recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug: Plasma vs LCD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrømforbrug: Plasma vs LCD ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforbrug: Plasma vs LCD ?
    Sendt: 08-September-2009 kl. 13:16
I min evige kamp i at overbevise folk om at vælge plasma fremfor LCD, kommer spørgsmålet om strømforbruget altid, jeg kan godt se at de fleste specs viser et større tal for plasma, men det er så vidt jeg ved max værdi og ikke gennemsnit.

Er der nogle tests eller artikler der beskriver dette nærmere ? Det bedste ville være en test der kører i 24 timer eller lignende hvor det samme materiale bliver vist på begge skærme, og så sammenligne strømforbruget, så har man et gennemsnit for begge skærme over en periode på 24 timer.

Takker
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9442
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2009 kl. 13:20

Tror du får svært ved at vinde kampen om lavere strømforbrug plasma vs LCD.

Begge viser max værdi, husk at de nye LCD LED skærme også har skiftende strømforbrug ligesom plasma.

De gamle LCD skærme havde konstant strømforbrug.

Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2009 kl. 13:45

Testene på flatpanels.dk har strømforbruget medtaget for hver test. De har tidligere skrevet at der vil komme en opfølgende artikel hvor de mange målinger samles, så man kan drage nogle konklusioner på de forskellige typer TV. Tendensen er dog, at plasma-TV bruger mere strøm, men det kommer der vel et overblik over når de har samlet nok målinger sammen.

Mht. LED, så er det kun de modeller der benytter local dimming, hvor forbruget svinger. Ellers vil det være konstant ligesom med CCFL belysning (uden dynamisk kontrast forstået).

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2009 kl. 14:06
Den kamp er tabt. Et plasma bruger mere end et lcd. 
Foreksempel en pan x10 bruger stort set det samme som en lcd skærm. Edge-led bruger mindre  
De fleste i dag køber et 50 tommer plasma og de bruger noget mere end et lcd. især FULL HD.
desværre kigger mange på max og der ser det voldsomt ud for et plama.

Testene på flatpanels.dk er fine nok og man kan ikke komme uden om de bruger mere. 
Jeg tror ikke et 50 plasma kommer ned på 100-150 watt.
men folk må selv bestemme hvad de vil købe. Jeg synes helt klart plasma giver et bedre billede. Men må blankt erkende at mange er ligeglade og kigger mere på muligt andet. Så den slåskamp gider jeg ikke mere.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu