recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu en tråd om nyt tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu en tråd om nyt tv

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SureCom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Endnu en tråd om nyt tv
    Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 00:04
Hej alle!

Jeg har besluttet at skifte mit gamle billedrørs TV ud med en mere moderne fladskærm - og til trods for risikoen for blot at blive endnu en ”hjælp til nyt TV”-tråd, har jeg besluttet at sætte jer ind i min situation. Vha. denne side samt flatpanels.dk læst mig frem til lidt viden og har udfyldt følgende skabelon med ”krav” til min fladskærm:

Prisramme: ca. 5000 kr
Størrelse: 37-42" Størrelsen er ikke så afgørende som kvaliteten af billedet. Vil dog nødigt under 37" og tvivler på, at jeg får noget ud af, at gå over 42". Afstanden fra min sofa til TV'et bliver kun ca 1,7 meter!
Anvendelse: TV + DVD + PC-tilslutning (via HDMI)
Ergonomi: Skal stå på fod
Design: Mindre vigtigt

Andet:
- TV'et skal stå ved siden af et stort sydvendt glasparti = meget oplyst rum!
- Må gerne kunne betragtes fra så stor en vinkel som muligt, da jeg så kan se fra spisebordet :)

Så vidt jeg kan forstå, får jeg klart bedst billede til prisen ved plasma. Ulemperne (udover transporten) herved er:
1. Burn-in: Skal primært bruge PC-tilslutningen til levende billeder, så ved ikke om dette er et reelt problem?
2. Støj fra køling - skal dette overhovedet tages med for en amatør som mig?
3. Hvor stort et problem vil den lyse stue være?

Og omvendt ved LCD:
1. En eventuel kontrastskærm, som lyset reflekteres i. Er det nemt at se/læse om et LCD-tv har en sådan?
2. Dyrere ift. Kvaliteten.

Og sidst men ikke mindst LED. Er denne teknologi stadig for ung? Jeg har overvejet at vente til januar/februar med at købe, i håbet om at LED skærmene falder.

Apparater jeg har kigget på ved forskellige teknologier:

LCD:              Philips 42pfl3604 (4.500,- hos pro-markt)

Sony Bravia KDL-40V5500 (5.998,- pricerunner)

Panasonic Viera TX-LF37S10 (5.662,- pricerunner)

Plasma:          Panasonic P42S10E (5.970,- pricerunner)

LED:              Samsung UE-40B6000 (8.471,- pricerunner)

Til alle som læste hele denne smøre – tak! Jeg håber, at I kan sætte jer ind i min situation og har lyst til at dele ud af jeres viden, så jeg forhåbentligt kan gøre en fornuftig handel. Rådende behøver som sådan ikke at handle specifikt om de modeller jeg nævner – det er blot nogle, jeg har kigget på som udgangspunkt for tråden. Alle input hjælper

Redigeret af SureCom - 12-Oktober-2009 kl. 00:06
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 06:52

Det er nok sagt 100.000. 

led er stadig lcd, bare med en anden baggrundsbelysning.

Til top
iNiLLeR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Oktober-2009
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 07:49
ved ikk om du kan bruge det til noget..... men jeg oprettede en lignende tråd for et par dage siden

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67735&PN=1
Til top
SureCom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Oktober-2009
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 09:26
Ok.. Og tak iNiLLeR.. Jeg har læst din tråd, som hjalp mig til at finde s10'eren.. Men grunden, til jeg valgte alligevel at oprette en tråd, var forskellen på lysindfaldet i vores rum. Jeg vil helst ikke købe en plasmaskærm med perfekt billed om aftenen, men som jeg ikke kan bruge i løbet af dagen..

Er der nogen der har erfaringer med plasma i oplyste rum?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 10:34
Jeg har Plasma i en meget lys stue. Det er fint til sport og nyheder, men jeg synes det er for lyst til film. Film vil jeg helst se om aftenen.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu