recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony DVP-NS92V??? eller...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSony DVP-NS92V??? eller...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chr. R. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Sony DVP-NS92V??? eller...
    Sendt: 30-December-2005 kl. 12:20

Hejsa

Jeg har allerede bestilt mine nye Sony TV, men kunne godt tænke mig at suplere TV'et med en ny DVD afspiller.

Jeg vil i første omgang gerne have en Sony DVD (nem betjening og en og samme fjernbetjning som TV'et i det daglige). Det er ikke et krav om at det skal være et Sony, men der skal en "ordentligt" begrundelse til at vælge et andet mærke!

Jeg har rodet lidt rundt i en Sony brochure, og kan kun finde to model med HDMI forbindelse. Prisen skal også være til at betale (maks 2.500kr), således er der kun deres DVP-NS92V model tilbage.

Men der er absulut ingen indlæg om denne maskine? Er det fordi den er så ny eller...?

Kan i ikke komme med nogle gode råd, både om denne maskine eller maskiner fra "konkuranterne"?

På forhånd tak

 Christian

Til top
keibsø Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 11:36

Prøv at kigge på hifi-forum.de, der er lidt omtale af den

Har selv overvejet den samme maskine.

Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 23:27

Nogen der ved om denne kan fås regionsfri?

Leif



Redigeret af LGR01 - 08-April-2006 kl. 23:27
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 23:35

Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Kan i ikke komme med nogle gode råd, både om denne maskine eller maskiner fra "konkuranterne"?

Jeg har et godt råd: KØB!  Fed afspiller til pengene.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 11:13
Hvordan er denne afspiller i forhold til afspillerdelen af en Sony 1010 recorder?
Til top
damiendk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 11:50

Jeg har netop handlet denne afspiller - fik den forrige torsdag. Jeg er IKKE skuffet  Lækker maskine som Otto skriver...

Jeg har siden jeg købte nyt tv i efteråret overvejet denne afspiller pga. HDMI'en.

mgmg: Jeg har en 710 recorder, som jeg IKKE bruger til afspilning af dvd'er - den er simpelthen for sløv i optrækket - mon ikke det er det samme med 1010'eren?

Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 13:11

 

Hmm gik og overvejede Samsungs afspiller med HDMI, men den får blandet anmeldelser. Måske Sony'en er et bedre bud?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

 

Hmm gik og overvejede Samsungs afspiller med HDMI, men den får blandet anmeldelser. Måske Sony'en er et bedre bud?

Jeg har ikke prøvet de nye, men de gamle Samsung versioner mishandlede signalet groft før det blev sendt ud af DVI-udgangen. De fleste har en idé om at når udgangen er digital, så er det bare et spørgsmål om at flytte 1'er og 0'er. Det er det _ikke_! En DVD-afspiller er ikke det samme som en CD-afspiller - der er en _masse_ ting der skal gøres ved signalet før det rammer DVI/HDMI stikket, og dermed en masse ting der kan gøres forkert.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 538
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

De fleste har en idé om at når udgangen er digital, så er det bare et spørgsmål om at flytte 1'er og 0'er. Det er det _ikke_! En DVD-afspiller er ikke det samme som en CD-afspiller - der er en _masse_ ting der skal gøres ved signalet før det rammer DVI/HDMI stikket, og dermed en masse ting der kan gøres forkert.

Fejlkorrektion er en oplagt ting der kan være forskel på....

Men hvad med dekoding af MPEG2, er der forskel fra afspiller til afspiller mht. dekodningen, eller benytter de alle samme hardware chip ?

Mvh Peter

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 16:18

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:


Fejlkorrektion er en oplagt ting der kan være forskel på....

Det er faktisk meget mere basale ting der er tale om...

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:


Men hvad med dekoding af MPEG2, er der forskel fra afspiller til afspiller mht. dekodningen, eller benytter de alle samme hardware chip ?

Jeg er ikke klar over hvor stor forskel der er i selve dekodningen, det BURDE der faktisk ikke være forskel på. Forskellene ligger i alt det "uden om", det er bare nogle lidt avancerede ting og derfor svære at forklare for lægmand - men jeg prøver:

Farve-informationen er i MPEG-2 lagret med den kvarte opløsning af sort-hvid informationen. Ved dekodningen skal farverne opkonverteres til den fulde opløsning - dette GØR mange afspillere bare ikke. Dette kaldes Chroma Bug, og har især indflydelse på fine detaljer med kraftige farver, og kan desuden give sorte striber i visse farveflader, mest tydeligt på kraftige røde områder.

8-bit MPEG-2 består af 256 gråtoner, fra 0 til 255. Sort er ikke 0, men 16, og hvid er ikke 255, men 235. Afspilleren skal aflevere billedet med sort og hvid det rigtige sted, ellers vil man enten miste detaljer eller miste dynamik-område. Det er langtfra usædvanligt at sort og hvid ligger forkert, ofte er "blacker than black" og/eller "whiter than white" klippet. Det er faktisk mere usædvanligt at det IKKE er klippet... Ved PC-materiale går skalaen fra 0 til 255, hvilket er med til at forvirre yderligere... Dette er især noget man skal være opmærksom på hvis man bruger en HTPC, men det er ikke begrænset til dét. Bonus-oplysning: Den første Toshiba HD-DVD afspiller klipper både sort og hvid, OG benytter en forkert colorspace.

Colorspace, eller farvedekodningen, er forskellig alt efter om materialet er NTSC, PAL eller HDTV. Dette burde være ret trivielt, men det gøres ofte forkert alligevel. Især når en DVD-afspiller opskalerer PAL og NTSC til 720P skal man være vaks ved havelågen, for benytter afspilleren så PAL/NTSC colorspace eller HDTV colorspace, når en PAL/NTSC DVD afspilles med HD opløsning?

De-interlacing - hvis udgangen er progressiv, hvor god er konverteringen fra interlace til progressive så? Hvad med skalering - fint nok at der er 720P output, men er kvaliteten af skaleringen god eller dårlig?

Derudover er der en række forhold hvor afspilleren ikke _burde_ pille i signalet, men gør det alligevel: Overscan, dvs. viser den overhovedet alle linierne, sharpness - hvilket ikke BURDE være nødvendigt på en digital-udgang på en DVD-afspiller, men ofte benyttes alligevel (hvilket medfører edge enhancement skygger, de gamle Samsung maskiner var _meget_ slemme på det punkt), og hvad med 50 vs. 60 Hz - relativt mange afspillere konverterer NTSC til PAL eller omvendt, hvilket medfører hakkende billeder.

Der er sikkert mere jeg har glemt, men pointen er at alt hvad jeg har nævnt her er noget producenten skal have øje for at gøre rigtigt, UANSET om det er en digital-udgang eller en analog-udgang der benyttes. Dette betyder også at der er en masse fejlmuligheder der kan forringe billedet MERE end forskellen på et digitalt og et analogt signal, og derfor kan en god component udgang godt være bedre end en dårlig HDMI udgang.

Men en god HDMI udgang er nu engang bedst...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 538
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 19:04
Hej Otto

Mange tak fordi du brugte tid på en så udførlig forklaring !

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg er ikke klar over hvor stor forskel der er i selve dekodningen, det BURDE der faktisk ikke være forskel på.

Ok, jeg havde en ide om at der kunne komme forskelle hvis nogen regnede med komma tal (hvis nødvendigt) andre ikke, eller nogle brugte flere mellemregninger og andre færre. Nu skal jeg ærligt indrømme at jeg ikke har sat mig ind i hvordan MPEG2 er encodet, så det var rene gæt fra min side, intet andet.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Forskellene ligger i alt det "uden om", det er bare nogle lidt avancerede ting og derfor svære at forklare for lægmand

Hvem siger jeg er lægmand ??
Hæhæ, spøg til side, jeg er som sådan lægmand, det er rigtig nok, men alligevel har jeg måske lidt mere viden om digital video end måske hovedparten har. Mit afgangsprojekt på elektronikteknikker uddannelsen engang i 1987 var en enhed der "frøs" et TV billede, dvs. tage et enkelt hel eller halv billede ud af et video signal og vise det som et stilbillede.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Farve-informationen er i MPEG-2 lagret med den kvarte opløsning af sort-hvid informationen.

Smart, det giver mening - når det nu går ud på at spare plads.

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

8-bit MPEG-2 består af 256 gråtoner, fra 0 til 255. Sort er ikke 0, men 16, og hvid er ikke 255, men 235. Afspilleren skal aflevere billedet med sort og hvid det rigtige sted, ellers vil man enten miste detaljer eller miste dynamik-område. Det er langtfra usædvanligt at sort og hvid ligger forkert, ofte er "blacker than black" og/eller "whiter than white" klippet. Det er faktisk mere usædvanligt at det IKKE er klippet...

Det er meget at digitale TV'er er nød til at arve sortere end sort som jo på CTR blev brugt til fly-back af strålen, det er vel som sådan unødvendigt på en fladskærm. Jeg var heller ikke klar over at det lå med i MPEG2 dataerne.
Hvider end hvid skal jeg ærlig indrømme at jeg ikke har hørt om før, fristes til at spørge hvad det benyttes til, men vi er vist allerede kørt ud på et sidespor af denne tråd så....

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

De-interlacing - hvis udgangen er progressiv, hvor god er konverteringen fra interlace til progressive så? Hvad med skalering - fint nok at der er 720P output, men er kvaliteten af skaleringen god eller dårlig?

Det undre mig at de-interlacing kan give problmer, det må da dreje sig om bare at have sin timing i orden. Skalering er naturligvis en hel anden sag, her kan der gøres mange ting (og beregninger) med stor forskel som resultat.

Mvh Peter

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu