recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitet/styrke af digitalt signal?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitet/styrke af digitalt signal?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Morten_P Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2009
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: Kvalitet/styrke af digitalt signal?
    Sendt: 15-Oktober-2009 kl. 09:59

Hej med jer

Nu nærmer tiden sig for, at min trofaste Sony recorder 'afgår ved døden' (eller ihvertfald bliver ugrugelig som recorder), så jeg overvejer noget Boxer Mini og en box med pvr. Lige nu hælder jeg til Sagem's 94160, da jeg umiddelbart synes det lyder som den o højere grad tilfredsstiller mine ønsker mht. funktionalitet (så må jeg jo lige se med støjniveauet...). Jeg synes simpelthen systemet på Triax 409 lyder til at være alt for primitivt, selvom designet jo er betydeligt lækrere, og lydniveauet sikkert også er lavere.

Jeg er dog lidt i tvivl om mit signal er godt nok; jeg modtager via en antenne som sidder på mit skorsten, og signalet til DR, DR2, DR update og TV2 er helt fint. Kanal 9 har et glitch eller to af og til, og Gaming TV kan man ikke se for bare glitches - jeg har ihvertfald ikke tålmodighed til det.

Jeg bor i Vanløse (ved Dasmhussøen), og det ligger jo lidt i et hul - er der nogen der tør byde på om jeg vil kunne modtage Boxer tilfredsstillende? -det er jo ærgerligt at betale abonnement for 4 nye 'glitch'-kanaler

På forhånd tak

Morten

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 10:04

Hmmm... jeg fandt ud af at man kan se signalstyrken på mit Sony KDL-40W4500  På de kanaler der står som de skal er der ca. 95% signal konstant. På dem der ikke står tilfredsstillende svinger signalet mellem 5 og 50% - nogle gange forsvinder det helt. Dette gælder både for Canal 9 og GamingTV, og også for de Boxerkanaler som TVet finder (men som dog er kodet) - altså Kanal 4, Kanal 5, Animal Planet etc.

Mit spørgsmål er jo så: hvad gør jeg?

Håber nogen kan komme med at godt forslag!

Morten

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 10:54
Peger din antenne mod Gladsaxe?

Mux1 sendes fra Gladsaxe og Lynetten (samt Hove som er længere væk), mens Boxer's mux på K35 sendes fra Gladsaxe og en midlertidig meget svag sender på Borups Alle (TDC huset). Den 1/11 får Boxer en sender på Lynetten og Hove (aka København Vest), se her.

Prøv at indtaste din adresse her og få et bud på den bedste sender. I Vanløse er du for langt fra Lynetten (det er en hjælpesender beregnet på den indre by primært), så jeg vil gætte på at Gladsaxe er det bedste bud.

En anden mulighed er gamle kanalfiltre som blokerer for K35 og potentielt andre kanaler. De skal fjernes.

Og i øvrigt... der kommer ikke noget gratis (FTA) TV på Boxer mux'erne, så hvis du ikke vil betale, er det ligegyldigt om du kan modtage dem. Hvis din antenne peger mod Hove, vil Boxer problemet dog formentlig løse sig selv, men hvis du har kanalfiltre bør de fjernes under alle omstændigheder. Du har ikke noget at bruge dem til med digitalt TV.

Redigeret af JesperLund - 16-Oktober-2009 kl. 11:00
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 11:18

Hmmm, interessant (og brugbart!). Hvis min retningssans er korrekt - og det tror jeg den er, peger min antenne mod Hove. På det glimrende link viser det sig at den ligger 15,7km fra mit hus, mens Gladsaxe kun ligger 6,3km væk...

Er det korrekt at antage, at mit problem kan løses ved enten 1) at dreje min antenne mod Gladsaxe, eller 2) at vente til 1/11 når Boxer sendes fra Hove masten?

På forhånd tak

Morten

P.s. nu siger du noget med at fjerne evt. kanalfiltre - hvordan kan se om jeg har sådan nogle, og hvordan fjernes de? (Antennen sad på skorstenen da jeg købte huset...)

Redigeret af Morten_P - 16-Oktober-2009 kl. 11:19
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Morten_P Morten_P skrev:

Hmmm, interessant (og brugbart!). Hvis min retningssans er korrekt - og det tror jeg den er, peger min antenne mod Hove. På det glimrende link viser det sig at den ligger 15,7km fra mit hus, mens Gladsaxe kun ligger 6,3km væk...

Er det korrekt at antage, at mit problem kan løses ved enten 1) at dreje min antenne mod Gladsaxe, eller 2) at vente til 1/11 når Boxer sendes fra Hove masten?

På forhånd tak

Morten

P.s. nu siger du noget med at fjerne evt. kanalfiltre - hvordan kan se om jeg har sådan nogle, og hvordan fjernes de? (Antennen sad på skorstenen da jeg købte huset...)

Hvis din antenne peger mod Hove, får du K35 og dermed Boxer ind fra Gladsaxe med et betydeligt signaltab fordi antennen vender forkert i forhold til Gladsaxe. Det vil problem vil løse sig selv når Boxer begynder at sende fra Hove (på andre frekvenser; K35 er kun midlertidig).

Jeg kan ikke vide om du har kanalfiltre, men det er typisk noget man har hvis man samlede antenner for dansk TV og svensk TV i de gamle analoge dage (check kablingen fra antennen til dig TV). De to FTA mux kommer til at køre på K51 og K53, så hvis du kan modtage K51 med næsten 100% signalstyrke har du næppe et kanalfilter som blokerer for K53, og medmindre du vil betale for Boxer er deres frekvenser ikke vigtige. I 2012 rykker TV2 dog til mux3 som vil være K54 for dig.

EDIT: husk at mux1 flytter fra K51 til K53, så du skal lave en kanalscanning den 1/11 under alle omstændigheder (selv hvis du kun vil modtage MPEG2 kanalerne i mux1).

Redigeret af JesperLund - 16-Oktober-2009 kl. 11:38
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 12:41

Jeg siger MANGE TAK

Morten

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg kan ikke vide om du har kanalfiltre, men det er typisk noget man har hvis man samlede antenner for dansk TV og svensk TV i de gamle analoge dage

En TV2-antenne har vel også krævet et kanalfilter?

Så vidt jeg husker fra mine dage med tagantenne, lå DR1 typisk på VHF, og TV2 på UHF, så de krævede hver sin antenne.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 13:25

Nuvel - jeg kan da se, at der kun sidder én antenne (og en parabol, der ikke længere bruges) oppe på skorstenen, så jeg sætter min lid til at der ikke filtre nogen steder. Jeg vil nok kigge på, at få drejet min antenne mod Gladsaxe, da den ligger en hel del tættere på, og dermed kan forventes at give et bedre signal...

Morten

Til top
andershede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 14:42
Da jeg snakkede med boxer sagde de at man skal kigge på DR og TV2, fordi disse sendes med fuld styrke nu.
Alle andre kanaler kan man først forvente ligger på samme niveau efter 1.11 hvor alle sender digitalt only.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu