recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5090 og mac: VGA eller HDMI?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5090 og mac: VGA eller HDMI?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Emne: 5090 og mac: VGA eller HDMI?
    Sendt: 11-Juli-2009 kl. 12:52

Jeg har lige fået en macbook, som jeg forsøger at tilslutte VGA-porten, men jeg bøvler lidt med at få den fulde opløsning.

Mac'en genkender ganske glimrende, at der er tale om et Pioneer TV, men går jeg ind i skærmindstillingerne på maskinen er den maksimale opløsning jeg kan vælge 1280x1024. Hvordan opnår jeg FullHD på 1920x1080? Skal den så tilsluttes via HDMI, eller er der en eller anden indstillingsmulighed på Mac'en eller TV'et, jeg har overset?

Redigeret af Poplic - 13-Juli-2009 kl. 20:29
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 18:25
Er der slet ingen, der har leget med PC-indgangen, og kan dele lidt ud af erfaringerne?
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 18:30

Hvad siger manualen om opløsninger på VGA-indgangen?

M.v.h.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 19:04

Du kan på maccen styre opløsningen med switchres det er shareware(ikke dyrt), men du kan bruge den i en uge, og de opløsninger du kan sætte indenfor trialperioden kan såvidt jeg ved godt vælges efter trialperioden er udløbet, du kan bare ikke bruge programmet til at lave nye opløsninger... alle maccens normale opløsninger kan altid bruges.

Men jeg vil mene at programmet bør kunne løse dit problem, giv evt tilbagemelding om det har hjulpet

du kan se her hvad mere du får ud af switchres i forhold til det maccen normalt giver dig lov til, ikke alene du kan styre opløsningen men du kan også styre opdateringshastighed osv. hvilket kan være en fordel i visse situationer hvis du syntes der er hak i billedet ved panoreringer

Redigeret af rhsin - 13-Juli-2009 kl. 19:08
Mvh

René
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 19:23
Det er ikke unormalt, at et TV ikke har fuld opløsning via VGA. Det er nok for dyrt at lave en analog indgang i en kvalitet, der kan bære 1920x1080.

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er ikke unormalt, at et TV ikke har fuld opløsning via VGA. Det er nok for dyrt at lave en analog indgang i en kvalitet, der kan bære 1920x1080.

Jeg de sidste mange år kunnet trække 2056x1560 (eller noget i den stil) ud af en VGA port.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 19:57

Det er ikke det samme, som at TV'et kan håndtere det på VGA-indgangen!

M.v.h.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg de sidste mange år kunnet trække 2056x1560 (eller noget i den stil) ud af en VGA port.

Ja?

Så har du nok været heldig at have et grafikkort, et VGA-kabel og en skærm i så dyr kvalitet, at de har kunnet bære opløsningen. Hvordan modsiger det lige min påstand?

Jeg har set flere kombinationer af skærme og grafikkort, hvor 1600x1200 ikke kunne opnås i tilfredsstillende kvalitet via VGA uanset kablets kvalitet. På samme udstyr var der ikke var problemer via DVI.

På andre kombinationer af skærme og grafikkort har jeg ikke haft problemer med 1600x1200 via VGA.

Det fortæller mig, at kredsløbene til VGA ikke altid er gode nok til at bære de høje opløsninger.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:25

Så har du nok været heldig at have et grafikkort, et VGA-kabel og en skærm i så dyr kvalitet, at de har kunnet bære opløsningen. Hvordan modsiger det lige min påstand?

Blander mig lige

Jeg tror manden taler om en Pioneer 5090, ypperste inde for skærme, Så ja til "dyr kvalitet", og det resterende du omtaler må være årgang '99.

Så i 2009, så bør de fleste nyere maskiner jo enkelt kunne klare 1920x1080 med 256/512MB ram på gfxsiden.

og ja, hvis han sidder 50meter fra skærmen, så kan jeg genkende problemet, det virker nemlig ikke på jobbet hvor overvågningen ikke klarer det på 50meter og ved vga, men der er ethernet kabel løsninger til det.

Men det er nok bare et Mac problem, og måske er grafikkortet ikke så godt i disse mac maskiner 

Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:29

Hold da op - så kom der gang i tråden skal jeg love for. Tak for tilbagemeldingerne gutter. Som foreslået har jeg nu nærlæst manualen. Her er et skema, hvor den højeste opløsning for VGA-indgangen er 1280x1024, så lur mig om ikke det er forklaringen.

Det betyder så også, at jeg skal ud og investere i minidisplay->DVI og DVI til HDMI for at få 1920x1080 opløsning, men så burde det vel også fungere, ikke?

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? I butikken da jeg købte mac'en påstod de, at det bedste nok var at køre VGA, da man kunne vælge den præcise opløsning. Med HDMI ville jeg få sorte bjælker. SUPER kundevildledning.
Påstanden om at det var bedst at køre VGA er jo tydeligvis ikke korrekt, hvad så det der med at der kommer sorte bjælker, hvis jeg bruger HDMI indgangen - kan det være rigtigt?

Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Blander mig lige

Jeg tror manden taler om en Pioneer 5090, ypperste inde for skærme, Så ja til "dyr kvalitet", og det resterende du omtaler må være årgang '99.

Så i 2009, så bør de fleste nyere maskiner jo enkelt kunne klare 1920x1080 med 256/512MB ram på gfxsiden.

og ja, hvis han sidder 50meter fra skærmen, så kan jeg genkende problemet, det virker nemlig ikke på jobbet hvor overvågningen ikke klarer det på 50meter og ved vga, men der er ethernet kabel løsninger til det.

Men det er nok bare et Mac problem, og måske er grafikkortet ikke så godt i disse mac maskiner 

Hehe. Ja, det er et Pioneer 5090H, men det er jo så åbenbart ikke det ypperst indenfor skærme - i hvert fald ikke på VGA-siden!

Om mac'en også har et problem ved jeg ikke. Jeg har ikke haft lejlighed for at teste det af på en skærm, der kan klare højere opløsning, men jeg må sige, at jeg ingenlunde har fortrudt skiftet fra PC til æblemaskine... Det kører altså bare, det skidt!

Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Påstanden om at det var bedst at køre VGA er jo tydeligvis ikke korrekt, hvad så det der med at der kommer sorte bjælker, hvis jeg bruger HDMI indgangen - kan det være rigtigt?

Det er nok sælgeren som mener, at en lavere opløsning, 1280x1024, på en 1920x1080 nativ skærm vil skabe bjælker?

Kan ikke tro du får nogen bjælker på anden måde..

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu