recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Homecinema i den billige ende
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHomecinema i den billige ende

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 751
Direkte link til dette indlæg Emne: Homecinema i den billige ende
    Sendt: 26-Juli-2009 kl. 15:52
Hvad kan I anbefale af 5.1 systemer med trådløse baghøjttalere ???

max pris 5000 kr

Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 17:48
Min anbefaling plejer at være: Køb en god, brugt, "forældet" surroundreceiver for næsten ingen penge og brug alle pengene på højttalere - mest på fronter og en evt. center og mindst på baghøjttalere. Hvor højt man der i mellem vil vægte subwooferen, er nok lidt mere individuelt.

Kvalitetsreceivere, som er for gamle til at understøtte HD-lyd, kan af og til findes meget, meget billigt på brugtmarkedet (under 1/10 af nypris), og de skulle gerne give en del bedre lyd end den forstærker, som sidder i et samlet 5000 kroner sæt. Prøv at indrykke en købsannonce her på forummet og se, hvad der dukker op.

I dit tilfælde rammer min anbefaling ikke helt rent, fordi du vil have trådløse baghøjttalere og dermed ikke får glæde af surroundreceiverens forstærkertrin til disse - men så er der de flere kræfter til fronterne. Jeg ville nok overveje at købe et helt billigt trådløst sæt stereohøjttalere. De bruges alligevel mest til effekter, og man er derfor ikke så afhængig af f.eks. naturlig gengivelse af stemmer. Så er der igen flere penge til fronter, center og sub.

Du bør også overveje, om du behøver centerhøjttaleren. Jeg ved godt, at mange mener, at den er den vigtigste højttaler i surround, men man kan også komme langt ved at slå den helt fra og evt. rykke fronterne lidt tættere sammen. Så deler receiveren centerlyden ud på de to fronter. Ulempen er, at dialog ikke kommer fra midten af billedet, hvis man sidder for langt ude til siden og ser filmen. Fordelen er, at man har råd til 50% dyrere højttalere, eftersom fronter og center gerne skal være matchede (hvilket vil sige, at man ikke kan nøjes med en billig center for at få flere penge til fronterne).

Jeg har selv et 5.1 setup, men fronterne sidder ret tæt sammen, og jeg oplever ikke nogen særlig forringelse ved at slå centeren fra. Tværtimod virker TV-surround (altså Dolby Prologic) faktisk nogle gange mere naturligt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu