Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Benny From
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
|
Emne: udfald fra Hove sender ? Sendt: 20-September-2009 kl. 08:00 |
Har de sidste par dage (aftener) oplevet meget dårligt signal her i 2300 København S, problemet opleves som meget kraftige pixeleringer og lydudfald - er der andre som også har oplevet dette problem i hovedstadsområdet ?
Ligger de og roder på nettet, uden at oplyse om periodiske fejl ?
Skal lige bemærke, at vi ikke har noget problem med de Svenske kanaler, så en teknisk fejl i antennesystemet udelukker jeg
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 08:21 |
Benny From skrev:
Skal lige bemærke, at vi ikke har noget problem med de Svenske kanaler, så en teknisk fejl i antennesystemet udelukker jeg |
Blot en sidebemærkning:
Det kan du dog ikke konkludere på den baggrund. Der kan være fejl i anlægget omkring den frekvens, antenner der ikke sidder optimalt i forhold til Hove ect.
Hvis det er vedvarende, vil jeg foreslå at du får en antennemontør ud og måle anlægget igennem.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Benny From
Guld medlem
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 08:30 |
Problemet er først opstået indenfor de sidste par dage, på et relativt gammelt fællesanlæg i en etageejendom
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 08:49 |
Benny From skrev:
Problemet er først opstået indenfor de sidste par dage, på et relativt gammelt fællesanlæg i en etageejendom |
Der sidder formentlig en UHF antenne, som peger mod Hove. Hvis problemet fortsætter, så kan der være sket noget med denne.
Antenner og kabler (specielt udendørs) har en begrænset levealder. Der kan være kommet vand i kablet, antennen kan være gået løs og drejet i vinden.
I digital modtagerens/tv'ets menu kan man som regel se hhv. signalstyrke og signalkvalitet. Begge skal ligge så højt som muligt, men signalkvaliteten er det vigtigste, da den udregnes ud fra hvor mange fejl der er i modtagelsen/signalet.
Vælg en af de kanaler du får fra Hove (DR / TV2) digitalt, og gå derefter ind i menuerne på digital modtageren/tuneren. Se om du kan finde et sted, under indstillingerne for den kanal, der viser signalstyrke og signalkvalitet.
/Lars
Redigeret af Lars - 20-September-2009 kl. 08:50
|
|
Benny From
Guld medlem
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 09:11 |
Signal styrke og kvalitet står på det, som de altid har stået på - det er jo kun periodisk der sker udfald, ligesom der overhovedet ikke er udfald på de Svenske kanaler, så jeg har min tvivl om det er antennen der er problemet
|
Benny From
Guld medlem
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 10:21 |
Er kommet til at tænke på, at der på naboejendommen er der blevet sat stillads op - kan dette have betydning for modtageforholdet, selvom stilladset står på "bagsiden" af vores antenne ?
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 11:28 |
Man glemmer helt en ting, hvad er det som sker om kort tid.? Jo der lukkes for den Analoge sendere, og ændres frekvenser på de Digitale, så der vil være forstyrrelser på alle landets sendere i perioder frem mod overgangen. Så mon ikke årsagen skal findes der.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-September-2009 kl. 11:48 |
Benny From skrev:
Er kommet til at tænke på, at der på naboejendommen er der blevet sat stillads op - kan dette have betydning for modtageforholdet, selvom stilladset står på "bagsiden" af vores antenne ? |
Ja, det kan godt have betydning.
Digitalt TV (DVB-T) udmærker sig ved, at det signal der udvælges af modtageren, ikke nødvendigvis er det mest direkte. Det kan også være en reflektion fra en nabobygning eller lign.
På analog TV ville flere næsten samtidige signaler på den måde, ses som skygger i billederne. Ligesom billederne stod dobbelt eller "rystet". Men på digitalt TV, finder modtageren hvad den vurderer er det bedste signal, og bruger det.
Hvis det bedste signal tidligere kom fra den retning hvor stilladset står, kan det godt være det som driller.
Men igen, det behøver ikke være det. Det kan godt være lidt finurligt at gætte sig frem til årsagerne. Der er en antennemand på stedet, som måler installationen igennem, en langt sikrere diagnose.
/Lars
|
|
Benny From
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2009 kl. 07:39 |
Radiomanden skrev:
Man glemmer helt en ting, hvad er det som sker om kort tid.? Jo der lukkes for den Analoge sendere, og ændres frekvenser på de Digitale, så der vil være forstyrrelser på alle landets sendere i perioder frem mod overgangen. Så mon ikke årsagen skal findes der.
|
Mit problem forsvandt ligeså hurtigt som det opstod, her igår eftermiddag.
Jeg formoder som jeg også selv var inde på i første indlæg, at der blev rodet med senderen, til stor gene for ihvertfald nogle - det der er meget uforståeligt er, hvorfor de ikke bare en gang imellem sætter en diskret rulletkst på, hvor de oplyser om, at der kan være midlertidige forstyrrelser på sendenettet, og hvorfor der absolut skal rodet med nettet i den bedste sendetid
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 21-September-2009 kl. 07:53 |
Det er jo ikke sikkert at det var årsagen, men tanken var da nærliggende.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Anders L.
Ny bruger
Oprettet: 21-September-2009
Point: 1
|
Sendt: 21-September-2009 kl. 16:08 |
Jeg bor i København S og modtager mit signal fra Lynetten med en stueantenne i vinduet.
Jeg oplevede det samme som Benny - pludselige udfald 1-2 gange i minuttet hvor signalstyrken faldt til 0% hvorefter den kom igen efter et par sekunder.
Min kæreste var lige ved at få mig overtalt til at købe kabel-tv, men jeg tror lige vi klapper hesten. Vi har normalt ingen problemer med signalet.
|
Benny From
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2009 kl. 17:31 |
Anders L. skrev:
Jeg bor i København S og modtager mit signal fra Lynetten med en stueantenne i vinduet.
Jeg oplevede det samme som Benny - pludselige udfald 1-2 gange i minuttet hvor signalstyrken faldt til 0% hvorefter den kom igen efter et par sekunder.
Min kæreste var lige ved at få mig overtalt til at købe kabel-tv, men jeg tror lige vi klapper hesten. Vi har normalt ingen problemer med signalet.
|
Det er da godt at man ikke er alene i hele verden - der er ikke noget værre end periodiske fejl, som man ikke kan få en forklaring på - men tak, nu er vi ihvertfald 2 om det, og kan udelukke tekniske problemer i de små hjem
Din bekymring bekræfter endnu en gang, at det er direkte uanstændigt, når seerne ikke oplyses om periodiske fejl
Redigeret af Benny From - 21-September-2009 kl. 17:38
|