recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Varme i hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVarme i hjemmebio

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Emne: Varme i hjemmebio
    Sendt: 31-Juli-2009 kl. 09:56

Nu hvor jeg nærmer mig afslutningen på min bio, har jeg fået set en del film på det sidste.

Er jeg den eneste der har et lille problem med at rummet man har bio i bliver alt for varmt?

Nu er rummet jeg har kun knap 16m2, og har naturligvis noget med det at gøre.

Receiver (Onkyo875), Projektor (Benq W5000), samt PS3 afgiver alle temmelig meget varme, så efter en times tid er der faktisk ret varmt i rummet - vil tro, at temperaturen i rummet stiger små 5 grader i løbet af en film.

Har I andre lignende problemer, og hvad gør I ved det?

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 10:13
Ja i det varme vejr er det lidt af et problem.
bruger en almindelige afspiller og en Onkyo 806 og en pio 500M som alle afgiver varme. Jeg vil sige det giver en små 2-3 grader. i mit lille rum på cirka 12m2. Er ved at få lavet min stue på cirka 35m2 det hjælper nok på det.

skal selv have en pio med icepower lx72, så er det kun skærmen som afgiver lidt varme.

aicon er nok det eneste som hjælper, men en dyr løsning. En åben vindue men så kan alle hører ens film, hvis man har en vej eller nabo ved siden af.
havde nok købt en anden afpiller end ps3, den afgiver en del varme. 

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 10:44

Ja åbne vinduer er jo naturligvis løsningen, men når der er forholdsvis tryk på lyden i sådan en hjemmebio, kan det være at naboerne på vejen bliver lidt trætte af min bio (som jeg jo heller ikke ønsker skal være alt for officiel i nærområdet, da der som i mange andre byer, er lidt problemer med indbrud i området)

Jeg prøvede den anden dag at åbne et par vinduer, og så gå ud i haven for at høre lydniveauet - det lød faktisk lidt voldsomt derude.

Ja en anden afspiller er på ønskelisten, men der går nok noget tid før der bliver plads i budgettet til det, for lillemor har vist lidt den opfattelse at mit drengerum har kostet rigeligt efterhånden .

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 11:36

Nu har jeg også meget glas og døjede især med aftensolen smed for meget varme ind i stuen, dette sammenholdt med den varme der kommer fra ens skærm og anlæg blev jeg unødigt fristet, og satte et airconditionanlæg op i hele huset.

1 udedel
3 indedele
De kan fungere både som køling/affugtning/varme(har fjernvarme så den bruges ikke, men ellers er den billigere end feks oliefyr eller elradiatorer)

Indvendigt støjniveau er 23DB i laveste mode hvilket er meget lavt og alle er udstyret med støjsvage vandpumper som ligger på loftet og smider alt vand ud.

Man kan se brochure på det anlæg jeg har her hvilket er et proff Sanyo anlæg monteret af en aut. monteringsmand... gad ikke det bilkabralder og var interesseret i mest effektive model som støjede mindst.

Jeg har ikke fortrudt det et eneste sekund, vi bruger dem faktisk dagligt om sommeren, og ofte om vinteren når tørrestativet står inde, så kan den lige tørre 2 stativer med vasketøj på en nat uden der er fugt i ruder eller andre steder.

vores elregning er vel vokset ca. 2500,- kr om året (men der er altså også indkøbt PS3 og større anlæg og computere så det er ikke kun airconnen alene, men indeklimaet er blevet mange gange bedre, og jeg syntes det er alle pengene værd, og det er ikke kun comfortklima det er også at man ikke er så tung i hovedet på varme eller fugtige dage.

i kan se et billede af en af mine indedele på billedet nedenfor, som trækker tvstue og spisestue uden problemer, så har vi 1 i vores entre som trækker den + 2 børneværelser, også har jeg 1 i soveværelset.

Kører alle kan jeg holde huset præcist i den temperatur samt luftfugtighed jeg ønsker, meget konstant da hele anlægget er overdimensioneret til mine behov  

en indedel der kører bruger ca. 100-150 watt, og det er i princippet udedelen som sluger mest, men netop denne model er styret af en frekvensomformer så udedelen har variabelt forbrug helt afhængig af forholdene hvilket gør den generelle strømforbrug er meget lavt men naturligvist afhængig af hvor meget man ønsker at køle, jeg har fundet ud af er der feks 26 grader i stuen før sætter man feks aircon på 24 grader og efter max 5 min har den nået temp. og luften er begyndt at blive affugtet hvorfor at det ikke er så vigtigt at komme længere ned i temperaturen, bare man får luftfugtigheden ned... det er den værste syntes vi.

er der interesserede der ønsker at vide nærmere om hvilke af dem specifikt jeg har er i velkommen til at spørge, da anlægget er tilpasset huset og efter hvor forbruget /varmen er

Jeg kan vel lige indskyde at prisen for sådan et anlæg inklusiv montage står i ca. 45.000,- kr + moms, og i vanlig tro pruttede jeg voldsomt om prisen og fik det noget billigere

Redigeret af rhsin - 31-Juli-2009 kl. 12:07
Mvh

René
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 12:21

bange for at det er lidt voldsomt at montere aircon i mit lille biorum - måske en af de små transportable aircon - er der nogen der har erfaringer med dem?

Larmer de meget, for så er det jo ikke så aktuelt?

og kan de termostatstyres ordentligt?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 12:27

Jeg havde en mobil acv-3000 den larmede pænt og den kan ikke rigtigt følge med i en stue på 25m2 (det er den så heller ikke bygget til) koster vel en 3-4k

Jeg må erkende jeg har ikke så meget fidus til de mobile anlæg pga. støj og enten skal du have varm luft ud af et vindue et sted (og har en varm flexslange som afgiver strålevarme) eller også skal de have et element udenfor i stil med avc-3000 modellen, men jeg tror ikke de er særligt hensigtmæssige til sådan et brug.. man kan sige mht støj er det ligegyldigt når anlægget kører... men man bliver ør i hovedet af at høre på dem fordi de bare kører i en kontinuerlig træls tone.

Alternativt en stor loftpropel som ganske lydløst sørger for at luften cirkulerer og har man shorts på så fordamper den sveden på kroppen så det ikke føles så varmt... det giver "lokal køling på kroppen" men ikke rigtigt i rummet. 

edit vil da lige skynde mig at sige man kan købe et sanyo 1 unit anlæg 1 inde-1 ude vil tro det koster i omegnen af 10-12k +moms afhængig af hvor let det kan monteres, og det vil altså virke nøjagtigt som mit, bare i 1 rum... men så for du effekt som passer til 1 ram af 25-35m2 som kan holde temperaturen og fugtigheden som du vil, sanyo´s anlæg er dyrere end dem du kan købe i diverse byggemarkeder, men buildkvaliteten og holdbarheden er også en helt anden.. de billigere holde ikke i længden og en teknikker som skal reparere sådan noget koster altså kassen.

Redigeret af rhsin - 31-Juli-2009 kl. 12:36
Mvh

René
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Point: 1228
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 12:56
Jeg må da også sige at der bliver ret varmt på mit værelse efter lidt tid. Når jeg både har PS3 60GB (som jo larmer, og dermed laver mere varme) Pio 5090 og Onkyo 606. Derfor venter jeg som regel med at give gas til om aftenen hvor det jo er blevet lidt køligere
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS5
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

JegAlternativt en stor loftpropel som ganske lydløst sørger for at luften cirkulerer og har man shorts på så fordamper den sveden på kroppen så det ikke føles så varmt... det giver "lokal køling på kroppen" men ikke rigtigt i rummet. 

alm ventilation i rummet er nok den bedste løsning - en loftpropel dur nok bare ikke til min bio, da der kun er ca 2.25 til loftet, og den så hænger ned foran projektoren...

havde ikke lige tænkt på at de mobile løsninger også skulle af med den varme luft på en eller anden måde, men det er jo helt rigtigt.

Jeg må finde en lille ventilator, jeg kan ha stående, så luften kan cirkulere, det må blive den bedste billige løsning til mig.

takker for inputs

Til top
Goggelogge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juli-2009
Sted: Rudkøbing, DK
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:12
Evt. en tårnventilator kan købs i divers byggemarkeder, isankræmmere osv.  syntes personligt selv de ventilere bedre og der en del indstiling muligheder på dem. :) pris fra 300-1000 kr.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

alm ventilation i rummet er nok den bedste løsning - en loftpropel dur nok bare ikke til min bio, da der kun er ca 2.25 til loftet, og den så hænger ned foran projektoren...

havde ikke lige tænkt på at de mobile løsninger også skulle af med den varme luft på en eller anden måde, men det er jo helt rigtigt.

Jeg må finde en lille ventilator, jeg kan ha stående, så luften kan cirkulere, det må blive den bedste billige løsning til mig.

takker for inputs

Mht loftpropel.. pjat med dig.. i den rigtige fart får du da den ægte originale biografoplevelse med blinkene billede

Så skal du da have dig en gulvventilator jeg købte engang nogle magen til i metro til 100,- kr stykket så hvis du ser dig godt for kan du godt finde dem billigere end på nettet jvf. kelkoo prisindikationer.

Husk jo større fane jo lavere hastighed for at flytte samme mængde luft = lavere støj både fra motor og bevægende luft

Redigeret af rhsin - 31-Juli-2009 kl. 13:17
Mvh

René
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

[/QUO

Mht loftpropel.. pjat med dig.. i den rigtige fart får du da den ægte originale biografoplevelse med blinkene billede

[/QUOTE]

Bange for at det kommer til at gå over min forstand, hvis jeg skal ha lavet et system, der synkroniserer min loftspropel med fps, filmen bliver vist i

Tænkte faktisk på at køre en smut i Metro for at kigge på sådan nogle. God pointe, at huske på at "vingerne" skal være så store som muligt, for at undgå en høj hastighed

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 19:59

Har også haft problemer med varme om sommeren i mit 12kvm biorum. Nogen af mine forstærkere er ellers ICE-power. Varmen betød at min ellers lydløse Sony VPL VW100  begyndte at støje betydeligt p.g.a. af blæseren. (i sidste del af filmen)

Min projektor har fået et nyt ophæng (Chief) hvor afstanden til loftet nu er den dobbelte af hvad den var før. Den har nu meget nemmere ved at komme af med varmen - og denne sommer har jeg endnu ikke hørt dens blæser. Derudover lader jeg mit mørklægningsgardin være trukket ned altid. Men jeg skal nok ikke se flere film i ét stræk her om sommeren.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu