|
|
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
alpha10 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-Juli-2008 Status: Offline Point: 200 |
![]() Sendt: 24-Juli-2009 kl. 09:29 |
FULLHD - hvorfor betyder det intet for billedkvaliteten ? Min skærm er kun 1024 x 768, men blu-ray ser alligevel fantastisk ud, hvad er den tekniske forklaring på det ?
Takker |
|
![]() |
|
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
Først og fremmest så er det jo stadig en forholdsvis høj opløsning ift. alm. TV, så det alene gør jo tingene bedre. Derudover, så vinder du først noget ved fuld HD, hvis du sidder tæt nok på skærmen, til at du kan se de ekstra detaljer, som opløsningen viser. Læs mere her: |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10596 |
![]() |
Det gør det også, hvis skærmen er stor nok og/eller man sidder meget tæt på. Hvor stor skærmen skal være eller hvor tæt man skal sidde på kan jeg ikke definere nærmere - det må komme an på en live setest. Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
Man kan vel omvendt sige hvorfor ser tv og dvd fint ud på full HD skærm.
når opløsningen kun er 576I. Der bliver billedet jo scaleret op, men mister dog ikke detajler ved opscalering. blu-ray bliver bare scaleret ned. en 428 modtager 1080P scalere det ned intern. Man mister en lille smule detajler, men man skal rigtig tæt på for at se forskellen. hvordan ens tv viser et billede billedekredsløb farver sortniveau shadow detail har langt mere og sige end full HD eller ej. det er jo netop disse ting som gør mit pio 500M langt bedre end min tidligere px80 som ikke havde full HD så bare nyd dit pio 428 Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 10:03 |
|
![]() |
|
![]() |
Jo da, jeg nyder min Pioneer, det er en kollega der spørger hvad han skal kigge efter, og så kommer full HD samtalen op, hvor jeg siger, at det intet betyder for kvaliteten, da mit TV ikke er fuld HD, men billedet står hamrende godt.
Og jeg vil da sige, at på trods af at SD signaler generelt ser gode ud (afhængig af signalet), så står HD langt bedre, jeg har en 42" og er 3 meter fra skærmen. |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
HD er langt bedre fordi kildematerialet indeholde mere billedeindformation. derfor vil det også se bedre ud på en Hd ready skærm.
man kalder det som regel bitrate. en dvd har måske cirka 6 mbit og en hd måske mellem 12-18 fra sattv så vidt jeg husker og noget mere på en blu-ray Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 10:09 |
|
![]() |
|
![]() |
Jo, men det interessante er jo stadig at SD signaler på mit gamle Sony Black Trinitron faktisk generelt var bedre (der er gået noget tid inden jeg har kunne konkludere dette), HD signaler på mit gamle Sony havde ikke den store virkning på kvaliteten (logisk nok, da opløsningen på min Sony var langt lavere).
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
![]() |
Det vil så absolut ikke give dig ret i. Det kan godt være at du har et bedre billed på en gammel SD film, der udsendes analogt. Men kigger man på nye optagelser, især når det sendes digitalt og evt. HD, så er der milevidt forskel. Jeg synes især at når jeg ser TV hos min mor, så mangler jeg detaljerne på billedet. Mht. til full HD, så kommer det nok også meget an på, hvad man ser. Ser man f.eks nogle flotte natur film, som f.eks Vores Planet, hvor der er mange sener der har mange detaljer, så vil man kunne se forskel i Full HD (1920x1080) kontra et TV med 1024*768. Igen afhængig afstanden. Alene på BD film, hvis man går helt tæt et full HD er der forskel på detalje graden. Nogle er mere "kornet" end andre. Bruger man sit TV til at se billeder på, vil man også kunne se forskel på opløsningen/detaljerne. |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9446 |
![]() |
Så jo det betyder noget, hvis man sidder tæt på sin skærm. Check evt på flatpanels.dk angående str og afstand. På 3 meter kan du næppe se forskel på fuld hd og ikke fuld hd når man snakker om en lille 42" skærm. |
|
![]() |
|
![]() |
desværre køber mange jo et tv udelukkende fordi det er full HD uden at tænke på andre ting. Især på de billigere tv. fint mit pio er full HD, det er bare ikke grunden til mit valg af tv.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg tog faktisk mig gamle CRT og satte det ved siden af min fladskærm, og satte en af de flotteste DVD'er på jeg har (Event Horizon), på den samme DVD afspiller, fladskærmen tilsluttet HDMI og CRT'en tilsluttet Scart og så sammenligne billedet. Ingen tvivl om, at oplevelsen af filmen er større på fladskærmen, især pga af det meget større billed, men hvis man ser på kvaliteten af billedet, er der mere støj på fladskærmen, især når kameraet bevæger sig hurtigt kan man ofte på fladskærmen se en slags digitalt fnidring, som man ikke oplever på CRT, men jeg brokker mig ikke, da den samlede oplevelse er større på fladskærmen, og så snart man ser HD og Blu-Ray, så er det jo helt fantastisk !
|
|
![]() |
|
![]() |
Det vil jeg IKKE give dig ret i, der er stor forskel på HD og ikke HD på min fladskærm.
Redigeret af alpha10 - 24-Juli-2009 kl. 11:15 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |