Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Zepp
Bruger
Oprettet: 11-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
|
Emne: TV vs. Projektor.. oplevelse? Sendt: 18-September-2009 kl. 13:10 |
Står og er igang med at skifte til projektor (regner jeg med.) Men har ikke kigget på en projektor i de sidste 5 år minimum.. Altså langt før HD og alt det. :)
I dag kører jeg med et 42" px80 og en PS3 blu-ray afspiller.. Sidder 4m fra TV'et.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvordan i synes filmoplevelsen som helhed ændrer sig fra et 42" TV til fx 100/110" lærred. Tænker ikke på decideret billedkvalitet osv.. men ren og skær oplevelse! :)
En ide kunne fx være at give TV en karakter mellem 1-10 og samme med projektor/lærred..
Ser frem til nogle gode svar. :)
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 13:28 |
først jeg sidder 3 meter fra en 50 tommer og den er ved at være for lille til blu-ray film. ved ikke rigtig du kan bruge det til noget. for allerede min oplevelse fra en px80 til mit nuværende pioneer steg 7 point. det er så en helt anden oplevelse med HD og projektor. Jeg synes faktisk ikke helt man kan sammenligne projektor og et tv under 60 tommer.
Redigeret af xcardman - 18-September-2009 kl. 13:30
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 13:29 |
Zepp skrev:
En ide kunne fx være at give TV en karakter mellem 1-10 og samme med projektor/lærred..
|
På total-oplevelse? Forudsat at rummet er optimalt: Projektor = 10, TV = 0. Jeg har endnu ikke mødt nogen der efter at have set en ordentlig opstilling, ikke har ment at projektor-løsningen var langt, langt federe. Mange vil ikke investere dét der skal til, enten økonomisk eller praktisk, og det er jo fair nok, og enkelte vil argumentere for de billedtekniske fordele tv'ene har på enkelte punkter - men total-oplevelsen er en helt anden verden. Som at sætte sig på en gynge nede på legepladsen, efter at have kørt 10 ture i rutsjebanen i Tivoli.
|
|
kbh4
Guld medlem
Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 13:54 |
Jeg vil sige at en god projektor svarer nogenlunde til en god biograf. Så forskellen svarer til hvad du oplever når du ser en film på dit TV kontra går ind i biografen og ser den.
Det er individuelt hvor stor man oplever den forskel; nogle er gode til fuldstændig at fokusere på filmen, og har ingen problemer med at ignorere det udenomsfnidder der er når man ser TV...
-Kent
|
|
|
Halsted
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2006
Point: 1086
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 14:19 |
Jeg er meget enig med de herrer, et projektor setup giver en langt større oplevelse totalt i forhold til en fladskærm. Uanset om du må gå på kompromis, hvilket jeg har måttet især med prisen (projektor+lærred), så er det stadig langt bedre. På nogle punkter er min Pioneer KRP-500 skærm da bedre, f.eks. sortniveau men som helhedsoplevelse er min Pioneer KRF-9000 projektor overlegen i forhold til plasma skærmen på mit 120 tommer lærred
/Halsted
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 14:41 |
Har ikke ofret alverden på min projektor (købt brugt), og mit 100" lærred har kostet 1500,-. Så vi er i low budget/performance enden mht projektor setup, MEN... filmoplevelsen er bare så meget bedre end på mit 50" Plasma.
Der er slet ingen grund til at betænke sig - selvom man ikke har det store budget - film skal ses på et stort lærred
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 18-September-2009 kl. 14:53 |
Du har jo et fint Tv 42" px80, som er super til tvaviser og tekst-tv, men