|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
MtN- ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() Sendt: 12-August-2009 kl. 19:57 |
Hejsa, ny mand i forummet her! Jeg har lige købt mig en iomega Home Media Network Hard Drive ( http://go.iomega.com/en/products/network-storage-desktop/hom e-network-hard-drives/home-media/?partner=4740 ) og har samtidig min trådløse router fra Stofanet. I min naivitet troede jeg selvfølgelig bare at det eneste jeg skulle gøre var at sætte strømmen til NAS'en og forbinde ethernetkablet til routeren og vupti! så ville det bare køre... Men, men, men, sådan gik det selvfølgelig ikke - NAS'ens led-lys blinker i forskellige farver og ifølge den medfølgende troubleshooter betyder det at: DHCP Server Unavailable. Your Home Media Network Hard Drive was not able to get an IP address. Check the network connections and router settings. Kan jeg overhovedet få lov til at ændre det på Stofanets router, skal jeg have fat i en switch eller skal jeg finde en anden NAS-enhed der er mere kompatibel med Stofanet? Hjælp modtages med tak... :) |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
det har intet med selve stofanet at gøre - Hvad er det for en router? den skal kunne have dhcp-server indbygget, hvilket de fleste kan(læs alle!). Det kan også være at der i routeren er sat en regel for hvilke MAC-adresser som har tilladelse til at tilgå routeren og netværket. Det er med andre ord et netværksproblem. Det du lige skal tjekke er dog om NAS'en kræver statisk eller dynamisk IP. For hvis den kræver statisk skal du ind og lave det i opsætningen på routeren. Men uanset hvad skal du ind og tjekke efter i routeren.
|
|
![]() |
|
MtN- ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() |
Jeg har stofanets trådløse router - en Scientific Atlanta/Cisco EPR2320 ( http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPR2320.html #~features) som rigtigt nok har indbygget DHCP-server... I iomega NAS'ens troubleshooter står der: I cannot connect to my Home Media Drive when running firewall software Consult your computer’s firewall software documentation regarding opening appropriate ports for file / folder sharing. The following ports are associated with file sharing and server message block (SMB) communications:
Og på Stofanets kundesupport side står der bl.a. følgende: 2. Har jeg en dynamisk eller fast IP-adresse med bredbånd fra Stofa? Som standard har du en dynamisk IP-adresse (IP-adressen tildeles, hver gang du logger på), men du har mulighed for at bestille en fast IP-adresse (IP-adressen er den samme, hver gang du logger på) efter installation af din StofaNet forbindelse. Læs mere om fast IP-adresse.
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) er en protokol, der automatisk kan tildele en IP-adresse til en computer, når den "går online" og automatisk fjerne den igen, når computeren "går offline". Stofa bruger DHCP, men det er muligt at købe en fast IP-adresse.
5. Kan jeg få flere IP-adresser? Ja, hvis du bestiller Wireless, kan du få 5 dynamiske IP-adresser. 6. Er der åbnet for alle typer trafik?
Vær i øvrigt opmærksom på, at hvis du har noget udstyr fra en tredjepart, der skal benytte internet, vil denne benytte én af dine tilgængelige IP-adresser. Nej, der er blokeret for trafik til port 25 (SMTP), 135(Fil/Printer deling), 445 og 1080 indgående (Proxy) på tcp-protokol.
Betyder det at jeg skal ned i Stofanet-butikken og bestille en fast IP-adresse?
På forhånd tak! Redigeret af MtN- - 13-August-2009 kl. 16:42 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
Nej som jeg sagde før så har det intet med Stofa at gøre. en router skaber bro mellem 2 netværk. Det ydre (indernettet) og det indre - dit eget netværk. Udadtil har du en eller anden IP-adresse, men når du er bag routeren så har du en IP-adresse der normalt enten hedder 192.168.xxx.xxx eller 10.xxx.xxx.xxx
og den del har INTET med stofanet at gøre. DHCP-serveren inde i Routeren gør så at den automatisk tildeler en ip-adresse til de maskiner der bliver koblet på netværket. Dette kan gøres ved at du specificerer hvilken ip-adresse den enkelte maskine skal have (fast) eller bare lade routeren tildele efter forgodtbefindende. Ikke altid helt vildt smart hvis du har tjenester som ikke kører via UDP eller Upnp, hvor den så selv detekterer hvilke maskiner den kan gøre hvad på. Du skal ind i Routerens opsætning og se hvad den er sat op til. Hvis ikke du selv kan finde ud af det, vil det kraftigt anbefales at du finder en der ved lidt om det og laver "hjemmebesøg". Det lyder dog i teksten du skriver - som om du skal have åbnet for nogle porte i routeren. Det er i bund og grund det den brokker sig over. UDP and TCP ports 135 to 139, and port 445. Og det er nok fordi den vil autodetektere dit netværk for at sætte sig selv op. Den skriver jo at den ikke kan connecte på grund af computerens firewall. Er der en opsætnings CD du skal køre for at få den sat op?? Hvis dette er tilfælde så skal du åbne de porte i din computers firewall også. Det kan du starte med og så se hvad der sker!!! |
|
![]() |
|
![]() |
Problemet er at jeg ikke tror at jeg kan få lov til at gå ind i routerens opsætning, idet det er Stofas standard router - men måske skal jeg gå ind i Stofa-butikken og høre om det er muligt at åbne for port 135 og 445 på min forbindelse... Der er netop ikke nogen opsætningscd med denne nas - der bliver reklameret med at man bare skal sætte strømmen til og så forbinde nas'en med routeren, og så sørger den selv for opsætningen... |
|
![]() |
|
![]() |
lige nøjagtig, men hvis din router blokerer for at den kan sætte sig selv op, kan du jo ikke klandre producenten af harddisken? det er jo "din egen fejl"/stofa's.
Jeg ville dog ringe til stofa support i stedet for at gå derned - du skal have fat i en tekniker og hvis det er noget de har lavet kan de gøre det online fra supporterens side. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |