recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybegynder spørgsmål

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder spørgsmål
    Sendt: 09-December-2005 kl. 23:29

Hejsa derude!

Jeg får en pc i overskud i løbet af januar og regner derfor med at forsøge mig lidt med et mediacenter.

Allerførst er der HW som sidder i maskinen, er det ok eller???

MB: MSI K8N Neo2 Platinum-54G

CPU: AMD Athlon 64 3200+Winchester S939

RAM: 2 X 512MB pc3200 Dual

GFX: Asus 9800pro  256mb

Tv Kortet har jeg ikke men har et godt øje til  Hauppauge WinTV PVR-500MCE

HD: Har jeg 2 X 160 GB Maxtor Diamondmax 10

Så er der det store spørgsmål!! Jeg er i tvivl om jeg skal vælge Microsofts MCE eller jeg skal vælge pakken fra Welltonway, det vigtige her er osse at jeg har et par unger som osse gerne skulle få glæde af det, dvs brugerfladen skal være nem og overskuelig.

Håber at i derude vil bruge lidt tid på at hjælpe en nybegynder på vej..

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2005 kl. 00:06

Det er mere end rigeligt. Min MCE2005 kører på en gammel AMD XP +2000 droslet ned til < 1500 MHz og 768 MB RAM, så din HW er helt OK. Om du vælger den ene eller den anden løsning er helt individuelt, selv kører jeg MCE2005 som nævnt og har ikke haft skyggen af problemer. WAF'en (Wafe Acceptance Factor) er helt i top, min hustru har aldrig før  interesseret sig for mine computerforsøg, bortset fra når hendes PC ikke virkede, men MCE2005 har hun virkelig taget til sig. Jeg har selv prøvet den gratis http://mediaportal.sourceforge.net/ og finder den lige så nem at anvende, men knap så nem at få til at virke. Det er mest EPG'en der har voldt mig vanskeligheder tidligere, og der kommer MCE2005 med en færdig pakke. Men jeg ved også, at der er nogen, som har besvær med at mappe deres kanaler op mod en ikke helt færdig EPG udbyder. Nu har jeg kun tre kanaler via en tagantenne, så mit setup har været meget nemt. Jeg bruger selv Hauppauges PVR 150 og er meget godt tilfrreds med det kort, selvom jeg har læst nogle tests, som hævdede at billedet er for uskarpt og at ATI er dobbelt så dyrt med også bedre og at Nvidias kort er bedre til samme eller lavere pris.

Held og lykke med det!!! 

Til top
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2005 kl. 15:18

Takker Badsted for det fine svar, tror måske det er Microsofts MCE jeg vælger.

Er der slet ingen der har er faringer med Welltonway?

Til top
august Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Februar-2005
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2005 kl. 17:38

Weltonway er ganske udmærket, og er ganske godt og nemt at installere. Der er dog den hage ved det at i EPG mangler der 3-4 programmer, ellers funger det meget godt, jeg har brugt det i meget langt tid (over 6 mdr.) og har ikke brugt mange minutter på at vedligeholde, alt i alt synes jeg det funger noget bedre end mce 2005.

Lige for tiden kan du finde en prøveversion på Deres hjemmeside.

/Ib

Til top
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 20:24

Nu dukker der så et nyt dilemma op.

Jeg er blevet tilbudt dette kabinet til en meget favorabel pris

[http://www.origenae.com/product_h5.htm] det er incl. strømførsyning, men nu er jeg i tvivl om mit MB kan gå der i, ikke den store ulykke da det stadig er ret eftertragtet og nemt at sælge/bytte og mit GFX er helt udelukket da det skal ha' direkte strøm, er der nogen derude der har forslag til hvilket GFX jeg skal investere i?

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 20:39

Det er i sandhed et lækkert kabinet, og det ser ud til at det understøtter ATX standarden, så der burde ikke være problemer med dit motherboard.

Med hensyn til grafik kort, så bør du vælge et, der er passivt kølet, men ellers er der ikke de store krav til grafik kortet, hvis du bare skal vise mpeg2 streams. Hvis du derimod skal bruge det til HD senere, kan det vel egentlig godt betale sig at se efter et grafik kort, der har hardware acceleration af HD.

Selv kigger jeg langt efter dette MB, Asus A8N-VM CSM, da det har indbygget Geforce 6150 grafik med det nye Nvidia Nforce 430 chipsæt (passiv køling for at gøre det lydløst, eller næsten ;-)

Beskrivelse af chipsættet findes her:

http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=27832

Og bundkortet er her:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167995

Til top
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Det er i sandhed et lækkert kabinet, og det ser ud til at det understøtter ATX standarden, så der burde ikke være problemer med dit motherboard.

Med hensyn til grafik kort, så bør du vælge et, der er passivt kølet, men ellers er der ikke de store krav til grafik kortet, hvis du bare skal vise mpeg2 streams. Hvis du derimod skal bruge det til HD senere, kan det vel egentlig godt betale sig at se efter et grafik kort, der har hardware acceleration af HD.

Selv kigger jeg langt efter dette MB, Asus A8N-VM CSM, da det har indbygget Geforce 6150 grafik med det nye Nvidia Nforce 430 chipsæt (passiv køling for at gøre det lydløst, eller næsten ;-)

Beskrivelse af chipsættet findes her:

http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=27832

Og bundkortet er her:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167995

Jeps.... Jeg er vild med det kabinet, har fået det tilbudt til 800 kr+moms incl strømforsyning, ville nok være dumt ikke at slå til der...

Du har ret i at det understøtter ATX men der står at PSU'en understøtter MicroATX , det er vel ensbetydende med at den ikke kan trække et alm ATX

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 23:11
Det som du skal finde ud af er, hvor mange watt din strømforsyning er beregnet til at give, og så sammeligne det med den mængde hardware du har tænkt dig at smide i. Såvidt jeg ved er stikkene de samme til microATX og ATX, forskellen ligger i størrelsen på printet og selvfølgelig antallet af f.eks. PCI porte.
Til top
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 23:20

Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Det som du skal finde ud af er, hvor mange watt din strømforsyning er beregnet til at give, og så sammeligne det med den mængde hardware du har tænkt dig at smide i. Såvidt jeg ved er stikkene de samme til microATX og ATX, forskellen ligger i størrelsen på printet og selvfølgelig antallet af f.eks. PCI porte.

Ok, det må jeg kigge lidt nærmere på....

Ellers må jeg jo modde lidt så en alm PSU kan gå i, men der er jo ikke meget plads at gi' af.

Jeg er måske osse lidt inde på at bytte min HW ud med noget som passer lidt bedre til Kabinettet. Det MSI MB jeg har nu er måske lidt overkill til en HTPC, købte det i sin tid fordi der er godt til OC.

Takker Badsted for de goe og lynhurtige svar

Til top
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2004
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2005 kl. 23:41

Jeg har selv sådan et kabinet og er mægtig glad for det, det oser af kvalitet, men tjek lige målene, det er ret dybt. Jeg var nødt til at skære i bagbeklædningen på min reol for at få plads til det.

Der er kun plads til micro atx psu. Der er problemer med at vibrationerne fra psu'en går i kabinettet og giver en hulens masse larm, så jeg har rykket min psu ud af kabinettet.

Jeg kører også MCE2005 og er rigtig glad for det og konen er tosset med det også, så det er rart at slæbe noget elektronik hjem som får tommelfingeren på for en gangs skyld.

Redigeret af Hanien
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2005 kl. 00:02

Du kunne jo evt. kigge på det bundkort jeg nævnte før, men vent på at det kommer i en version højere end 1.0.1, da der er nogle, der har haft problemer med USB portene på bagsiden. Der er en anmeldelse her:

http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=4748

og en engelsk en her:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2626

hvori de interessante ting ved bundkortet bliver nævnt, bl.a. dets indbyggede hardware accelererede HD video output. Du kan genbruge alt andet end dit bundkort. Du skriver ikke om dine diske er SATA eller ATA, men der er support for begge på Asus bundkortet. Du skal dog være opmærksom på, at bundkortet absolut ikke er beregnet til overclocking. Jeg har læst en test lavet af nogle, som var dybt skuffede over kortets evne til overclocking, men de har efter min bedste overbevisning misforstået meningen med dette bundkort. Det drejer sig om så lydløs operation som muligt, ikke om gaming performance....

Til top
JKL-DK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2005 kl. 20:48

Hanien: Måske ikke en dårlig ide at køre med PSU'en udenfor kabinettet, ville jo osse afhjælpe  problemet omkring mit 9800pro

Badsted: i sandhed et spændende forslag til et MB, det der gør mig i tvivl er at mit msi board er et knaldhamrende godt og stabilt kort og så er der trådløs lan. Mht valg af MB er det ikke interessant længere for mig om det er OC venligt eller ej, tror jeg er "vokset" fra det

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu