recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Definitionen på en hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDebat: Definitionen på en hjemmebio

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2369
Direkte link til dette indlæg Emne: Debat: Definitionen på en hjemmebio
    Sendt: 04-August-2009 kl. 14:06

Jeg har på et andet forum ytret mig om, at jeg ikke mener det er korrekt at bruge ordet "hjemmebio" om sit udstyr når man ikke har et lærred, men det faldt ikke i god jord. Jeg blev skudt i skoene for at kritisere det udstyr som folk havde brugt tid og penge på at samle sammen, men det var bestemt ikke tilfældet. Det var udelukkende definitionen jeg var ude efter.

Nu prøver jeg så her.

Mit argument er, at idet man bruger ordet hjemmebio (der leder tankerne hen på en biograf), er det i mine øjne ensbetydende med at man har et lærred og en eller andet form for projektor.

Som jeg ser det har det ikke meget med biograf at gøre, når man har et tv hængende. Det har stort set alle, på nær de få der nægter at have et tv inden for sine døre eller de som bruger deres projektor til at se tv på. At mange biografer også har mindst en fladskærm hængende, er ikke noget udpræget godt argument, for det er vel ikke pga. dem man bruger 60-100 kr. på at gå i biografen?!

Jeg holder af at kigge på folks udstyr; lige meget hvad overskriften på deres tråd så end måtte være. Det er en god måde at få inspiration på. Men inden jeg klikker på en overskrift der har ordet "bio" i sig, har jeg en forventning om et projektor setup.

Hvad mener i?

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:11

i min definition har hjemmebio INTET med et lærred at gøre.

det er noget at gøre med at man har valgt at bygge et rum om til et "alter" for ens tv.

En stue kan sagtens have et TV med et 5.1 system.

et hjemmebio i min definition, er et setup hvor man kun bruger rummet til at se film i, ikke til andet. og man selvfølgelig har et lydsetup og tv/lærred som er fokuseret på det.

altså at man er intersseret i det, om det er et billedrør / Lærred / baggrundsbelyst / Plasma / LCD. det ser jeg ikke så meget forskel på.

Selvf. er der mere hjemmebio over et rum med et 200" lærred, biografstole og projekter.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:12
Du er sq en hård nyser kaizer. I princippet har du vel ret, men det må være folks eget valg hvad de synes deres KRAFTIGT UDVIDEDE TV SETUP skal hedde.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

i min definition har hjemmebio INTET med et lærred at gøre.

det er noget at gøre med at man har valgt at bygge et rum om til et "alter" for ens tv.

En stue kan sagtens have et TV med et 5.1 system.

et hjemmebio i min definition, er et setup hvor man kun bruger rummet til at se film i, ikke til andet. og man selvfølgelig har et lydsetup og tv/lærred som er fokuseret på det.

altså at man er intersseret i det, om det er et billedrør / Lærred / baggrundsbelyst / Plasma / LCD. det ser jeg ikke så meget forskel på.

Selvf. er der mere hjemmebio over et rum med et 200" lærred, biografstole og projekter.

Nej det er der ikke! Så er det en gedigen biograf.

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:16

vil stadig kalde det en hjemme bio(graf) da den er i hjemmet.

Så snart jeg får et ekstra rum så bliver det da også dedikeret til en projekter og et stort lærred. men smækkede jeg det op i stuen, så var det stadig kun en stue, selvom jeg smækkede et lærred op.

Så faktisk kan den også i "min verden" ses omvendt, det er ikke en hjemmebio bare fordi man har et lærred hægende i stuen.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:18

jeg har ihvertfald taget konsekvensen og omdøbt mit setup til TV Stue @ rhsin

Men sikke en TV stue

Mvh

René
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:19

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du er sq en hård nyser kaizer. I princippet har du vel ret, men det må være folks eget valg hvad de synes deres KRAFTIGT UDVIDEDE TV SETUP skal hedde.

Nej, jeg er nu ikke en hård nyser. Jeg er bare interessert i hvad folk mener om det.

Du har ret i at folk må kalde deres setup akkurat hvad de ønsker. Om de så "kun" har et 21" tv, og ikke andet og kalder det "Min luksus bio", skal de have lov til det, men derfor må jeg jo godt undre mig.

Hvad angår biografstole, er det noget andet jeg har tænkt over. Jeg har endnu ikke stødt på en biografstol jeg sad godt (eller bare hæderligt) i, så der må være en anden grund til at folk vælger dem til deres bio.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:21
hjemmebio er i mine øjne tv og 5.1 system eller større. Eller begge tv og projektor. ellers ved jeg ikke rigtig hvad man skulle sige. en projektor stue eller tv stue.

et særligt rum med projekt og lærred, samt lydanlæg er min Definitionen på en rigtig hjemmebiograf. 
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:24

Jeg kalder også mit setup for hjemmebio, selvom jeg ikke har lærred og projektor. Bare fordi man ikke har det, så er det jo ikke ensbetydende med det ikke er en hjemmebio.

Hvis nu jeg havde en projektor samt 50" lærred, er det så mere en hjemmebio end mit nuværende setup? 

har men et dedikeret rum til sin bio så synes jeg dog ordet hjemmebio kommer mere til sin ret, men derfor synes jeg nu ikke man ikke kan kalde sit setup en hjemmebio selvom det er i stuen.

I min hjemmebio har jeg bare valgt at have sofa bord, spisebord og alt mulig andet crap. Jeg har ikke valgt at have en hjemmebio i min stue

Redigeret af furious jt - 04-August-2009 kl. 14:29
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:25

Jamen jeg har fjernet mit hjemmebiograf.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61019& PN=1

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:28

Hvorfor dog det?

Vi har jo talt om at man må kalde sit setup hvad man vil.

Ikke flere kommentarer fra mig pt. Jeg skal på arbejde.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Hvorfor dog det?

Vi har jo talt om at man må kalde sit setup hvad man vil.

Ikke flere kommentarer fra mig pt. Jeg skal på arbejde.

Fordi det eneste lærred jeg har ligger på sengen.

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu