|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
ibra-kadabra ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 13-Oktober-2009 Sted: Belgium Status: Offline Point: 7 |
![]() Sendt: 13-Oktober-2009 kl. 14:35 |
Hej vil først og fremmest gøre opmærksom på jeg er komplet inkompetent i denne sammenhæng som mit indlæg nok også bærer præg af
På forhånd mange tak for hjælpen |
|
![]() |
|
AlexSmedegaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() |
Hej
Højttalerne er ikke trådløse :) Du kan sætte et coax eller et optisk kabel fra dit tv til sættet og så bare indstille den på det input der svarer til :) Så kommer der alm TV lyd ud i dine højttalere :) |
|
![]() |
|
AlexSmedegaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() |
Lige for at supplere.. Det er nok bedst at bruge coax fra dit TV da der kun er optisk i PS3'eren :)
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
De er ikke trådløse, og ledningerne følger med til at forbinde højttalerne til subben, som er forstærkeren.
Du kan derfor kun bruge ekstra penge til at få forbundet dit udstyr med anlæget. |
|
![]() |
|
smokey ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 102 |
![]() |
Jeg har selv ejet et sæt for et par år siden - og sættet kan selvfølgelig være ændret - men ellers er der kun mulighed for analog tilslutning ( mini jack) eller DIGITAL (koaxial). Tilslutningen sker på 'konsolen'.
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
På de nye kan du nemt skifte kablerne ud, men ellers er der stadig minijack, optisk og coax. |
|
![]() |
|
Jørgensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
![]() |
@smokey
Så må det være ændret, for jeg købte et sæt Z5500 til min pc for et par måneder siden, og der er også en optisk indgang foruden coax og analog. Edit: Læste vist ikke lige indenad ![]() ![]() Mvh. Jørgensen Redigeret af Jørgensen - 13-Oktober-2009 kl. 19:58 |
|
![]() |
|
ibra-kadabra ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 13-Oktober-2009 Sted: Belgium Status: Offline Point: 7 |
![]() |
Er der nogen der vil sammensætte sådan en pakke, for hvad jeg skal bruge til billigst penge? Og er ledningerne til højtalerne lange nok til at nå rundt i hjørnerne på et værelse på 14 kvadratmeter? Sidst men ikke mindst er det de bedste højtalere til prisen? |
|
![]() |
|
Jørgensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
![]() |
Ledningerne til Z 5500-sættet er ca. 4,5 meter lange foran og ca. 7,5 meter bagtil. Jeg må indrømme, at jeg ikke har målt efter, da jeg har mit sæt installeret og kassen pakket grundigt af vejen
![]() Logitech Z 5500 test. Så der er lidt at gøre godt med alt efter indretningen på dit værelse. Skulle det ikke være nok, er højtalerne enkeltvis monteret med springfjedermekanisme for tilslutning af det enkelte højtalerkabel, så kan du ikke få ledningerne til at række, kan du bare købe anden ledning i en tykkelse, der ikke overskrider, hvad du kan få ind bag i henholdsvis subwoofer og højtalere. I mit setup er der aldeles rigeligt i det medleverede, men ledningerne er virkeligt tynde. Jeg ved dog ikke helt, om jeg får taget mig sammen til at prøve med rigtig højtalerledning i en passende tykkelse. ![]() Nu har jeg kun mit Z 5500-sæt sluttet til min pc, da jeg har andet surround til tv, men det nemmeste må vist være at sætte et HDMI-kabel i fra din PS3 til dit tv og derfra med et optisk toslink kabel fra dit tv til Z 5500. Nu har jeg aldrig haft en PS3 og ved heller ikke, hvilken udgave, du har, og om der i det hele taget er ændret på tilslutningerne gennem tiden. Der har jo været flere HDMI-versioner, men har du en PS3-udgave med HDMI 1.3, kan du føre billede og lyd gennem dette kabel til dit tv og lade dit tv føre lyden videre ud til Z 5500 via et optisk toslink kabel. Du kan også vælge at føre det optiske kabel direkte fra din PS3 til Z 5500, men så får du ikke lyden fra tv-film eller tv-serier ud på Z 5500, når du ikke spiller eller ser dvd/blu-ray-film. PS3 til tv: Fra din PS3 til dit tv fx følgende link til HDMI-kabler. Der er omtale af en test af HDMI-kabler her på recordere.dk. Som det fremgår af omtalen og kommentarerne, er der enten hul igennem eller ej, så det billigste kabel skulle kunne gøre det, men jeg vil gerne reklamere for at give lidt mere end for den billigste udgave, så du får et kabel, der er mere solidt i udførelsen. Men alt efter indkøbspris kan du for de samme penge også vælge at skifte kabel lidt hyppigere, hvis det skulle vise sig, at det billigste kabel ikke holder til dit brug. ![]() TV til Z 5500: Fra dit tv kan du bruge fx følgende link til optiske kabler og købe i den længde og kvalitet, du synes, måtte være nødvendig. For mit eget vedkommende ville jeg droppe den billigste serie, da jeg synes, du får et kabel, der er mere behageligt at arbejde med fra den næste serie. Den billigste serie ligner et kabel, jeg selv havde for år tilbage. Det virker, men det er lidt hårdt at benytte under (af-)montering, så jeg synes, der er mere komfort i at købe et mere lækkert kabel, hvor der er lidt at tage om, men igen smag og behag. ![]() Med hensyn til, om det er de bedste højtalere til prisen. Jeg gav kr. 1.776 på slagtilbud ved Dustinhome incl. levering, mens priserne ligger på omkring kr. 2.100 for tiden. Jeg synes faktisk, at det er et godt sæt. Og jeg har lidt svært ved at se et alternativ til prisen. Det kan du også selv forsikre dig om, hvis du ser på edbpriser.dk. Der er dog billigere som dyrere muligheder, så jeg nævner en tre stykker længere nede. Z 5500 har masser af pondus og god lyd. Jeg skruer faktisk ned for subwooferen, også af hensyn til underboen, men jeg er da ikke blind for, at satelitterne i tests får lidt kritik for mellemtonen, hvad der skulle kunne opfattes som et lydhul mellem subwoofer og satelitter, hvis man bemærker dette. Jeg synes ikke, at jeg lægger mærke til det, men jeg bruger også systemet som baggrundstapet. Dertil kunne subwooferen være strammere. Den boomer lidt, efter lyden er afsluttet, fornemmes det. Man skulle vist kunne stramme lidt op på bassen ved at blokere hullet i siden, så efterklangen bliver afkortet og bassen mere kontant, men det har jeg nu ikke afprøvet. Måske har det også sin pris alt efter ønsket lyd og brug? Og måske har forstærkeren i subwooferen også behov for køling ad denne vej, men man kan jo prøve sig frem. Du kan selv læse nogle tests af sættet. Der er virkelig mange ude på nettet. Udover at dæmpe bassen som nævnt, synes jeg ikke, at jeg har lagt mærke til det med lyden i forhold til min ukritiske brug. ![]() Sammenlagt hører jeg mere musik nu ved min pc, hvor bunden også er med, i forhold til mine Beolab 4, der, hvor vellydende de end er, er på reservebænken i øjeblikket. Jeg ville blive ved Z 5500 til prisen, men her er måske nogle alternativer. Jeg har set lidt på på edbpriser.dk, men jeg har kun søgt lidt på nettet for det første sæts vedkommende. Creative GigaWorks ProGamer G500 fås fra omkring kr. 1.700 og ser umiddelbart ud til at blive testet rimeligt pænt. Der er desværre ingen fjernbetjening og systemet vejer 7-8 kg. mindre end Z 5500, hvis man kan bruge det som en rettesnor for lydkvalitet. ![]() Vil du give omkring kr. 3.000, er der to sæt med 5.1 - et fra Harman Kardon og et fra JBL. I andre sammenhænge laver de jo god lyd, men jeg kender ikke disse sæt, så tjek dem ud på nettet, hvis de har din interesse. Der er vel også andre muligheder, hvis du leder og vil betale prisen. Mvh. Jørgensen |
|
![]() |
|
![]() |
jørgensen mange tak for dit fremragende indlæg har virkligt hjulpet meget! er det så nok blot at købe et optisk kabel og koble det fra ps3 til sourround sound? Hvis jeg vælger at bruge 3 kilo for et sæt, hvilket og vil det spille bedre eller lige så godt som logitech sættet? |
|
![]() |
|
![]() |
Tak - bør måske sige, at den måde jeg oplever Z 5500-subwooferen på, kan have noget med min placering af den at gøre. Jeg har ikke eksperimenteret. Det er min første subwoofer, så jeg er ikke vant til at få serveret lyden på den måde.
![]() Godt nok har jeg nogle store fronthøjtalere i mit surround-system til tvbrug, hvor der også er en 10" bas forneden i siden af højtaleren, men lydindtrykket opleves en del anderledes end Z 5500 systemet, hvad det også gerne skulle. Samlet har jeg på ingen måde fortrudt mit Z 5500-køb og står ved, at du vil få svært ved at finde et 5.1-alternativ i den prisklasse, Z 5500-systemet befinder sig i. Dit link var ikke brugbart, da varen ikke blev fundet. Men hovedsagen er at du har et HDMI-kabel og at det fungerer. ![]() Jep - så er det nok at købe et optisk kabel og koble det mellem din PS3 og det forstærkersystem (surround receiver eller subwoofer), der skal levere lyden, forudsat systemet har en optisk indgang. Hav dog øje for, at du slipper for at skifte det optiske kabel frem og tilbage, hvis det er tilkoblet dit tv og derfra videre, såfremt du også vil have lyden fra fjernsynskigning ud i dine højtalere. Med hensyn til de to systemer, jeg foreslog omkring kr. 3.000, er det nok bedre, at du selv leder efter eventuelle tests på nettet og afgør, hvorvidt det er noget for dig. Jeg kender dem ikke udover Harman Kardon's og JBL's positive ry i andre sammenhænge og har derfor svært ved at afgøre, om lige disse sæt er bedre for dig og leverer en tilstrækkelig lydkvalitet. En hurtig engelsk søgning gav et resultat på ca. kr. 1.700 for Z 5500 og ca. kr. 1.800 for JBL Cinema Sound CS460, så prismæssigt er der ikke den store forskel derovre. Det var mig ikke lige muligt at finde oplysninger på, hvordan tilslutningerne var på JBL-subwooferen. Men er det som Harman Kardon HKTS11-systemet, er det blot 1 stk. RCA-phono x 2 i vilkårlig længde, der skal bruges. Men så leveres lyden fra dit tv, som også har phono-udgang foruden den optiske udgang, kun videre analogt til forstærkeren og ikke digitalt. Det gælder så også fra din PS3, som skal digitalt via tv og videre derfra analogt, medmindre PS3 har en form for analoge output. Jeg så et sted, at PS3-Slim har noget "AV-udgang AV MULTI OUT-stik", AV=audio/video, så måske kan du få analog lyd ud af dette stik via og måske via et mellemstik videre via phono-kablerne. Kender ikke denne udgang på din PS3. ![]() Harman Kardon HKTS11 så jeg til priser fra kr. 3.300 til over kr. 5.000,- på pricerunner.co.uk og Amazon, så det holder prisen noget bedre end JBL derovre, så det er nok det, du skal lede efter tests på, hvis du vil bruge flere penge på 5.1-lydsiden. Hvis det skulle være bedre end Z 5500 lydmæssigt, kan det måske opveje, at du kun kan tilslutte lyden analogt. Samlet går du med de to nævnte systemer til omkring kr. 3.000,- herhjemme glip af de muligheder, Z 5500 har via sit kontrolcenter, hvor der er mulighed for at tilkoble flere enheder til forstærkeren via optisk, coaxial og analog indgang på samme tid. Hvis du søger på Z 5500-systemet her på recordere.dk og andre steder på www, vil du, som du nævner i dit første indlæg, se, at det omtales positivt i forhold til prisen, men i sidste ende er det din afgørelse, om du finder det værd at bruge flere penge for at få en bedre lyd. Jeg kan vist ikke komme det nærmere, så nu må du selv ud og afsøge nettet og ud at lytte, hvis du vil have et dyrere system. ![]() Mvh. Jørgensen Redigeret af Jørgensen - 17-Oktober-2009 kl. 15:08 |
|
![]() |
|
![]() |
mange tak for hjælpen vil gå i krig med jagten på et surround anlæg:P
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |