recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pio5090 - ikke så imponeret som forventet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPio5090 - ikke så imponeret som forventet

Besvar Besvar Side  123 14>
Forfatter
Besked
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1228
Direkte link til dette indlæg Emne: Pio5090 - ikke så imponeret som forventet
    Sendt: 07-August-2009 kl. 00:10
Jeg har d. 13. juli 2009 købt et Pioneer 5090 til en pris på 16.500 kr. da jeg, som så mange andre, ville nå at have et inden det var for sent.
Jeg har tidligere haft et Panasonic 37PX80 og har været ganske tilfreds med det, men havde på det seneste krævet lidt ekstra til billedet. Så jeg valgte at købe et Pioneer 5090 tv(som alle jo roser til skyerne, og at det nærmest ikke kunne blive bedre) i håb om at det ville opfylde de nu ekstra krav jeg havde. (+ måske endda en hel del til)

Det kan man ikke sige det gjorde. Bevares det er et godt tv, og jeg kan da også sagtens se at det er bedre end mit tidligere PX80, især sortniveauet.
Men så stor synes jeg altså heller ikke forskellen er.. Jeg havde godt nok større forventninger.

I starten tænkte jeg at jeg måske bare skulle vænne mig til billedet og at jeg efterhånden ville synes det var bedre, men nej..

Måske skulle jeg vente på at tv'et har kørt de anbefalede 200 driftstimer og derefter få Otto til at kallibrere det før jeg udtaler mig om min endelige mening, men der er jo også mange der allerede inden kallibrering af Pio 5090 synes det er et stort fremskridt i forhold til Panasonic.

Nu er det heller ikke fordi jeg havde forventet LCD lignende (for ikke at sige urealistiske) pang farver, for jeg var jo i forvejen vant til Panasonic samt plasmas naturlige farver.

Så nu spørger jeg jer. Og nu skal i svare ærligt! Er Pioneer bare ikke SÅ meget bedre end Panasonic som det måske er kørt op til? Eller er det bare mig som den er gal med?

Jeg håber i vil hjælpe..

Redigeret af L'er - 07-August-2009 kl. 00:13
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS5
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:13
1. Der er helt sikkert nogle herinde der taler som om at Pioneer's TV er den hellige gral inden for TV (det er det ikke).

2. Når "nørder" taler sammen så vil selv meget små forskelle være en diskussion værd og blive fremhævet. Det er ikke sikkert det er noget alle kan se, eller lægger vægt på.

3. Du kommer jo også fra et rigtig godt TV (37PX80) så derfor vil forskellen alene af den grund synes mindre end den nogle giver udtryk for herinde (nogle af dem er givetvis kommet fra noget meget ringere).

Ang. kalibrering så vil du sikkert heller ikke opleve dette som en umiddelbar aha-oplevelse. Det kan endna virke endnu mere "kedeligt". Men fordi det er mere naturtro vil du, over tid, måske, opleve at du kan se TV i længere tid uden at blive træt i hovedet.

Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-April-2007
Point: 392
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:27

Hvilket signal har du? Hvilken billed indstilling bruger du?

Et analogt signal på en 37" er ikke det bedste og det bliver slet ikke bedre på en 50"

Jeg siger ikke Pioneer er det eneste der dur, men det er det der indfriger mine forventninger i den grad, og det er der ikke andre der har kunnet.

LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-November-2004
Point: 266
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af L'er L'er skrev:

Jeg har d. 13. juli 2009 købt et Pioneer 5090 til en pris på 16.500 kr. da jeg, som så mange andre, ville nå at have et inden det var for sent. Jeg har tidligere haft et Panasonic 37PX80 og har været ganske tilfreds med det, men havde på det seneste krævet lidt ekstra til billedet. Så jeg valgte at købe et Pioneer 5090 tv(som alle jo roser til skyerne, og at det nærmest ikke kunne blive bedre) i håb om at det ville opfylde de nu ekstra krav jeg havde. (+ måske endda en hel del til) Det kan man ikke sige det gjorde. Bevares det er et godt tv, og jeg kan da også sagtens se at det er bedre end mit tidligere PX80, især sortniveauet.Men så stor synes jeg altså heller ikke forskellen er.. Jeg havde godt nok større forventninger.I starten tænkte jeg at jeg måske bare skulle vænne mig til billedet og at jeg efterhånden ville synes det var bedre, men nej.. Måske skulle jeg vente på at tv'et har kørt de anbefalede 200 driftstimer og derefter få Otto til at kallibrere det før jeg udtaler mig om min endelige mening, men der er jo også mange der allerede inden kallibrering af Pio 5090 synes det er et stort fremskridt i forhold til Panasonic. Nu er det heller ikke fordi jeg havde forventet LCD lignende (for ikke at sige urealistiske) pang farver, for jeg var jo i forvejen vant til Panasonic samt plasmas naturlige farver.Så nu spørger jeg jer. Og nu skal i svare ærligt! Er Pioneer bare ikke SÅ meget bedre end Panasonic som det måske er kørt op til? Eller er det bare mig som den er gal med?Jeg håber i vil hjælpe..

Du må egentligt selv være den mest kompetente person til at svare på spørgsmålet i din egenskab af at være tidl. Panasonic ejer. Dine oplevelser svarer i den sammenhæng også til mine. Forskellen er moget mindre end den gøres til herinde.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:32

Jeg tror, at det bunder i, at du måske ikke går så meget op i, hvad et måleapparat siger, men i stedet stoler på dine øjne.
Nogle mennesker, der har punget 16-18.000 kr. ud på et TV uden højttalere og drejefod, mener så bestemt, at de sagtens kan se kejserens nyvævede klæder, fordi at man ellers er udråbt som dum, hvis man ikke kan.

Og jeg kan forstå på flere herinde, at det næsten er vigtigere, at de ved at deres skærm er den bedste på markedet, end at de rent faktisk kan se forskellen.

Så på papiret er Pioneer måske 100% foran, men set med de fleste danskeres øjne, er der ikke den store forskel, og bl.a. derfor gik Pioneer nedenom og hjem, hvad tv-produktionen angik.

Vi taler jo om meget små talværdier, men sætter du pct.-satser på, bliver det jo noget større spring, og det er det entusiasterne hænger sig i.

Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:33

Kan det tænkes, at du sidder for tæt på din nye skærm. Du er gået fra 37" til 50" og er et pænt spring, men det gør også alt bliver større også fejlene i signal kilden og især dårlig billede signal, vil man hurtig blive træt af hvis man sidder for tæt. Hvordan er din oplevelse, når du afspiller blu-ray film?

Hvis du sidder for tæt, så kunne en 42" skærm, måske være en bedre løsning for dig.

Til top
buller1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-November-2004
Point: 266
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:35
apropos "Kejserens nye klæder" og Pioneer:
Så er er da også OK, at L'er tager rollen som drengen, der siger: "jamen han har jo slet ikke noget tøj på" :)
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 08:49
har selv gået fra en 42px80 til en pioneer 500M. Nu ved jeg ikke hvilken forventning man har. Men et pioneer er ikke perfekt, Men er bedre end andre tv på markedet.

Hvis du havde forventet et wow billede som et lcd i fona, så kan jeg udmærket forstå du er meget skuffet.
en pioneer giver bare et billede som crt tv i 50 tommer.
samt et meget naturligt og et meget realistisk billede.

når du så får det kallibreret, vil du måske synes det ser endnu mere kedeligt ud.
Men sådan ser et korrekt billede alså ud.

Netop det billede er det som vi "billedenørder" søger

Har set både g10 og v10 i en stue, som jeg aldrig vil byttet mit pioneer ud med.
så vil mange sige det er fordi jeg selv har et pioneer. NEJ det er det ikke.
at nogen ikke kan se forskel er ikke min fejl, de er så velkommen til at købe et andet tv. 

husk dit panasonic px80 har aldrig været et dårligt tv og derfor anbefaler jeg også en x10 til rigtig mange.

Redigeret af xcardman - 07-August-2009 kl. 08:51
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 09:03

Nu vil jeg godt forholde mig konstruktivt til dette som mangeårig Pioneer ejer... og jeg har kun været tilfreds.. og jeg er bedøvende ligeglad med hvad sticker der er på skærmen så kigger jeg udelukkende på det billed der kommer ud af den.

Ummidelbart er der noget som tyder på det ikke har de optimale indstillinger, som du selv er inde på vil jeg bestemt anbefale dig en kalibrering.. for den skærm kan bare så meget mere end det du selv kan tweake dig frem til (med mindre du ved hvad du skal pille ved)

Iøvrigt oplever jeg mange som udtaler sig på baggrund af 3-5 minutters vurdering i en butik.. det kan man vist ikke bruge til så meget, eller iøvrigt har kigget på en skærm med en dårlig indstilling.. for det er vist ingen hemlighed at en Pioneer skærm har krævet mere arbejde for at nå den optimale indstilling end feks panasonic eller andre (hvis man ser bort fra KRP modellerne)... men lyt til dem som har set og haft mange skærme mellem fingrerne de ved hvad de har med at gøre.. det plejer jeg ihvertfald at gøre, og de har i mange år klart sagt at Pioneer skærme er de skærme i den klasse vi kan skabe de bedste billeder på  
Hvad er perfekt?? intet for der kommer vel altid noget nyt imorgen... men man er nødt til at tage et valg hvis man nogensinde skal have udstyr.. også må man få det optimale ud af det man ender op med.

Men nogle tips til bedre billedkvalitet på en 5090 har du prøvet at holde øje her for gode indstillinger og andres erfaringer?

Men generelt sluk for de fleste digitale filtre osv. er et godt sted.. sørg for at få ramt den rigtige gamma og drive modulitet til dine behov, og kør på den rigtige indstillingsprofil.. noget er godt til en type behov andet er bedre til noget andet.
Din Pioneer skærm har et utal af indstillingsmuligheder... det kan være både godt eller skidt... jeg syntes det er godt.. fordi at få en ud og pille ved skærmen som virkeligt har forstand på det kommer rigtigt langt.. og rammer en billedkvalitet som er en fornøjelse forstærket af den optimale indstilling.... ulempen er for dig som endnu ikke er fortrolig med din skærm ved i princippet ikke rigtigt hvor du skal starte... og piller du 1 sted så påvirker det måske også andre steder som du måske ikke er opmærksom på.

Derfor jeg syntes ikke du skal være skuffet over dit valg, jeg syntes du skal se det som du fumler rundt i kravlegården og er ved at lære din skærm at kende... end dag bliver du spændt godt fast og sendt afsted på banen.. også går det op for dig hvad det er du i virkeligheden har fået fat i sammenlignet med dine tidligere skærme... men det kan vær en god ide at få en mekanikker til at hjælpe dig... de ved som regel hvad de skal gøre.

Ellers vil jeg da opfordre de andre lx5090 bruger til at komme på banen med nogle gode tips tricks og indstillinger som passer til den type skærm... (lige netop 5090 skærmen kender jeg ikke så meget til)

Men jeg vil faktisk opfordre dig til at følge op på det senere.. for jeg er helt sikker på at den dag du ved du sidder med den rigtige indstilling af skærmen og du har vænnet dig til det, så vil du også syntes det uomtvisteligt er den bedste skærm du nogensinde har ejet ... store ord.. tjae... men det virker i praksis

Mvh

René
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

1. Der er helt sikkert nogle herinde der taler som om at Pioneer's TV er den hellige gral inden for TV (det er det ikke).

2. Når "nørder" taler sammen så vil selv meget små forskelle være en diskussion værd og blive fremhævet. Det er ikke sikkert det er noget alle kan se, eller lægger vægt på.

3. Du kommer jo også fra et rigtig godt TV (37PX80) så derfor vil forskellen alene af den grund synes mindre end den nogle giver udtryk for herinde (nogle af dem er givetvis kommet fra noget meget ringere).

Ang. kalibrering så vil du sikkert heller ikke opleve dette som en umiddelbar aha-oplevelse. Det kan endna virke endnu mere "kedeligt". Men fordi det er mere naturtro vil du, over tid, måske, opleve at du kan se TV i længere tid uden at blive træt i hovedet.

Jeg tror helt klart at Letten har fat i noget af det rigtige - specielt punkt 2 og 3. Jeg er overbevist om at de fleste der har oplevet et Pio plasma i direkte sammenligning med andre mærker vil være enige i at Pioneer ER det bedste der kan købes for en (forholdsvis) normal pris. Men det er jo ikke ensbetydende med at der er tale om nat-og-dag forskelle a la "I was blind, but now I can see".

Går man fra et elendigt no-name LCD tv til et Pioneer plasma er det selvfølgelig klart man kan se en stor forskel - men hvis man som nævnt ovenfor allerede har et godt TV, så vil det i sagens natur være marginaler man er ude i, når man skal afgøre hvor stor forbedring man kan forvente af et ENDNU bedre TV. Og jo bedre udgangspunktet er, jo mere skal man betale ekstra for at få mindre og mindre forbedringer, indtil man er ude i at skulle betale dobbelt op for nogle ganske få procents forbedringer, som måske ikke er klart synlige for normale mennesker medmindre man har skærmene hængende ved siden af hinanden, hvilket de færreste jo normalt har.

Nogen har bare en "rastløshed", der gør det svært at leve med at der findes noget der potentielt er bedre end det de allerede har - uanset hvor lille forskellen måtte være. Og i jagten på det bedste er det nemt at få marginaler blæst op til at udgøre forskellen mellem "godt" og "helt uacceptabelt".

LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 09:13

der er i princippet allerede givet de rigtige svar. Jeg har det ligesom rhsin, jeg er helt ligeglad hvilket fabrikatnavn mit panel bærer. Det vigtige er billedet.

Jeg er på mit 3. Pio panel, og jeg har glædet mig over billedet på dem alle - også i forhold til alle andre fabrikater.

Ind i mellem kan man måske mene, at det også drejer sig om at vide hvad man skal se efter for at vide forskelen (detaljer, ro i billedet, korrekte farver osv.)

Men der er altså noget der sige mig, at de panel ikke er indstillet korrekt - og alt andet lige, så vil du have et stort udbytte af at få Otto på besøg - også rent videnmæssigt omkring billedkvalitet 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 09:15
De næste mange år vel forskellen næsten ikke kunne ses fra år til år, De bedste fladskærme er ved at kunne gengive det billede som et tv skal.
Ergo vil vi også beholde vores skærme i meget længere tid.
Jeg havde mit et pan px80 i et år, det havde så nogle mangler jeg ikke kunne leve med. har nu et pioneer 500M, det opfylder så mine krav til et billede og det beholder jeg i mange år. For jeg savner ikke noget i billedet.
ud over helt sort, Men det får jeg sikkert ikke før min næste skærm, som hedder OLED. Hvis min pio holder så længe.

Redigeret af xcardman - 07-August-2009 kl. 09:18
Til top

Besvar Besvar Side  123 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu