Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ok_karma
Ny bruger
Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
|
Emne: Fornyet reklamationsret Sendt: 10-August-2009 kl. 21:32 |
Jeg købte sidste år et Panasonic TH42PX70, der efter nogen tid blev defekt. TV'et er derfor sendt til reparation, der nu stadig pågår efter 8 uger. Jeg har været i kontakt med sælger for at høre hvorfor intet sker, og han fortæller mig at de afventer en reservedel (i dette tilfælde hele plasmapanelet), og at dette kan tage op til tre måneder.
Han tilbyder mig derfor et tilsvarende TV, med samme fejl, der er repareret, men hvor køber har fundet en anden løsning på sin reklamation. Dette afviser jeg imidlertid, og sælger foreslår at jeg kan vente på mit TV, og som plaster på såret for fornyet min reklamationsret på 2 år.
Mit spørgsmål går på om reklamationsretten på to år ikke automatisk fornyes på en udskiftet del i forbindelse med en reklamation, og dette derved ikke er nogen særlig service fra sælger?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:40 |
nej du får kun fornyet reklamationen ved en generel ombytning, og da det er samme tv, vil dette være en service, men du har reel set krav på et nyt tv da reparationstiden overstiger hvad rimelig tid angår, og der kan man ikke ombytte med et tidligere defekt apparat så dit krav burde være et x10 som vil være teknisk tilsvarende nu om dage.
|
ok_karma
Ny bruger
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:47 |
Ok, tak for svaret :-)
|
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:51 |
ok_karma skrev:
... om reklamationsretten på to år ikke automatisk fornyes på en udskiftet del i forbindelse med en reklamation, og dette derved ikke er nogen særlig service fra sælger? |
Reklamationsretten følger produktet, altså den også den pågældende del der udskiftes i din skærm. Altså vil reklamationsretten på skærmen løbe fra købstidspunktet, mens reklamationsretten på den udskiftede del, løber fra udskiftningen. Det er altså ikke en særlig service fra sælger, men derimod blot hvad købeloven foreskriver.
Redigeret af Sandal - 10-August-2009 kl. 21:53
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 09:03 |
Jeg ville skrive til forhandleren og kræve mit tv returneret nu, alternativt kræve handlen ophævet og pengene retur pga. den lange rep. tid.
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 09:13 |
[QUOTE=Sigida]nej du får kun fornyet reklamationen ved en generel ombytning, QUOTE]
Hvis du med det mener, at reklamationperioden kun bliver fornyet når hele apparatet bliver ombyttet, er jeg uenig.
Får du f. eks. skiftet drevet i din DVD afspiller er der en ny garantiperiode på drevet. Resten af afspilleren fortsætter med den originale garanti. Det samme vil derfor gøre sig gældende for en nyt panel. Det er derfor vigtigt at du for en skrivelse med forklaring på det reparerede med, når du modtager dit tv igen, ellers har du intet bevis for hvad du fik lavet.
Jeg havde en gang en udskrift fra nettet (forbrugerstyrelsen?) liggende, der forklarede dette, og har brugt den flere gange. Så snart den blev hevet frem, var der ingen problemer fra sælgers side.
|
ok_karma
Ny bruger
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 19:17 |
Tak for alle svarene - Jeg har idag aftalt ombytning af mit PX70 til et X10, med levering i morgen, så det glæder jeg mig til :-)
|
thor-thor
Guld medlem
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 22:00 |
ok_karma skrev:
Tak for alle svarene - Jeg har idag aftalt ombytning af mit PX70 til et X10, med levering i morgen, så det glæder jeg mig til :-) |
Det lyder jo fint, men det er forhåbentlig X10Y, hvis du skal bruge Mpeg4?
|
ok_karma
Ny bruger
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 22:33 |
Det håber og tror jeg (deres salgsmodeller er X10Y), men kan jeg overhovedet kræve det, da der jo heller ikke var MPEG4 på PX70, som jeg havde reklamationen på? Alternativet, E-modellen, er det en parallelimporteret model eller hvordan? -er den eneste forskel DVB-C (MPEG4)?
|
thor-thor
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 09:00 |
Du kan sikkert ikke kræve det, men jeg ville evt. betale de 500kr selv for at få Mpeg4 og DVB-C. Men det kommer selvfølgelig an på om man skal bruge tuner.
Bortset fra det mener jeg at du har ret til at ophæve handlen og få dine penge tilbage (nu har du dog accepteret en ombytning, så løbet er sikkert kørt).
Prøv evt. at kigge her
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/hvis- saelger-ikke-afhjaelper-inden-for-rimelig-tid/
Du kan evt. kontakte deres hotline.
Redigeret af thor-thor - 12-August-2009 kl. 09:02
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 13-August-2009 kl. 19:38 |
nu er det sådan at man først får udstedet et nyt garantibevis hvis varen bliver ombyttet. Og tekniker lærer at ikke skrive de samme ting er blevet udskiftet også selvom varen fejler det samme efter et år, så har de altid lavet noget andet på apparattet.
|