recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Soundbars
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSoundbars

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorbjørn88 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Emne: Soundbars
    Sendt: 11-August-2009 kl. 14:58
Hej forum,

Jeg har af flere årsager besluttet mig at købe en soundbar, frem for et ægte 5.1 setup.

Efter en masse søgen på nettet, læsen af anmeldelser osv., er jeg kommet frem til 2 soundbars:

- Philips HTS8140
- Philips HTS6100

Ifølge Philips er de eneste forskelle at 8140 har Ipod dock og passer til 42", og 6100 passer til 37".

Er der nogle herinde der ved om der er forskel på lydkvaliteten, eller som evt. har erfaringer med andre alternativer I mener er bedre?

Mvh. Thorbjørn
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40550
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 18:54

Måden en Soundbar virker på, er at lyden reflekteres rundt i rummet, det vil ikke være muligt for den at gøre det hvis  indretningen ikke tillader det. I såfald vil man være bedre tjent med et godt stereo setup.

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 19:28

Oprindeligt skrevet af Thorbjørn88 Thorbjørn88 skrev:

Hej forum,

Jeg har af flere årsager besluttet mig at købe en soundbar, frem for et ægte 5.1 setup.

Efter en masse søgen på nettet, læsen af anmeldelser osv., er jeg kommet frem til 2 soundbars:

- Philips HTS8140
- Philips HTS6100

Ifølge Philips er de eneste forskelle at 8140 har Ipod dock og passer til 42", og 6100 passer til 37".

Er der nogle herinde der ved om der er forskel på lydkvaliteten, eller som evt. har erfaringer med andre alternativer I mener er bedre?

Mvh. Thorbjørn

Nu er det længe siden jeg har hørt begge spille, men ummidelbart som jeg kan huske det, var der ingen rigtig forskel på lyden. Dog har 8410 Farouda Chip, som sikrer et anelse bedre billede, men har ikke sammenlignet det op imod hinanden, så hvor stor forskellen reelt er, er ikke til at sige.

8140 har dog en anelse størrere dimensioner, som sikrer et lidt bredere lydareal, men som Radiomanden er inde på, skal dit rum være forholdsvis optimalt i forbindelse med dette produkt, for at få udnyttelse af den kunstige Surround-effekt, som dog ikke er i nærheden af et ægte kvalitets 5.1 Surroundsystem.

Lyden som sådan er rigtig fornuftig, omend Yamaha's produkter måske er en anelse foran på lyden og den generelle effekt af Surround, men bagud på funktionaliteterne.

Hifiklubben sælger Denon, som ser ud til at lave en spændende Soundbar, men ellers er der f.eks. Samsung, som er ude med en Soundbar med indbygget Blu-Ray, som er værd at overveje, fremfor en normal indbygget Dvd-Afspiller, som følger med i alle andre Soundbar's på markedet. Dog har Samsung's tidligere Soundbar's absolut ikke imponeret mig, men de kan selvfølgelig have forbedret sig.

hvis indbygget blu-Ray tiltaler dig, mener jeg, at f.eks. Phillips snart skulle komme ud med noget.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 12:30
Tak for svarene,

Jeg har læst om at rummet man placerer soundbaren i, har stor betydning for dens surround effekt.

Dog mener jeg at Yamahas projekterer lyden via væggene, hvilket derfor kræver et kvadratisk rum uden "huller" i siderne.

Min stue er kvadratisk, men i venstre side er der hul til gang, som ikke kan lukkes af for.

---------
                    l  ***  l
                                l  Dette er er forsøg på at afbillede min stue. De tre * er
                    l          l  soundbarens placering, og I kan se "hullet" til venstre
                    l_____l

Philips skriver en masse moderne om hvilken teknologi de anvender til at skabe en virtuel surround effekt, men det er ikke noget umiddelbart kan oversætte til "normalt dansk", så jeg blev ikke særlig meget klogere da jeg læste det.

Egentlig er mine behov heller ikke en super surround oplevelse, for jeg ved det kræver et ægte 5.1 setup. Jeg vil bruge soundbaren til at få bedre lyd til alt mit tv-kiggeri, og i høj grad også til at afspille musik.

Grunden til at jeg ikke vil rode mig ud i et 5.1 setup er WAF (Wife Approval Factor) - min kæreste er ikke pjattet med alle de ledninger det involverer, og jeg syntes også selv at en soundbar er federe - selvom den ikke kan levere samme lydoplevelse til pengene.

Derfor er jeg landet på Philips 6100/8140, og specielt hælder jeg til 8140 pga. Ipod dock. Dog har jeg læst i nogle anmeldelser at 8140 er god til musik og i andre det stik modsatte.

Er der andre soundbars I ville anbefale til TV men også meget musik, eller evt. andre løsninger med høj WAF :)

På forhånd tak
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 12:32
Budget 4000 - 6000 kr.
Til top
bonzen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-December-2004
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 13:05

Jeg stod med sammeproblemstilling en gang.

Der hørte jeg samsungs htx810 (tror jeg den hedder) med trådløs sub i FONA. Jeg var slet ikke imponeret og designet skuffede fælt LIVE (pæne billeder på deres hjemmeside).

Hørte også Phillips mener det var 8140'eren eller 8100. Den lød meget godt, men synes ikke helt det kunne sammelignes med det jeg forstår som et stereoanlæg.

Mht surrounddelen, så kunne man ikke høre effekten i FONA, så den valgte jeg mig ikke at koncentrere mig om.

Men tag ned i FONA med en musik cd og prøv at lytte selv

Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 13:27

Med budgettet i betragtning, er Phillips Soundbar det bedste og mest komplette valg. Denon og Yamaha koster for meget, Samsung skuffer, dog måske en overraskelse i ærmet med deres nye Soundbar med Blu-Ray, som dog koster 6500 Kr.

Musik-delen på Phillips er rigtig fornuftig, så længe du holder dig til Stereo-effekten, og ikke skifter over til Surround-effekt, som dog med fordel kan benyttes til film.

Til top
aitrusq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 13:32

Jeg har ikke den store erfaring med soundbars, så jeg kan ikke rådgive om hvilken der giver bedst lyd. Der må du ned i en butik og prøve det af. Evt. kan du købe via nettet og benytte dig af din 14 dages returret - du skal dog selv betale returfragt, hvis det bliver aktuelt.

Jeg har selv fået min første soundbar i mandags - en Sony HT-CT500. Jeg er ikke audiofil på  nogen måde, men ville også bare have lidt mere fyldig lyd fra TV mv. uden at hele stuen skal vikles ind i ledninger. Til mit behov er jeg ret imponeret over lyden fra CT500. Det kan godt være det ikke er den ægte vare, men lyden 'fylder' pænt stuen ud. Så det kan sagtens alde sig gøre at få ganske fornuftig lyd ud af en soundbar selv om der ikke er tale om et perfekt rum til at reflektere lyden. (Har læst et tip om, at man skal prøve at sætte soundbaren over TV'et. Så er der som regel færre forhindringer for lyden.)

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:55

Tak for hjælpen,

Jeg ender nok med at vælge en Philips 8140 der lige præcis kan fås for 6000 kr.

Mvh. Thorbjørn

Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 15:47

Tak for hjælpen,

Mvh. Thorbjørn

Skriv lige en vurdering af den du køber.

Til top
nickyyyy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: København S
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 22:16

Tak for hjælpen,

Mvh. Thorbjørn

Hej Thorbjørn

Jeg ejer selv en HTS6100, som jeg har været ganske tilfreds med. Jeg ønsker dog at sælge det, da jeg vil have noget ægte surround. Hvis du er interesseret, kan du købe min.

Ps. jeg har selv hørt dem oppe mod hinanden i en Fona og jeg kunne heller ikke høre forskel. Derfor jeg valgte den billige :)

Befinder sig i København S.

Mvh Nicky
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2009 kl. 00:46

Hej Nickyyy,

Jeg bor i Århus så hvis du kan sende den, og vi kan blive enige om en pris er jeg selvfølgelig interesseret.

Hvad vil du have for den?

Mvh. Thorbjørn

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu