother skrev:
UPS - så er der sørme noget der er forbigået min opmærksomhed - beklager. Jeg trode nemlig stadig at den ikke var aktiveret |
Det er vist mere korrekt at sige at YouSee ikke bruger USB porten. De folk som har fået shell adgang til deres YouSee PVR (via det serielle interface) har vist mount'et USB enheder. Linux har ikke automount af USB på samme måde som Windows. Prøv evt at stikke en USB stick med LED diode i boxen. Blinker USB LEDen så ikke? (ikke at du kan bruge det til noget....)
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
E Nørgaard
Bruger
Oprettet: 03-Juni-2009
Point: 100
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 15:24 |
xcardman skrev:
E Nørgaard skrev:
På mine PVR´s - altså video harddiskoptagere - er der USB-stik. De kan godt bruges, men KUN til at sende materiale TIL optageren ............... (har jeg fået at vide ;-( |
hvis det er komplekst hvorfor optager jeg så via en usb 2,5 harddisk både HD og SD uden problemer. disse optagelser kan så direkte overføres til pc. Det er jo masser af pvr som kan det og de bliver lavet af små virksomheder. de findes både til sattv og dvb-c (yousee) så den holder ingen steder. ...................
|
HOV HOV Kan det ikke tænkes at du har investeret flere penge end andre, og derfor kan dit udstyr mere end f.eks. mit. Jeg fik et tilbud på godt 2000 kr for en 300 GB optager og jeg kan da "leve med" at den ikke kan skrive på en USB-disk. Men det er lidt ærgerligt den ikke kan, men hvorfra skulle jeg vide hvilke krav jeg skulle stille til udstyret. Man skal vist kravle før man kan gå -det gør da ikke noget at blive klogere stille og roligt , bare det ikke er for dyrt. ;-D Det er ikke længe siden jeg blev opmærksom på dette fortrinlige forum.
I dag véd jeg at jeg bør satse på en computerløsning, der er fleksibel m.h.t. lagringsmediet. (Den kan der også koges suppe på - prisudviklingen og de tekniske udbud bestemmer det, så lad det blive et andet sted end her)
Redigeret af E Nørgaard - 07-Juli-2009 kl. 15:28
|
|