recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6507
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS ?
    Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 10:47

jordens største rookie spørgsmål.

Jeg har altid kun haft eksterne HD med usb stik, men skal have mig en ny WD TV LIVE boks, og der kan man jo koble den op til netværket. Hvad skal man så have sig af ekstern harddisk skal det være sådan en NAS som så kobles til ens hjemmenetværk, eller hvordan og hvorledes ?

på forhånd tak

Jon

LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 12:15
Køb en QNAP, det vil du ikke fortryde .

Men hvilke kriterier har du? Altså hvor meget plads har du behov for? Hvilket RAID? Hastighed eller sikkerhed (spejling)? Skal den kommende NAS kunne noget mere end være en extern HDD?
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 16:17

okay er helt blank... Har nok mest af alt brug for at kunne bruge den som HDD, har ikke de stpre behov andet end at koble den op til min wd tv live. Den vil jo så kunne bruges til både film, billeder og musik. Men der skal nok bruges et par TB.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 16:32

Og hvis du ikke gider at ofre så meget så er synology er rigtigt godt alternativ

Husk for alle mærker er der stor forskel på bund og top i ydelsen, find derfor et mærke og en model der modsvarer dit behov hverken mere elller mindre... udviklingen løber så hurtigt på de servere lige nu at jeg hellere vil betale lidt mindre også skifte ud lidt oftere

Mvh

René
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 18:22
Du behøver vel ingen NAS. Du har en ekstern USB HDD, og den vil også virke sammen med WD TV. Så sppar de penge hvis du ikke skal brugen den til andet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 18:59
Men jeg skal flytte rundt på den eksterne harddisk, ville gerne kunne have den eksterne harddisk koblet til computeren, og så stadig have den til at du med wd tv playeren. Uden at skulle flytte ekstern HDD ind i stuen hvor tv´et står
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 19:08

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Men jeg skal flytte rundt på den eksterne harddisk, ville gerne kunne have den eksterne harddisk koblet til computeren, og så stadig have den til at du med wd tv playeren. Uden at skulle flytte ekstern HDD ind i stuen hvor tv´et står

du kan da også bare dele en mape på computer  og vis du tager din exstrene med og vil have en fast så kan du bare købe en HDD og sæte i computeren men den skal sedfølig være tent så ved ikke hvordan din computer står tent når du er hjeme

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 19:14
Ja, kim.t har ret.

Se, om ikke du kan nøjes med dine nuværende diske! Så kan du altid investere senere.

Du kan sammenligne en NAS med en lille server, som fx. holder fælles filer og kan styre print fra alle pc'er. Den kan også tilgås fra nettet, hvis man sætter det op - både som webserver og filserver. Der vil også kunne afvikles services i begrænset grad på dem - fx. en medieserver. Jeg kører den legendariske Twonky(vision).

Man stiller normalt servere i et serverrum, og en NAS er da også noget, man stiller af vejen, netop fordi placeringen er uafhængig af den service, der ydes. Den er jo tilkoblet netværket.
Jeg har selv to NAS'er - Qnap og en Synology, hvor den første laver backup til den anden, og hvor pc'erne laver backup til den første. Lige nu styres det manuelt med backup fra den ene NAS til den anden, for jeg vil ikke have Synology'en kørende for ingenting.
Der er mange gode bud på NAS-mærker, men Qnap, Synology og Netgear er nok nogle af de mest anvendte. Jeg skriver nok de tre mærker efter prisseddel med det generelt dyreste mærke først.

Held og lykke med din nye medieafspiller - og held og lykke med dit valg af storage

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 15-Oktober-2009 kl. 19:54
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 19:19

Hvad gør man ikke for at spare ca. kr. 2.000,-

Jeg har 2 x 2,5" externe HDD'er til min afspiller. Fordelen ved 2,5" er at de ikke larmer og kan trække strøm fra USB.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 20:29
Vedr. kommentarerne ang Synology/QNAP, så er det min opfattelse at Synology er et fornuftigt valg, hvis man sammenligner pris og performance - jvf. tests på smallnetbuilder, virker det som om man (generelt) får mere performance for pengene med Synology. (Ret mig venligt, hvis jeg tager fejl)
Vedr. valget mellem en NAS eller en USB-HDD ville jeg også vente i første omgang og vurdere hvor stort behovet reelt er - evt. kan en router med usb-indgang også bruges til at "netværke" en usb-harddisk.
Til top
montan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-November-2008
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 21:43

jordens største rookie spørgsmål.

Jeg har altid kun haft eksterne HD med usb stik, men skal have mig en ny WD TV LIVE boks, og der kan man jo koble den op til netværket. Hvad skal man så have sig af ekstern harddisk skal det være sådan en NAS som så kobles til ens hjemmenetværk, eller hvordan og hvorledes ?

på forhånd tak

Jon

Jeg er i samme situation. Har set på Synology og QNAP, men overvejer en noget billigere løsning.

En WD My Book World Edition. Det er en WD NAS. En version med 1 GB harddisk kan findes til under 1100,-. De nye versioner skulle være pænt hurtige og meget strømbesparende. Du slipper også for blæserstøj.

Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Vedr. kommentarerne ang Synology/QNAP, så er det min opfattelse at Synology er et fornuftigt valg, hvis man sammenligner pris og performance - jvf. tests på smallnetbuilder, virker det som om man (generelt) får mere performance for pengene med Synology. (Ret mig venligt, hvis jeg tager fejl)
Vedr. valget mellem en NAS eller en USB-HDD ville jeg også vente i første omgang og vurdere hvor stort behovet reelt er - evt. kan en router med usb-indgang også bruges til at "netværke" en usb-harddisk.

Både min Synology 106 (1 disk) og 207 (2 disk) skuffede fælt. For begge var kendetegnet de lave overførselshastigheder, det langsomme Webinterface og problemer med diske der fik fejl. Jeg er klar på jeg kan have fået en "mandags model", men ikke 2 gange i træk. 207 smed RAID en gang imellem og disk 2 måtte bygges op. Selv efter udskiftning af begge diske, og senere en Firmware opdatering kom problemet igen.

207 havde Gigabit LAN som min nuværende QNAP. Men man skulle være heldig med hastigheder på 10-20 Mb/sek overførelser.
Her ligger min QNAP stadig lunt på 60-80 Mb/sek... ca. begge veje....

QNAP rocks

Redigeret af BorgHammer - 16-Oktober-2009 kl. 00:12
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu