|
Skrive kommentar på billeder |
Besvar |
Forfatter | |
nph12
Guld medlem Oprettet: 19-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 646 |
Emne: Skrive kommentar på billeder Sendt: 07-August-2009 kl. 20:54 |
Hej Microsoft Windows Vista og Windows XP håndterer ikke metadata på samme måde. F.eks. bliver titel og emne felter ikke vist i XP selvom jeg har skrevet i disse felter (de bliver vist i Vista). Hvordan skriver jeg titel, emne og kommentar på mine billeder, så de både kan vises i Vista og XP? |
|
nph12
Sendt: 08-August-2009 kl. 21:24 |
Hvad er EXIF og IPTC tags? Kan man gemme titel, emne og kommentar i disse tags?
|
|
nph12
Sendt: 09-August-2009 kl. 19:27 |
Er der ikke en fælles standard for at skrive metadata på ens billeder?
|
|
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 09-August-2009 kl. 20:17 |
Jo, EXIF og IPTC er standard inden for metadata i billeder. Nogle programmer benytter sig også af Adobes XMP. Det gør GeoSetter fx til at gemme GPS data. |
|
nph12
Sendt: 19-August-2009 kl. 17:11 |
Hvilket format er det bedste? Hvilket program skal jeg bruge til at skrive metadata på mine billeder? |
|
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 19-August-2009 kl. 23:08 |
De fleste billedhåndterings-/ -arkivering-/ visnings-programmer kan skrive og læse både EXIF og IPTC.
Jeg bruger XnView da det er godt og gratis. |
|
nph12
Sendt: 21-August-2009 kl. 18:00 |
Jeg har installeret XnView på min pc nu, men synes ikke helt, at jeg forstår hvordan/hvor jeg skal skrive metadata på mine billeder.
|
|
nph12
Sendt: 22-August-2009 kl. 12:21 |
Jeg vil godt bruge XnView til at køre slideshow, hvor den viser mine kommentar på billederne. Hvis GeoSetter anvender XMP til metadata, mens XnView kan læse/skrive Exif og IPTC, hvad gør jeg så? Kan jeg redigere mine metadata et sted/i et program? |
|
Zulu
Sendt: 22-August-2009 kl. 19:30 |
GeoSetter gemmer informationer i EXIF (GPS data) og IPTC (bynavn, land m.m.), så det er lige til at få vist i XnView. Vælg et billede i Browse-mode og tryk på CTRL+I, så får du IPTC-redigeringsmenuen frem. IPTC-dataene fra GeoSetter ligger under Origin. Jeg plejer at tilføje keywords til mine billeder, så de bliver nemmere at søge i. Gå til Options (F12) og ned til Fullscreen under View. Derunder kan du indsætte hvilke tags der skal vises når du ser billeder i Fullscreen. Jeg benytter følgende indstillinger: <Filename With Ext>, <Size> bytes, <Date Taken [Y-m-d H:M:S]> <Make> <Model>, <Format>, <Width>x<Height>x<BPP> bits Exposure time: <Exposure Time> s, Aperture: f/<F-Number>, Focal lenght: <Focal Length> (<Focal Length 35mm>) mm, ISO: <ISO Value>, Exp. comp.: <Exposure Bias> <Exposure Index> <IPTC:Keywords> <IPTC:Sublocation>, <IPTC:City>, <IPTC:State>,<IPTC:Country> (<Latitude>, <Longitude>, <Haltitude> m) |
|
nph12
Sendt: 23-August-2009 kl. 16:12 |
Nu har jeg fået det til at virke som jeg ville have det Når jeg kører slideshow og bruger disse indstillinger: <Filename With Ext>, <Size> bytes, <Date Taken [Y-m-d H:M:S]> Hvis f.eks. feltet <IPTC:State> er tomt, så vil kommaet stadig komme med. Hvis <IPTC:Keywords> er tomt, så vises der en tom linie. Kan man ikke få programmet til at vise aktive felter (uden komma mellem to felter, hvis det ene felt er tomt og ingen tom linie, hvis feltet ikke indeholder nogen værdi)? |
|
Zulu
Sendt: 23-August-2009 kl. 16:45 |
Nej, jeg har selv samme "problem" og har ikke lige fundet en løsning, men du kan prøve at skrive til udviklerne og høre om det er noget de kan tage med i en senere udgave. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |