recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart kabel kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart kabel kvalitet?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
TheCelt Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 16-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Emne: Scart kabel kvalitet?
    Sendt: 23-Januar-2006 kl. 08:24

 

Hvor stor en betydning har kvaliteten af et scart kabel?

Skal man ofre ca. 200 kr. for et ordentligt scart kabel når man har et 42" plasma? Nu bruger jeg bare et meget billigt et til 25 kr.

 

Til top
DJ_klein Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 08:54
Jeg mener det har rigtig stor betydning, har netop skiftet mine SCART kabler ud, til Tech+link, og forskellen har virkelig imponeret mig, så det er klart en investering værd, det gør lige billedet de sidste par procent bedre.
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 08:54

Hej.

Hmmm, for mig lyder det lidt mærkeligt, at man ofrer mange tusinde kr. på en flot skærm der kan lave fantastiske billeder, og at man så sparer på kablerne.
For jeg tror og mener at gode kabler er nødvendige, for at skærmen kan yde sit ypperste.

Men er du tilfreds, og der ingen "støj" er i billedet, jamen så er det jo ikke nødvendigt.
Men jeg selv kunne se tydelig forskel, da jeg skiftede mine egne ud.
På da værende tidspunkt solgte ALDI nogle kvalitets-kabler til kun 89 kr.
De var med "oxygenfri" kobber, enkeltvis skærmede ledere + en extra skærm uden om det hele, solidt lavede, med forgyldte metalstik, de virkede og jeg har ikke det mindste "billedstøj" tilbage.

Disse kabler i ALDI er dog sikkert forlængst udsolgt, men "Thansen" har nogle der minder om dem, og dem har jeg selv brugt efterfølgende, da jeg fandt på at skifte alle disse forbindelses-kabler ud med nogle ordentlige, og de svarer meget godt til dem fra ALDI.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=650731040&n=5079783 18

Men også her kan du købe kvalitetskabler. (Som forresten er de samme som hos Thansen.)

http://av-connection.com/?campid=36

Og her, måske i en endnu bedre kvalitet... Jeg ved det ikke, men de er i hvertfald lidt dyrere.

http://shop.klik1stik.dk//group.asp?group=171



Redigeret af Pokerface
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
TheCelt Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 16-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 10:47

Okay, så må jeg hellere skifte det gamle billige ud ;-) Der er nemlig lidt "skygge". F.eks. på spillerne i en fodboldkamp når de løber.

Også lidt i ansigter når de bevæger sig. Håber da det kan forbedres med et nyt scart, da det er lidt træls at se på... !!!

Men mange tak for svarene... Smytter ud i Thansen idag ;-)

 

Takker

Til top
plankeby Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 11:14

Tenk på at mange butikker har 30 dager åpent kjøp. Dermed er det bare å kjøpe selv det man er litt usikkerpå, og få pengene tilbake hvis man ikke er tilfreds!....

Der er helt sikker mange overprisede scartkabler der ute også, så pass litt på. Jeg vet at butikk ofte har svært god fortjeneste på scartkabler. En scartkabel fra Coop, Aldi, Netto, til 20 - 30 kr kan man betale 100-150kr for i en elektrobutikk...

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af plankeby plankeby skrev:

Tenk på at mange butikker har 30 dager åpent kjøp. Dermed er det bare å kjøpe selv det man er litt usikkerpå, og få pengene tilbake hvis man ikke er tilfreds!....

Der er helt sikker mange overprisede scartkabler der ute også, så pass litt på. Jeg vet at butikk ofte har svært god fortjeneste på scartkabler. En scartkabel fra Coop, Aldi, Netto, til 20 - 30 kr kan man betale 100-150kr for i en elektrobutikk...



Nu synes jeg du generaliserer lidt meget.

Jeg vil netop ikke anbefale disse 20-30krs kabler.

Men det er egentlig meget nemt, for kigger man lige på varerne inden man køber er det ret tydeligt om det er billig skrammel til billige penge, eller om det er fine varer til en god pris.

De gængse 20-30krs kabler (her i DK i hvert fald) er tydeligvis noget plastikjuks med plastikstik og tvivlsomme pins, ofte pakket i en lille plastikpose og fundet i en rodekasse, mens de bedre kabler har metalstik, forgyldte pins, tykkere stift kabel og en indpakning der er gjort mere ud af.

Og som ikke behøver koste mere en 100-200kr, hvis man lige har øjnene åbne (aldi og thansen for eksempel)

Der er i hvert fald en mere tydelig forbedring i kvaliteten af selv kablet fra 20-30kr og op til 100-200kr, end der er fra 100-200kr og op til 500-600kr.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
TheCelt Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 16-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 12:04

Nu har jeg prøvet et scart fra Thansen til 149. SÅ rigtig flot ud, altså kablet, men kvaliteten blev endda dårligere med flere skygger end det billige til 25 kr.!!!!!???!!!

 

Meget underligt. Men skiftede tilbage igen og må jo så "nøjes" med lidt skygger.... hmmmm

Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 12:13

Hej igen.

     

Ja ja, man skal sandelig passe på ikke at generalisere i disse tekniske tider.

Men okay, så må han jo bare ha' et igen.
Men som sagt, de skygger og den uro jeg selv havde på mit udstyr, det forsvandt, med de nye kabler.



Redigeret af Pokerface
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af TheCelt TheCelt skrev:

Nu har jeg prøvet et scart fra Thansen til 149. SÅ rigtig flot ud, altså kablet, men kvaliteten blev endda dårligere med flere skygger end det billige til 25 kr.!!!!!???!!!

 

Meget underligt. Men skiftede tilbage igen og må jo så "nøjes" med lidt skygger.... hmmmm



Det lyder godt nok underligt i mine ører.
Hvilket signal overfører du?
Composite, s-video eller RGB?

Måske kablet var så godt, at det viser hvor dårligt composite i virkeligheden er.

Er alt indstillet rigtigt vil jeg stadig påstå, at du vil få bedre kvalitet med thansen kablet end dit 25krs kabel.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
TheCelt Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 16-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 20:48

Ja, synes også det er mærkeligt... Jeg har en KISS DP-558, hvor jeg har antennestikket i og så bare et scart fra KISS'en til tv'et...

 

Det er vel rigtigt ?? ;-)

Men signalet der overføres er RGB. Og jeg HAR, på KISS'en, valgt at det er et 16:9 format, og valgt RGB og valgt PAL i stedet for NSCT (tror jeg der hedder) Det burde være den bedste indstilling. Er dette ikke korrekt?

Det er også som om, at ansigterne bliver lidt slørede/pixelerede/lidt lyserøde, når man kommer helt tæt på... Er det et udtryk for en dårlig tv kvalitet eller dårlig antenne signal. Selv tv logoerne, som kanal 5 som er meget rød, er lidt uklar....

 

 

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af TheCelt TheCelt skrev:

Ja, synes også det er mærkeligt... Jeg har en KISS DP-558, hvor jeg har antennestikket i og så bare et scart fra KISS'en til tv'et...

 

Det er vel rigtigt ?? ;-)


Ja det lyder rigtigt.
Jeg ville dog også trække et antennekabel fra Kiss'en og til TV, så du kan se en anden kanal, når du optager et program på Kiss'en

Oprindeligt skrevet af TheCelt TheCelt skrev:

Men signalet der overføres er RGB. Og jeg HAR, på KISS'en, valgt at det er et 16:9 format, og valgt RGB og valgt PAL i stedet for NSCT (tror jeg der hedder) Det burde være den bedste indstilling. Er dette ikke korrekt?

Jo på DVD-siden lyder det til at være sat rigtigt op.
Hvad med TV'et?
Ved det, at det er RGB du prøver at sende til det?

Oprindeligt skrevet af TheCelt TheCelt skrev:

Det er også som om, at ansigterne bliver lidt slørede/pixelerede/lidt lyserøde, når man kommer helt tæt på... Er det et udtryk for en dårlig tv kvalitet eller dårlig antenne signal. Selv tv logoerne, som kanal 5 som er meget rød, er lidt uklar....

Ja det lyder mystisk.
Jeg kender ikke nok til hverken Kiss eller Plasma TV til at kunne sige, hvad der er galt, men medmindre du simpelthen har fået en direkte defekt scartkabel nægter jeg simpelthen at tro på at billedet er dårligere med det dyrere scartkabel.

Mvh Michael

Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
TheCelt Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 16-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 21:37

Hej igen Michael

Nu er jeg ikke lige den største haj indenfor dette område - lidt nybegynder vil jeg mene, så er ikke helt med, når du spørger om mit tv ved jeg sender RGB til det?

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu