recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kombinere ethernet og antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKombinere ethernet og antenne?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ellingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: Kombinere ethernet og antenne?
    Sendt: 07-Juli-2009 kl. 16:36

Hej,

jeg skal i gang med at sætte kablet netværk op i 5 rum i mit hus. Da jeg samtidig også skal distribuere antennesignal til de samme rum har jeg luret på, om der findes kombinerede løsninger, både til mht. kabling og udtag?

Jeg havde egentlig forestillet mig en simpel løsning med en switch på loftet (hvor også antennefordeler og forstærker er monteret), hvorfra ethernet distribueres (i stjerne) til de enkelte rum.

Har kigget lidt på IHC net, men er det ikke et overkill? Kan ikke helt se, hvad der skal til for at dække ovenstående behov eller regne ud, hvilket prisniveau en sådan installation vil ende med.

Ethvert input modtages med kyshånd.

Panasonic PZ85
Philips 32PF9731D
Yousee Samsung SMT-H3126
Panasonic DMR-EH65
Beosound 9000
Beolab 8000 & Beolab 4000
Sony Playstation 2
Nintendo Wii
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 17:01
Hvis du alligevel skal i gang med at trække kabler, så træk 2xCAT6 og 1xCOAX til hvert rum fra det centrale krydsfelt.

Der findes COAX -> CAT5e/6 convertere, men det er nemmere med COAX kabler...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ellingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 20:22
OK, men hvad skal jeg bruge 2xCAT6 til? Kan jeg ikke blot terminere et enkelt CAT kabel i en boks med to dataudtag?
Panasonic PZ85
Philips 32PF9731D
Yousee Samsung SMT-H3126
Panasonic DMR-EH65
Beosound 9000
Sony Playstation 2
Nintendo Wii
Til top
ellingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 20:27
..og findes der et udtag med 2 x data og en enkelt antenne i samme boks, således at jeg ikke behøver sætte 2 bokse op ved siden af hinanden?
Panasonic PZ85
Philips 32PF9731D
Yousee Samsung SMT-H3126
Panasonic DMR-EH65
Beosound 9000
Sony Playstation 2
Nintendo Wii
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 21:53
hver data udtag skal have sit eget kabel.(når du alligevel skal trække kabel er det ikke meget dyre)
og nej ikke nogen boks med de 3 udtag, bliver nok osse for trangt
Til top
ellingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 14:03

Hmmm, kan se at jeg må trække ethernet og antenne separat. Er det virkelig nødvendigt med CAT6 eller er CAT5e fremtidssikret nok?

Jeg går ud fra, at jeg skal bruge UTP kabler mellem switch og dataudtag?

Er følgende indkøbsliste dækkende for fire rum m.2 dataudtag hver?

1) 4 dobbelt-udtags vægdåser, f.eks. http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erks_vaegdaase/dataudtag_fuga_rj45_2stik_m_ramme_2655_da.htm l

2) Ca 100m CAT UTP kabel, f.eks. http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erkskabel_metermaal/cat5e_utp_netvaerkskabel_pris_pr_meter_1 336_da.html

(Hvorfor forhandler av-cables ikke CAT6 UTP?)

3) Gigabit Switch, f.eks. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid= 137684

(Er der nogle forslag her? Jeg er ude efter et godt pris/kvalitet forhold snarere end state-of-the-art)

4) Værktøj, f.eks. http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erkskabel_adapter/tang_til_rj45_8_8_kabel_og_modularstik_157 2_da.html

5) Underlag til vægdåser, http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erks_vaegdaase/underlag_til_vaegdaase_hvid_814_da.html

6) 8 modular stik, http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erksstik/modularstik_rj45_til_ftp_utp_kabler_10_stk_1342_da. html samt hætter.

Hvilken forhandler kan I anbefale?

mvh

Panasonic PZ85
Philips 32PF9731D
Yousee Samsung SMT-H3126
Panasonic DMR-EH65
Beosound 9000
Sony Playstation 2
Nintendo Wii
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af ellingi ellingi skrev:

..og findes der et udtag med 2 x data og en enkelt antenne i samme boks, således at jeg ikke behøver sætte 2 bokse op ved siden af hinanden?

Nej det gør der nok ikke til det danske systemer..

Men jeg har selv lige lavet plads til antennekabel i et alm. dobbelt PDSudtag. Dermed for jeg plads til de 2cat6 og et coax-sat2h.

Det er sådan bare at bore et hul hvor der er plads, her er det vigtigt at det er et PDSudtag hvor begge udtag sidder vandret og ikke lodret. og så sætte et samleled imellem med en omløber og helst en "låsering" så den ikke drejer med rundt når man skruer stik af/på.

Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
NosAnden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2008
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 00:39
hey
ville klart anbefale cisco switch istedet for dlink og mener ikk du har brug for cat6 har hørt noget om at hvis den skræm et cat 6 kabel har i nogen tilfælde
gør signalet dårligere hvis den ikk har ordentlig forbindelse i begge ender altså
til det udstyr den er tilsluttet. Har ikk hørt om nogen der ikk kunne bruge CAT5e der skal være rigtig meget støj i det område den føres igennem men så meet støj er der næsten aldrig spørg endelig hvis der er noget du ikk forstår

Hilsen

Anders Johnson 
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af NosAnden NosAnden skrev:

hey
ville klart anbefale cisco switch istedet for dlink og mener ikk du har brug for cat6 har hørt noget om at hvis den skræm et cat 6 kabel har i nogen tilfælde
gør signalet dårligere hvis den ikk har ordentlig forbindelse i begge ender altså
til det udstyr den er tilsluttet. Har ikk hørt om nogen der ikk kunne bruge CAT5e der skal være rigtig meget støj i det område den føres igennem men så meet støj er der næsten aldrig spørg endelig hvis der er noget du ikk forstår

Hilsen

Anders Johnson 

Det er rigtigt skærmede PDS kabler er noget lort at bruge, da det stiller krav til specielt jording af anlægget, og alt du sætter til eller vil strømmen løbe i pds kablerne..

Man skal bare holde til sig UTP kabler, om det så er cat5e, cat6 eller cat6A.. Alle laves i UTP løsninger.

Det kan dog kan godt godt have en fordel hvis de 4 par i kablet er individuelt skærmet som fx i IHC-net systemet da det giver andre muligheder.. Men skærmede løsninger der bare har folieskærm er INTET VÆRD, og lige meget om der ligger op af stærkstrøm eller andet skærmer det IKKE.. Foliaskærm er kun til højfrekvensspæring, og 50Hz slipper både igennem folie og fletskærm. Men da PDS er parsnoret har det ret gode vilkår selvom det skulle ligge op af andre støjende kilder et stykke af vejen..
Flere producenter garantere det kan ligge fx det sidste 15meter sammen med stærkstrøm i kabelbakke e.l
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2006
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 17:20

Jeg har kendskab til et firma, som har udviklet et stik (svarende til 1½ modul FUGA) der via ét cat. 7 kabel kan håndtere tv, data og fastnettelefoni.

Markedsføringen er ikke påbegyndt endnu, men de er klar til at levere. Der er flere installationer i drift, hvoraf jeg har set en.

Firmaet hedder Elfac A/S, Silkeborg og du kan kontakte Lars H. Andersen på tlf: 87 20 59 15 for yderligere information.

Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 18:46
okay det da rimeligt fornuftigt..

Men jeg formoder at ethernet kun understøtter 10/100Mbit

4 par i et cat7+skærm

2par til ethernet
1par til tv/radio
1par til telefoni....

Smart nok hvis man ikke skal bruge gigabit
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2006
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 19:47

Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

okay det da rimeligt fornuftigt..

Men jeg formoder at ethernet kun understøtter 10/100Mbit

4 par i et cat7+skærm

2par til ethernet
1par til tv/radio
1par til telefoni....

Smart nok hvis man ikke skal bruge gigabit

Korrekt, ethernet understøtter kun op til 100Mbit i dette modul, men det vil for langt de fleste være rigeligt.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu