|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Wichmann ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
![]() Sendt: 27-Januar-2006 kl. 11:26 |
Et par spørgsmål fra en desperat Newbie (med stort N) Jeg er for et par dage siden blevet den ”lykkelige” ejer af et Medie Center fra Zitech (efter at have ventet RET lang tid på det) og må erkende, at dokumentationen mildest talt ikke er let at have med at gøre (og så er den også er ret sparsom). Problemet: Mit problem er helt overordnet, at kvaliteten af TV-billedet er dalet markant efter jeg sluttede Medie Centeret til. Det opleves i høj grad grynet/sløret. Kvaliteten på live-tv er ringere end på optaget TV, der dog også langt fra lever op til forventningerne (til kvaliteten inden jeg sluttede mediecenteret til). Jeg har normalt ikke problemer med kvaliteten af TV-billedet hvilket vel også ville være usædvanligt når man har kabel-TV. Tilslutning Indledningsvis benyttede jeg et vga-kabel, da der ikke fulgte et kabel med boxen. Vejledningerne antydede, at dette muligvis kunne påvirke kvaliteten, hvorfor jeg har investeret i et kabel til digital kommunikation mellem de to enheder. MedieCenteret har en DVI-udgang og mit TV har en HDMI indgang – der er således tale om et DVI->HDMI kabel. Om dette er en god idé er jeg ikke klar over, men det har ihvertfald ikke løst problemet. Opløsning Mit TV er et LCD-TV fra Samsung af mærket 32R51B. Dette har en HDMI-indgang, men ikke en DVI-indgang. Dette har en ”native” opløsning på 1360x768. Det ville absolut være min forventning, at man skulle benytte TV’ets standardopløsning for at opnå det bedste resultat, men den nævnte opløsning synes ikke at blive understøttet af skærmkortet i Mediecenteret. Den ønskede opløsning er ganske simpelt ikke en af de tilgængelige valgmuligheder. Jeg har således en formodning om, at den dårlige kvalitet skyldes konstant ”skalering” af indholdet. Skærmkortet er et NVIDIA Geforce 6150 (åbenbart monteret på bundkortet). Jeg har forsøgt at hente en opdateret driver fra deres hjemmeside, men uden at det har bragt noget med sig. Jeg har rodet (ganske meget) med forskellige indstillingsmuligheder i den software der følger med skærm-driveren (og dem er der mange af – altså indstillingsmuligheder), men det har ikke givet det ønskede resultat. Nogen gode bud på hvad jeg gør forkert. Enhver hjælp vil blive modtaget med kys-hånd. |
|
Jon...
|
|
![]() |
|
Fsvenning ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1 |
![]() |
Du må forvente en kvalitetsforringelse i og med tuner-kortet digitaliserer TV-signalet (som er analogt) med en tilpas (læs: så den ikke skaber alt for mange Mb i sekundet) finhed. Her går der altså noget tabt. Videre vil der være afvigelser i farver og ofte vil kontrasten være dårligere. Du vil ikke kunne finde tunere med 100% kvalitet. Du kan evt. lægge en plug-in på til justering af din tuner.
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Hvordan ser billedet ud på en VGA skærm? Det lyder som om at du har tilsluttet det korrekt. HDMI er klart at forerække idet det giver et 100% digital overførsel af båd billede og lyd. At du bruger et DVI>HDMI kabel er uden problemer, idet forskellen på DVI/DHMI kun er at der ikke er lyd med i DVI Har du været inde i (min MCE er enegelsk, så jeg ved ikke hvad det hedder hos dig) Settings/configure Your TV or monitor/watch movie Her får du, såvidt jeg kan se, en HD film vist. Du kan også prøve at hente (149 mb) denne: http://download.microsoft.com/download/b/0/0/b00e8489-b4fd-4 90e-9e7c-19b06c7bc3ed/The_Living_Sea_1080.exe Hvis det også vises dårligt på din skærm så er det klart et justeringsspørgsmål i dit grafikkort. Det kan godt være noget langhåret at få dette justeret. Med dit fjernsyn var der sandsynligvis en oversigt over hvilke opløsninger det supporterer. Prøv en af dem der ligger tættest på dit TV's fysiske opløsning. Skal det være rigtig godt kan du evt. prøve at definere din egen opløsning i Nvidia driverne, men det er RIGTIG langhåret. Det gøres ved højreklik på skrivebordet/properties(egenskaber?)/settings(indstillinger? )/Advanced(avanceret?) Så vælger du fanebladet hvor dit Nvidia kort står. Ude til venstre vælger du skærmopløsninger og avanceret timing Her er der så to muligheder: Tilføj og Avanceret timing Prøv først Tilføj Så bliver du bedt om at godkende at alt nu er på egen ansvar, og det er alvorligt ment! Hvis det går galt så skal du i bedste fald genstrate din Windows i VGA tilstand, i værste fald kan du brænde noget af i skærmen. Det første er sket masser af gange for mig, men det sidste er ikke sket. Mit Philips har overlevet alle de indstillinger jeg har prøvet. Under bredde og højde indtaster du opløsningen og opdateringshastigheden Du kan også prøve med Avanceret timing, men det må jeg indrømme at jeg ikke har haft så stor succes med
|
|
![]() |
|
Wichmann ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
![]() |
Tak for de gode svar – det er virkelig rart, at der er nogen der gider hjælpe! McenterFreak:
|
|
Jon...
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Jeg tror du er bedst stillet med DVI løsningen (digital) fremfor VGA (analog). Det skal kunne lade sig gøre. jeg kener ikkedit fjernsyn, men jeg tror at koen ligger begravet i grafikkortet. Har du prøvet at kontakte supportafdelingen hos Zitech (noget skal de sgu da gøre for den overpris de tager for deres MCE løsning) Jeg kommer også lige i tanke om: er det MCE drivere du har hentet fra Nvidia's hjemmeside? Hvis det er det så skulle du kunne køre en guide direkte fra MCE der sætter DVI porten op. Prøv: Højreklik til høje for MyTV, vælg TV, vælg Configure Your TV or Monitor. Herfra kan jeg ikke huske hvordan menuerne ser ud, men jeg mener at du kan indstille det her hvis det er MCE drivere fra grafikkortproducenten. Husk at du skal have den rigtige tilslsutning før du starter, der må f.eks ikke vær tilslsuttet et Component kabel, så bliver den forvirret. (det har jeg prøvet. Det tog mig to dage at finde ud af at det kabel skulle fjernes!) |
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen
Kontaktede Zitechs supportafdeling i onsdags, men ham jeg fik fat i kendte ikke noget til MedieCenteret. Han lovede at få en kyndig til at ringe tilbage, men det er altså ikke lige sket. Det er naturligvis skidt. Det er i øvrigt rigtigt, at det er en pris i den tunge ende, men designet berettiger det til en vis grad, og det er fedt, at man slipper helt for blæsere. Den er bare bom-stille. Sammenligner man med de (få) andre færdige mediecentre der er på markedet er der ingen tvivl i mit hovede (når nu man ikke har mod på at bygge selv). Så f.eks. på den fra Amitech og den er da en gang pap, der larmer helt vildt (sammenlignet med Zitechs). Anyway - det ER MCE-drivere jeg hentede! Når man henter drivere fra deres hjemmeside sker det gennem en guide, hvor man bl.a. vælger operativsystem og her valgte jeg helt sikkert MCE. Jeg prøver lige og vender tilbage! Tak igen! |
|
Jon...
|
|
![]() |
|
![]() |
Det var ikke for at kritisere dit mediacenter. Jeg giver dig helt ret det er det helt rigitge design, passer lige i reolen god WAF faktor, meeen.... de kunne nu godt have valgt en lidt mere aggresiv pris. Jeg købte for øvrigt selv en Medion MD8800 i Aldi og konverterede den til en MCE maskine. Den er også HELT lydløs, men den kan desværre ikke glide ind i stereo hylden på så elegant vis som Zitech maskinen.
|
|
![]() |
|
Benu ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
![]() |
Du får mest uspolerede signal ved VGA, dit TV understøtter kun pixelmapping 1:1 på VGA, dvs. her kan du køre en opløsning på dit grafikkort som ikke scaleres yderligere i dit TV.
|
|
Den Ben
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er blevet spurgt om hvor MyTV er henne. Det det er det samme sted som du vælger når du vil se TV, så ser du en fjernbetjening og et TV til højre så højrerklikker du her for at komme i Settings (indstillinger på dk?). Det kommer du forøvrigt næste altid når du højreklikker et et eller andet sted i MCE
|
|
![]() |
|
![]() |
Til Benu Er du sikker på at man ikke kan definere den specifikke opløsning i DVI/HDMI? Alt andet lige virker det som et tilbageskridt hvis du har ret i det. Jeg kender som sagt ikke Wichmanns TV og har selv kun et "ældre" Philips med VGA og Component indgan, og her bruger jeg VGA |
|
![]() |
|
![]() |
Hmm - når jeg prøver "indstillinger" (som menupunktet hedder på danske) så bliver jeg blot ledt gennem den helt almindelige konfigurationswizard hvor det alene er helt overordnede ting der kan vælges (4:3, 16:9, forbindelsestype, m.m.), men ikke noget der har noget med grafikkortet (Nvidia Gforce 6150) at gøre.
Har rodet en del mere, men det er fortsat ikke lykkedes mig at få fjernet de sorte kanter på højre og venstre side. Så jeg kan fortsat kun vælge mellem smal og MEGET smal :-) Andre gode forslag? (for dælen det er træls det her) |
|
Jon...
|
|
![]() |
|
![]() |
Får du ikke disse skærmbilleder: Altså på dansk hos dig? Jeg gav op her, er ikke sikker på om de skærmdumps jeg generede kommer med, men det korte af det lange er: Var der slet ingen spørgsmål, om (min er på engelsk) Connection Type Composite,DVI, HDMI. Component, VGA etc. Efterfulgt af Display Width (4:3 eller 16:9) og Confirm your Current Resolution og så en efterfølgende guide til indstilling af skærmen? Husk at du ikke må have andre kabler tilsuttet, så bliver Nvidia forvirret og kan ikke finde ud af hvor du ønsker signalet sendt hen Hvis det her ikke hjælper eller andre heller ikke kan bidrage, så ville jeg nok insistere på at Zitech må finde en løsning (eller give pengene tilbage, det plejer altid at få viljen til at få løst problemet øget drastisk fra leverandørside) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |