Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
method
Junior bruger
Oprettet: 28-April-2009
Status: Offline
Point: 38
|
Emne: Højttalerledninger på lang rejse?! Sendt: 07-Juli-2009 kl. 22:23 |
Hey!Nogle spørgsmål jeg godt kunne bruge lidt hjælp med til at besvare:Mine højttalerledninger skal ud på en lang rejse gennem stuen, fordi de skal hænge sådan i hvert hjørne. Det "problem" kender I alle sikkert til? Så er det mit spørgsmål er, hvilke ledning skal jeg bruge og er der nogle ting jeg skal tage højde for? ------------------------------------------------------------ ---- Jeg har et Panasonic X10Y tv, Onkyo 607 receiver og XTZ 80.1 højttalere - dertil skal der en PS3 som BluRay afspiller. Er der nogle specielle HDMI kabler jeg skal bruge til billede og lyd - eller virker hvad som helst når vi er i denne prisende?
------------------------------------------------------------ ---- Når jeg skal hænge mit Panasonic TV op, skal det på væggen, med vægbeslag. Det er en væg ud af beton. Er der nogle specielle ravfluks jeg skal bruge til det, andet end de self. skal være godkendt til vægten?
Jeg har et Panasonic X10Y tv,
Onkyo 607 receiver og XTZ 80.1 højttalere - dertil skal der en PS3 som
BluRay afspiller. Er der nogle specielle HDMI kabler jeg skal bruge til
billede og lyd - eller virker hvad som helst når vi er i denne prisende?
------------------------------------------------------------ ---- Håber I kan hjælpe derude. Tak!
|
 |
Darknezs
Super bruger
Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 23:00 |
Jeg har brugt 8mm rawlplugs 6 stk og tilhørende skruer. er testet med ca 120 kg  ang. ledning bruger 2.5 kvadrat fra H.N. til bag højtalere, foran 2 x 2.5 Van den Hul Sølv fra 1991, FÅET AF MANDEN SELV  Hdmi bruger jeg et alm. kvalitet, til ca. 100.- for et på 2,5 m, men jeg er osse ateist
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
|
Sendt: 07-Juli-2009 kl. 23:13 |
jo længere kabeltræk, jo større kvadrat kabel tilrådes 6 kvadrat hvis du kan komme til at få det passet ind. dog skal man altid holde kabeltrækket så kort som muligt, medmindre man gerne vil have slasket bas.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
method
Junior bruger
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 00:22 |
Jeg har bare hørt at når man er i denne "lave" prisklasse, så er højttalerledning pisse lige gyldigt?
Men altså min lejlighed er sådan indrettet, at jeg ikke kan undgå kabeltræk på omkring 10-15 meter i to af hjørnerne.
Redigeret af method - 08-Juli-2009 kl. 00:27
|
 |
Henrik_s
Guld medlem
Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Point: 608
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 00:34 |
Prøv at gå en tur i Jem og fix 2,5 koster omkring de 130 kr for 25 meter, så skal dine øre nok fortælle dig svaret efterfølgende..
|
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
|
 |
method
Junior bruger
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 00:57 |
Henrik_s skrev:
Prøv at gå en tur i Jem og fix 2,5 koster omkring de 130 kr for 25 meter, så skal dine øre nok fortælle dig svaret efterfølgende..
|
2,5 = er det tykkelsen på kablet? Og mener du at mine ører vil fortælle mig, at det er god lyd?
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 10:21 |
method skrev:
Jeg har bare hørt at når man er i denne "lave" prisklasse, så er højttalerledning pisse lige gyldigt?
Men altså min lejlighed er sådan indrettet, at jeg ikke kan undgå kabeltræk på omkring 10-15 meter i to af hjørnerne.
|
Der er desværre ingen sammenhæng imellem pris og kvalitet af højttalerkabler. Du kan derfor sagtens få højttalerkabel til under 50 kr meteren der vil "banke" kabler til 5000 kroner meteren.
omvendt er harald nyborg kabler i samme kvalitet som resten af forretningens sortiment 
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 10:43 |
method skrev:
|
Kvaliteten som sådan af kablet har næppe den store betydning, slet ikke til baghøjttalerne hvor så minimale forskelle ikke vil høres i praksis. Desuden vil decideret godt kabel være alt for dyrt for så mange meter, i forhold til den lydmæssige forskel - de penge er bedre brugt andetsteds. Men tykkelsen på kablet begynder at få betydning på så lange træk, så sørg for mindst 2,5 kvadrat.
|
 |
method
Junior bruger
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 10:48 |
Okay super, det er nemlig til baghøjttalerne der er lange kabeltræk - til fronthøjttalerne er der nemlig kun max 2-4 meter.
Jeg prøver at finde noget 2,5 kvadrat ledning så. Takker!
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 11:13 |
kim olsen skrev:
method skrev:
|
Der er desværre ingen sammenhæng imellem pris og kvalitet af højttalerkabler. Du kan derfor sagtens få højttalerkabel til under 50 kr meteren der vil "banke" kabler til 5000 kroner meteren.
omvendt er harald nyborg kabler i samme kvalitet som resten af forretningens sortiment  |
Man kan nu finde ganske gode produkter i HN, men de har ganske rigtigt også en del skrammel.
Deres højttalerkabel er nu ikke så ringe, har du prøvet det ?
Deres HDMI-kabler er også OK kvalitet.
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 12:17 |
Hans j skrev:
|
Ja, det har jeg, var ikke ligefrem imponeret.
HDMI kabler skulle helst ikke være "dårlige", uasnet frabrikat.
|
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 16:28 |
kim olsen skrev:
Hans j skrev:
|
Ja, det har jeg, var ikke ligefrem imponeret.
HDMI kabler skulle helst ikke være "dårlige", uasnet frabrikat. |
Det er jeg  , hvis du tager pris/kvalitetsforholdet i betragtning, så er det nu flot hvad det kan præstere.
Anlæg og højttalere skal jo også kunne "udnytte" de bedre kabler. Synes
nu det er bedre at kaste x-antal tusinde ekstra i forstærkeren end i
kabler
|
 |