|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() Sendt: 23-September-2009 kl. 11:10 |
||
Start meget gerne med at se denne tråd fra side 24 og frem:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66176&TPN= 24 Der rejses følgende generelle spørgsmål til Fælleskøb, og ikke blot til ovenstående: 1) Hvem er den juridiske sælger ved et Fælleskøb - Recordere.dk eller leverandøren? Jeg vil mene det er leverandøren, og at Recordere.dk kun formidler et salg. Der har dog været retsager vedr. QXL, men kan de sammenlignes med denne situation? 2) Har man krav på returret, hvis man bestiller varer på Recordere.dk, tager hen til leverandøren og prøver demo-modeller af varen, og ender med at betale for de bestilte varer og tager dem med hjem? Jeg vil mene at man stadig har krav på returret, da handlen er indgået som fjernsalg. Det at man har mulighed for at prøve nogle demo varer ændre ikke på det faktum. 3) Vil situationen i pkt. 2 være anderledes, hvis man afprøvede præcis de varer man får med hjem, og ikke blot tilsvarende demo varer? (Spørgsmålet er selvfølgelig kun relevant, hvis man har krav på returret i pkt. 2) |
|||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Jeg svarer for mit eget tilfælde, men formoder at det gælder generelt:
Leverandøren. Det er i hvert fald meningen, om det er formuleret juridisk korrekt fra Recordere.dk's side kan jeg ikke gøre mig klog på, men meningen er at leverandøren er sælger, Recordere.dk er formidler af tilbuddet.
Ja. Beklager hvis en tidligere debat har skabt tvivl - der er returret. Ordren er juridisk bindende i det øjeblik man modtager en ordrebekræftelse. Igen, jeg kan ikke afvise at der er formuleringer i formidlingen der skal kigges på for at tydeliggøre dette, men ovenstående er ånden i aftalen.
Det kan jeg ikke forestille mig. Undtagelsen er specialtilpassede varer, såsom afklippet højttalerkabel. At du køber præcist dét sæt du har lyttet på, gør det ikke til en specialtilpasset vare. |
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Vi har også checket juraen tidligere. Bl.a. i dialog med forbrugerstyrelsen. Og der var ingen tvivl. Vi er blot annoncøren (som en avis, et ugeblad el.lign) mens det er forhandler som er - ja, forhandler - og derfor også dem som hæfter for reklamationer. Hvis vi skulle være ansvarlig her, skulle det være os der tog imod pengene.
Nej. Det var en af de andre ting vi checkede med forbrugerstyrelsen. Der handler det alene om - hvad butikken normalt handler via. Altså hvis det er Fælleskøb i samarbejde med en butik, som normalt kun har fjernsalg - så er dette også fjernsalg. Er det en butik som normalt ikke sælger per fjernsalg, så er det på normale vilkår for den butik. Rent juridisk handler det altså om, hvad den butik normalt gør. Når det er sagt, så er Av Precision / Medlyd ikke dem der stiller sig på bagbenene hvis du ønsker at retunere/ombytte. De lever af tilfredse kunder - også her. /Lars Redigeret af Lars - 23-September-2009 kl. 20:44 |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
||
hej otto der er fin at du fo sværet klar og tydlig på de oven skrivede spørgsål... |
|||
![]() |
|||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
||
hej lars hvis man ikke prover være men modtager/afhenter dem after men har bestilt dem igenem felles køb so er der tele om "fjern salg" Eksempler fjernsalgDet er fjernsalg
og i den filfelder er forhandler forpligter at følger regel om retur rat uenset om der er en del af hens politik eller ej... oven stoende er klipet fra forbrugerstyrelses hjemmesider
|
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Der er du så uenig med dem som administrerer reglerne. Hvilken officiel side linker du fra ? /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
||
dise regler er skrivet af "forbrugerombusmand" så de er sole klar ... der er ikke mig der er uenig med nogen der her er pure fekts... jeg har kun koperet regler som er lovgivnings megsig gelende od der er også den svar jeg har modtaget fra styrelse da jeg ringede ti dem og de har linket til den ...så jeg er lidt forundret over at de har mis informeret jer på recordere.. http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/e-handel2/ek s-fjernsalg/
Redigeret af sani - 23-September-2009 kl. 23:59 |
|||
![]() |
|||
Medlyd ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
![]() |
||
Hej Jura og fornuft er ikke altid følgesvende. Fjernsalgsreturetten er en nødvendig ting i og med, at kunderne ikke har set, rørt eller hørt det produkt de køber udelukkende på sælgers rosende omtale, men når man så, i ren paragrafrytteri, mener, at det også skal gælde, når kunden rent faktisk har set, rørt ved og hørt produktet, ja så forekommer det mig, i det mindste, at være mod lovens ånd, hvis det da ikke også er mod lovens bogstav, som Lars fremfører. Nu er forudsætningen for returret, under alle omstændigheder, at man har købt produktet, hvorfor det virker mærkeligt med alle de anstrengelser du er gået igennem Sani, til ingen brugbar nytte overhovedet. Måske er der returret på spild af tid |
|||
Venligst Bent
|
|||
![]() |
|||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() |
||
Dvs. du mener generelt ikke man bør sætte sig ind i hvilken returret og garanti en leverandør giver FØR et køb. Det bør man vente til at udstyret evt. ønskes returneret, eller evt. går i stykker? |
|||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
|||
![]() |
|||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
||
der her er principel sag så jeg finder den ikke som anstrangende... for mig er fin at der er konstateret at returret gelder ved køb af vare igenem felles køb Redigeret af sani - 24-September-2009 kl. 10:35 |
|||
![]() |
|||
pdj1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
![]() |
||
Dette kan du da på ingen måde konkludere på baggrund af denne tråd! Pt. kan man vel kun konkludere følgende: * Otto giver returret, hvis man bestiller via Recordere. Også selvom man henter og hører demohøjtalerne i Vejle. * Lars har fået at vide fra Forbrugerstyrelsen at Fælleskøb konceptet ikke nødvendigvis gør handler til Fjernsalg * "Vores" (dvs. din og min) tolkning af siden fra Forbrugerstyrelsen indikere at Fælleskøb altid er om Fjernsalg |
|||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
|||
![]() |
|||
Medlyd ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
![]() |
||
Hej PDJ 1974 Jo, det er da en god idè, at sætte sig ind i tingene inden man køber, men man kunne måske bare ringe eller skrive til sælger. Da det så tilsyneladende ikke er entydigt, hvilke lovmæssige rettigheder man har i denne sag, ville det da være endnu mere relevant, at kontakte udbyder.
|
|||
Venligst Bent
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |