recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstern Harddisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEkstern Harddisk

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstern Harddisk
    Sendt: 19-August-2009 kl. 07:19

Hej

Jeg skal have mig en harddisk som primært skal bruges til at tage back-up af musik, billeder, dokumenter osv. Men hvad skal jeg vælge?

Jeg har før overvejet en netværksharddisk så jeg både kan logge på den trådløst fra den bærbar og den stationære, men ved ikke om det er smartest, da ved et evt. indbrud de også kan løbe med denne. Kunne Synology være et bud, eller ville det nemmeste være at købe sådan en som denne her: http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_34/OFF03.SHTML

Og så købe en netværksharddisk senere?

Er der nogle der kan hjælpe med +/- ved det forskellige.

På forhånd tak.

Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 08:22

Jeg er nu meget glad for min Synology DS109, men du kan naturligvis have ret i at den ville være et oplagt mål for tyve at stjæle. Men da jeg snart skal have bygget mig et nyt baghus, forventer jeg at trække et netværks-, og strømkabel derover og så installere denne i en fugttæt boks, dermed vil den være gemt af vejen.

Derudover er det jo fedt at den både fungere som ftp-server og at man kan have sine websider i php på den, samt at den har et lavt strømforbrug.

Redigeret af Gooferen - 19-August-2009 kl. 08:22
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 1341
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 08:33

Ok. Tak for svar.

Jeg købte den fra Aldi til Back-up, for senere at købe en der kan kobles til netværket.

Er der en der kan hjælpe mig lidt med opsætning? Den skal gemme musik og billeder fra to styresystemer, Vista og XP. Hvilket filformat skal jeg formatere til til?

Den er på 1,5 TB, så ville det være smart at dele den, og i så fald hvordan og i hvor store dele?

Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Max-Payne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Juli-2009
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 23:45

Formater til NTSF, brug altid NTSF.

Den skal gemme musik og billeder fra to styresystemer, Vista og XP

Hvad med at lave 2 partioner på disken en til XP og en til Vista, så får du ihvert et tilfælde ikke problemer.

Det er fuldstændig ligemeget hvor store dele dine partioner er på, men lad være med at lave flere partioner end du har drevbogstaver til.

Du bør nok teste disken for realocated sectors (dårlige sektore). Du kan google efter HDTune 2.5.1.0.exe den er gratis.

De sidste par gange jeg har købt harddiske har 30-40% været med dårlige sektore allerede ved leveringen.   

«]¥[®»]V[@X-P@YNE®»4²º»
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2009 kl. 01:22
Hvorfor vil du dog partitionere? IMO er der ingen grund til det...
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2009 kl. 11:50

jeg partionerer altid mine harddiske det forlænger levetiden på hd`en væsentligt da det forminsker styreprogrammets brug af disken når der skrives/søges på enheden.

Jeg har selv mere end 100 ata diske og en 50-60 sata diske. Jeg har rigtig gode erfaringer med at opdele mine hd`s i partioner som ikke overstiger 127 gb.

Men på grund af den efterhånden meget ringe kvalitet på HDs er jeg personligt gået over til kun at bruge SCSI eserver Xserie scsi-hd 127gb, de får ikke dårlige sektore eller står af uden at man kan nå at lave en back-up.

Jeg har forresten glemt at fortælle at når man skal kører en HDtune så skal disken være tilsluttet som intern disk, da Windows kun få begrænset adgang til usb & e-sata diske

«]¥[®»]V[@X-P@YNE®»4²º»
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2009 kl. 12:37
OK, det var jeg ikke klar over.

Hvor meget forøger man levetiden med en partitionering?

127 GB er ikke meget, når man lægger sine film ind på en disk eller NAS.
Der er jo så en ulempe ved brugen, at man skal hente film på flere forskellige drev. Hvordan løser man det på elegant vis?
Til top
Erik_A Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juli-2007
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2009 kl. 13:25

Glem da alt om at opdele i 127gb partitioner, hvem fanden gider ha 11-12 drev for at udnytte de 1,5tb.
Tvivler sgu meget på det forlænger noget somhelst, disken skal spinne alligevel og der læses fra de samme spor for at finde data.
En disk lever alligevel i langt de fleste tilfælde længere end ejeren gider bruge den, og når der om et par år kommer diske større end 5tb så er den jo alligevel fyld og du overvejer sikkert at udskifte den alligevel.

Formater i NTFS, i en eller to partitioner hvis du vil ha delt op i film og programmer.

Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2009 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Jeg er nu meget glad for min Synology DS109, men du kan naturligvis have ret i at den ville være et oplagt mål for tyve at stjæle. Men da jeg snart skal have bygget mig et nyt baghus, forventer jeg at trække et netværks-, og strømkabel derover og så installere denne i en fugttæt boks, dermed vil den være gemt af vejen.

Derudover er det jo fedt at den både fungere som ftp-server og at man kan have sine websider i php på den, samt at den har et lavt strømforbrug.

Jeg har skruet min backup-harddisk fast under skrivebordet (patentbånd og skruer) og blot ladet kablerne stikke op. Så skal tyvene i hvert fald have meget god tid.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2009 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Max-Payne Max-Payne skrev:

Men på grund af den efterhånden meget ringe kvalitet på HDs er jeg personligt gået over til kun at bruge SCSI eserver Xserie scsi-hd 127gb, de får ikke dårlige sektore eller står af uden at man kan nå at lave en back-up.

"uden at man kan nå at lave backup" ???
Det er da et spørgsmål om backup software, og har ikke så meget med selve diskene at gøre!

Derudover er jeg enig med dig i, at kvaliteten på HDDére er faldet. Inden for de sidste par år har jeg har flere defekte HDDére, end jeg har haft i al den tid jeg har brugt computere med HDD. Og det er immervæk siden 1987

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2009 kl. 19:49
wow. jeg kunne altså godt tænke mig at se en valid statistik på det med opsplitningen af harddiskene. Det burde absolut betyde NADA der som Kim skriver jo skal læses på diskene uanset hvad. Google's egen undersøgelse af deres 600.000 diske for et par år siden konkluderede 1 ting. Keep em running! hverken temperatur (moderate udsving), position eller andre faktorer havde nogen videre betydning for levetiden. Det galdt dog om når de først var kommet i gang at holde dem kørende. Men det kan være fuldkommen ligegyldigt da de fleste  alligevel har købt nye diske om 3 år. Og vigtige data skal alligevel gemmes på bånd såfremt man ønsker holdbarheden, og båndene overlever typisk selve drevet.

PS. MAx-Payne - hvor pokker får du Xseries scsi diske fra? De fås kun som reservedele og koster spidsen af en jetjager. (eller mener du rent faktisk SAS diske?)
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 19:28

Nej, jeg mener Xseries SCSI diske. - Jeg har nogle rigtig gode forbindelser, og jeg køber kun til fordelagtige priser.

Jeg er tilbage i `94 uddannet datamatikker, sidenhen uddannet cevilingeniør i software 2001.  Arbejdet en del for TDC, Microsoft Danmark, Western Digital og senest Seagate/Maxtor. - Men jeg er blevet træt af det race, og da jeg syntes jeg har udviklet nok, er jeg nu beskeftiget som selvstændig it forhandler (Max-Payne-IT). Jeg har ingen hjemmeside da jeg kun handler med kunder som Blue Water, Højgård & Schultz og andre store virksomheder - For at blive oprettet som kunde er det betinget at der købes varer/ydelser for min. kr. 50.000 + moms om året.

Det er helt rigtigt at HD`s slides hårdt ved gentagende opstarter, men køling er også en meget væsentlig faktor. Jeg får personligt 5 års garanti på WD & Seagate såfremt jeg kan holde drift-temperaturen på 18-38 grader. - Så jeg har nogle helt extreme fenomener stående (så som køling m. flydende nitrogen), mange er gennem tiden blevet skrottet, mest fordi de var for besværlige at anvende.

Jeg har bl.a. udviklet et system (hardware såvel som software) så jeg kan tilslutte op til 36 ATA diske til 1 computer, dog betinget at ingen diske må overstige 127 gb. Jeg snakker ikke om partioner, men harddiske.  - Da HD-Tune ikke kan få fuld adgang USB, E-sata og Raid opsætninger var jeg jo nødt til at finde på noget andet.

Erik A, skrev: og der læses fra de samme spor for at finde data.  -  Vej gør der da ej, der læses kun fra de partioner der søges på. Og fornuftige brugere opdeler sine filer i katogorier afhængig af om det er musik eller film, og man putter vel ikke aktion film i samme mappe/partion som eks. kærligheds film, tv-shows/serier. 

«]¥[®»]V[@X-P@YNE®»4²º»
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu