recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Zola25´s Hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketZola25´s Hjemmebio

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Emne: Zola25´s Hjemmebio
    Sendt: 22-September-2009 kl. 12:18

Så blev det min tur -

Jeg har længe gået med en drøm om, at lave en rigtig hjemmebiograf i et rum som var dedikeret til formålet. Der blev flyttet lidt rundt i lejligheden og købt ind - Resultatet kan i se nedenfor

Projektoren er en BenQ W5000, Højttalere er DALI Concept serien, med Concept 1 i Bag- og surround, Concept Center og Concept 6 som front højttalere. Subwooferen er en DALI Basis 100 (Man skal jo tænke bare en lille smule på underboen). Det hele er forbundet med HDMI til den nye DENON 1910 og en PS3 som afspiller.

Alle møbler er fra Bolia.com pånær projektorstanderen som er et Cafébord fra IKEA. Jeg havde ikke mod på, at montere den i gipspladerne som udgør vinduesrammen.

Redigeret af Zola25 - 22-September-2009 kl. 12:19
Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1)
BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1)
Playstation 4
Zaptor
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 12:21

Lidt flere billeder..

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 700
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 12:36
Det ser rigtig godt ud

Har du overvejet at stille centeren på et bord eller noget. Jeg tror du vil kunne få meget mere glæde af den hvis du hævede den lidt?!
Med Venlig Hilsen
Stefan

Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 12:47

Det er sku Dejligt når nogen bruger et helt rum til HT, se osse godt ud, her er et par ting at tænke over, nu det er et dedikeret rum.

jep nyt mindre bord "ting" / stander til  center.

Gulvtæppe forand lærdet ,da det giver både lidt bedre lyd og giver mindre genskin fra gulv til screen ,     uden gulvtæppe= dårligere billede/dårligere - forringet lyd pga trægulvet.

gerne mørkerere farve så vægge  -  loft ikke giver "så" meget" genskin , op /tilbage på lærdet

Subben rykket over i front setup.

Ved ike om det kan blive bedre med lyden pga skrå vægge , men måske rykke sofaen 20-30 cm ud fra væg

Kig evt her en tråd jeg har lavet, det overstående er skrevet som råd, ikke must, så har du noget at tænke over..

http://www.recordere.dk/forum/search.asp?KW=henrik-t&SM= 1&SI=AR&FM=0&OB=1&SPN=3

Redigeret af henrik-t - 22-September-2009 kl. 13:17
+100HD Film
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 12:57
Ser godt ud! Det i hvert fald en rigtigt god start.

Jeg vil ligesom henrik anbefale gulvtæppe, evt. få nogle
billeder op at hænge.

Har du eksperimenteret med subwooferen bedste position?
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 13:53

Billederne er taget umiddelbart efter den sidste skrue blev sat i kabelbakkerne så vi er ikke helt færdige endnu.. Der kommer nok en filmplakat eller to op. Centerhøjttaleren bliver også hævet fra gulvet på en eller anden måde. Jeg eksperimenterede med sofaen men det handler også om den rigtige siddeafstand til lærredet hvilket nærmest er perfekt i den nuværende position.

Jeg har overvejet en mørkere farve men det generer slet ikke oplevelsen, at væggene er hvide synes jeg. Jeg er faktisk overrasket over hvor lidt det betyder. Desuden så er det heller ikke 100% dedikeret til biograf så det er måske overkill? Men jeg tænker da over det..

Jeg bliver heller ikke generet af genskin fra gulvet så jeg tror ikke det bliver til et tæppe - måske til lidt lyddæmpning. Min underbo er ikke begejstret så jeg kunne godt bruge et par gode råd til, at gøre lyden mindre krafting hos dem. Højttalerne står allerede på neoprenplader men de synes det er meget højt - hvilket ikke er tilfældet.

Redigeret af Zola25 - 22-September-2009 kl. 13:56
BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 14:05
Jep.

gulvtæppe ville vel hjælpe lidt, jeg tror det er subben der brager ned igennem til dem, ved ikke rigtig hvordan man dæmper det, hvad for byggeri bor du i...??
+100HD Film
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Jeg bliver heller ikke generet af genskin fra gulvet så jeg tror ikke det bliver til et tæppe - måske til lidt lyddæmpning. Min underbo er ikke begejstret så jeg kunne godt bruge et par gode råd til, at gøre lyden mindre krafting hos dem. Højttalerne står allerede på neoprenplader men de synes det er meget højt - hvilket ikke er tilfældet.

Det er helt utroligt hvor godt et gulvtæppe dæmper lyden. Ikke kun hos underboen, men også i dit eget rum. Der forsvinder en helt masse uheldige svingninger fra rummet - også kaldet "standing waves".

Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Det er helt utroligt hvor godt et gulvtæppe dæmper lyden. Ikke kun hos underboen, men også i dit eget rum. Der forsvinder en helt masse uheldige svingninger fra rummet - også kaldet "standing waves".

Jamen så må jeg jo på jagt efter et gulvtæppe. Det bliver nu ikke et væg-væg tæppe men et mindre et af slagsen foran lærredet kan også gøre det håber jeg. Tak for input

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 12:07

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

Jep.

gulvtæppe ville vel hjælpe lidt, jeg tror det er subben der brager ned igennem til dem, ved ikke rigtig hvordan man dæmper det, hvad for byggeri bor du i...??

Jeg bor i et almindeligt etagebyggeri i Århus midtby - ejendommen er vel fra starten af 1900-tallet men min lejlighed er bygget, ved udnyttelse af loftsrummet i ejendommen, for blot 6-7 år siden. Hovedsagligt opbygget af gipsplader men gulvet er standard etageadskillelse fra den tid (Vil jeg tro), med parketgulv som trædeflade.

Ville det dæmpe lyden (hos underboen) hvis jeg placerede Subwoofren på en haveflise måske?

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 12:17
En subwooferen høre da slet, slet ikke hjemme i et almindeligt etagebygger, der især er bygget af beton

Hvis der er nogle der virkelig har fået det til at virker, må i gerne komme med et godt råd, hvordan i har løst det
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 15:57

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

En subwooferen høre da slet, slet ikke hjemme i et almindeligt etagebygger, der især er bygget af beton

Hvis der er nogle der virkelig har fået det til at virker, må i gerne komme med et godt råd, hvordan i har løst det

Naturligvis hører en subwoofer hjemme hér også - Man kan jo skrue op og ned efter behov. Jeg har aldrig haft problemer før efter jeg har flyttet om.. Musikpolitiet har mig bekendt ikke nedlagt forbud mod, at have en hobby i etageejendomme  - Det kræver selvsagt, at man ikke ser film ustandseligt og generelt tænker sig om med valg af tidspunkter.

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu