recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rip koncert-DVD med DTS pass-through
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRip koncert-DVD med DTS pass-through

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Rip koncert-DVD med DTS pass-through
    Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 12:35
Hej alle

Jeg har benyttet Handbrake til at rippe nogle DVD'er til h264-format i mkv-containeren. Jeg har også benyttet flere lydspor (stereo + ac3) samt benyttet OCR til at rippe underteksterne ud i separate filer.

Dette har været en fin løsning til de film jeg har liggende (virker både på NMT og PC'en), men er nu løbet ind i problemer med mine koncert-dvd'er.

En del af dvd'erne har DTS-lyd og dette kan Handbrake ikke finde ud af at smide uændret videre (pass-through). Jeg vil gerne have denne mulighed, da netop surround-muligheden og den potentielt bedre lydkvalitet i DTS er en god bonus med disse dvd'er!

Jeg har fundet en tråd om at hacke Handbrake for at opnå support for DTS-pass-through, men synes det er lidt for langhåret.

Er der nogle kreative bud på, hvordan jeg kan encode nogle fine mkv-filer og samtidig få glæde af dts-lydsporet fra dvd'erne?

NB: Det er IKKE DVD-Audio, men "bare" almindelige DVD'er med koncertoptagelser, hvor der ofte er DTS-lydspor.

/Tommy

Redigeret af tipsen - 08-Oktober-2009 kl. 11:51
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 12:38
Avidemux kan rippe DTS lydsporet og du kan efterfølgende muxe det ind i containeren med mkvmerge eller du kan vælge en anden koder som HDConvertToX der kan klare DTS pass through.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 13:16
Hvis jeg alligevel skal gøre det hele fra bunden og gerne vil bruge lidt tid på at opnå et godt resultat - er der så én af de to muligheder der udmærker sig?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 13:29
Jeg bruger dem begge to, men Avidemux kræver at du bruger lidt tid på at åbne, gemme og muxe, hvor HDC klarer det automatisk når du har loadet filmen, afsnittet eller musikvideoen.
Men at skulle bruge et andet program end det du er vant til, kræver også tid før det sidder i fingrene, så jeg vil gøre det op i hvor meget du har, hvor du gerne vil beholde DTS lydsporet.
Hvis det er minimalt er det nok en idé at fortsætte med Handbrake og bruge Avidemux.

HDC kan iøvrigt også konvertere et DTS lydspor til et DD lydspor med højere bitrate og bedre dynamik end det som det originale DD lydspor som oftest har.
HDC er lidt mere avanceret end Handbrake og det skal man også gøre sig klart, da det kræver at man ved lidt mere om de ting man justerer på, mens de grundlæggende bruger den samme x264 encoder.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 21:31
Hej igen
Efter forgæves forsøg på at kompilere den nyeste udgave af HandBrake på både Windows 7 og en virtuel maskine med Windows XP, har jeg nu kastet mig over HDC. Det giver dog anledning til nogle spørgsmål:
1. Selvom jeg har installeret matroska-splitteren (haali media splitter) bliver den ved med at sige at jeg mangler at installere den... - hvad kan jeg evt. mangle at gøre... ?
2. Der er lidt flere muligheder end tilfældet var i HandBrake - er der et sted jeg kan finde en "overfladisk" gennemgang af indstillingerne, så jeg har mulighed for at træffe nogle kvalificerede valg?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 22:31
Jeg syntes topic har det med at ændre sig 

Nå men, de gange jeg har installeret HDC har jeg bare skulle pakke den ud, så var den køreklar, så jeg ved ikke hvad det er med Haali, men på Doom9.org er han ret kvik til at løse de problemer der måtte være, så du kunne måske prøve at spørge der.

Til nr. 2.
I mappen hvor du har udpakket HDC til, skulle der gerne være en mappe der hedder "manual" og i den mappe ligger HDConvertToX.html.
Det er en guide til HDC.
Men det er et lidt mere kompliceret program at bruge, men den giver også gevinst derefter. Når du lige har prøvet det et par gange, så ved du hvad du skal rykke på og ændre ved og hvad du bare skal lade være som det.
Det du nok ikke skal rode ved, er der hvor HDC automatisk vælger det bedste program "Use best decoder" fx.

Det er muligt jeg laver en lille guide til den en af de nærmeste dage, men jeg har en del at se til, så hvornår og om det bliver, er usikkert.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2009 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Jeg syntes topic har det med at ændre sig 

Ja, fandt undervejs ud af at der findes egentlige Audio-DVD'er og ville undgå forvirring i forhold til indholdet.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Nå men, de gange jeg har installeret HDC har jeg bare skulle pakke den ud, så var den køreklar, så jeg ved ikke hvad det er med Haali, men på Doom9.org er han ret kvik til at løse de problemer der måtte være, så du kunne måske prøve at spørge der. Til nr. 2. I mappen hvor du har udpakket HDC til, skulle der gerne være en mappe der hedder "manual" og i den mappe ligger HDConvertToX.html. Det er en guide til HDC.Men det er et lidt mere kompliceret program at bruge, men den giver også gevinst derefter. Når du lige har prøvet det et par gange, så ved du hvad du skal rykke på og ændre ved og hvad du bare skal lade være som det. Det du nok ikke skal rode ved, er der hvor HDC automatisk vælger det bedste program "Use best decoder" fx.Det er muligt jeg laver en lille guide til den en af de nærmeste dage, men jeg har en del at se til, så hvornår og om det bliver, er usikkert.

Takker - jeg arbejder videre med de forslag du har givet. Den er allerede i gang nu med mere eller mindre standard-indstillinger - bliver spændende at se, hvor godt resultatet er.
/Tommy
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu