|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
staack ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 707 |
![]() Sendt: 17-Oktober-2009 kl. 17:53 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu kom jeg også med på Pioneer vognen, og har anskaffet mig et 5090H og en BDP-LX71 og jeg må sige at billedet er bedre end alt andet, end hvad jeg tidligere har set.
Men jeg vil gerne udnytte mine nye "perler" fuldt ud, og da pengene ikke er til en prof. kalibrering lige pt. kunne det være rart med nogle midlertidige indstillinger der kan forbedre billedet endnu mere. Jeg har læst flere tråde, men jeg er lidt i tvilv om, om deres instillinger er noget der passer til deres stue eller om de er generelle. 1. Så hvad vil i anbefale af instillinger til mit tv (evt. Lx71) ? 2. Jeg er også lidt i tvilv om min Viasat HD boks er sat til det rigtge - kan det passe at den skal stå på 720P? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
Det er vel et af de TV der er pisket mest igennem, når det kommer til indstillinger? Her er endda en artikel hvor et LX5090 kalibreres: Der er alle indstillingerne også opremset. 720p er, i mangel på 1080p, et bedre valg end 1080i. |
![]() |
staack ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 707 |
![]() |
Ja men de skriver jo ikke det endelig resultat og hvad instillingerne er, som de er nået frem til
![]() |
![]() |
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
Jo de gør. Tag lige og læs artiklen én gang til. Sakset fra afsnittet "Udstyret" i artiklen:
Derudover laves der nogle finjusteringer på primærfarverne, som du dog ikke bør kopiere, da det er individuelt fra TV til TV. |
![]() |
![]() |
Nu står der: De grundlæggende indstillinger før målingen kan ses i tabellen til højre
Og når man kigger på Før/efter billederne i bunden, er "før" instillingerne jo ikke lige frem imponerende... jeg vil da vove og påstå af mit tv's instillinger pt. er bedre end det man ser i "før" billederne. ![]() |
![]() |
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Ofte er udafkassen indstillingerne meget med pangfarver på og det har man tendens til at synes tiltrækkende.. ikke desto mindre kan det godt være sådan at går man direkte fra pangfarver over i noget som er korrekt indstillet vil man synes det virker lidt fladt i farverne.. men efter noget tid opdager man detaljegraderne er blevet større og farverne generelt ser mere realistiske ud... det kan jo være sådan noget som spiller dig et puds (uden jeg på nogen måde kan sige god for de viste indstillinger er korrekte)... men du må ud og spare sammen til en ISF kalibrering så ved du ihvertfald din skærm kommer til at performe noget nær det bedste den overhovedet kan
![]() |
Mvh
René |
![]() |
![]() |
Ja rhsin, det lyder som om at det er det eneste fornuftige valg.
Nu skal det også siges at min model eren demo, om det vil sige at det har hængt til udstilling eller om det er en retur varer - ved jeg ikke, men det kunne jo være at hvis det var en udstillingsmodel at de har instillet lidt, og jeg derfor ikke synes at mit billed på nogen måde ligner det der bliver vist i linket. Dog synes jeg at de mørke farver ligger meget tæt op af hinanden, for tæt faktisk, men det kan en kalibrering vel rode bod på ![]() |
![]() |
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Ellers kan du indtil da komme relativt langt med en kalibreringsdvd som ISF calibrationwizard se nederst på den linkede forside. Det kunne jo være det var her du skulle starte, den er relativt ligetil og ikke som nogle af de andre kalibreringsdvd som godt kan være for de lidt langhårede |
Mvh
René |
![]() |
![]() |
Ja det kunne da være, tak skal du have ![]() |
![]() |
![]() |
Skal jeg virkelige læse artiklen højt for dig? Der står at de indstillinger jeg lige har givet dig, svarer til dét der blev fundet frem til i den første test af LX5090H på siden. Disse indstillinger er fundet vha. en kalibrering. Dernæst måles skærmen igennem og der finjusteres på farvekurven, idet dét ikke kan gøres uden en egentlig kalibrering. Før/efter billederne er taget for de profiler skærmen leveres med - dvs. dynamisk vs. de indstillinger jeg lige har smidt i tabellen (plus finjusteringer af primærfarverne). Det er ikke billeder af tabelværdierne vs. en kalibreret profil! Hvis du lige læser artiklen én gang til (måske i et lavere tempo, og fra starten i stedet?), så kan du se, at værdierne fra tabellen svarer til følgende afvigelser: Dvs. en deltaE på under 7 for alle farver undtagen de mørkeste. Tættere kan du næppe komme uden en egentlig kalibrering. Det svarer til følgende farveforløb: Her er citatet fra starten af "Hvordan ser et dårligt billede så ud"-afsnittet: Nu var dette en lidt taknemmelig gennemgang, idet vi i forvejen havde taget udgangspunkt i de indstillinger vi fandt frem til i vores test af LX5090, men det betyder skam ikke at Kuro altid står godt. For at dette ikke skulle blive en opvisning i korrekte billeder, så kommer her en kort gennemgang af hvordan TV'et ser ud i nogle af de andre billedprofiler. Redigeret af T-Ras - 18-Oktober-2009 kl. 21:06 |
![]() |
![]() |
Hah T-Ras der er ingen grund til at blive grov. Jeg HAR skam læst artiklen flere gange, helt fra start og i et tempo hvor jeg forstod det meste
![]() Der jeg vil hen med det indlæg du har citeret, er at de grundlæggende instillingerne, (som man også ser i testen af 5090H) ikke synes bedre end de instillinger jeg har pt., selv efter en afprøvning af de viste resultater. Det jeg savnede i det link, var en afsluttende liste med en fin-justeret udgave af "før" indstillingerne. Det er åbenbart ikke muligt ud fra sådan en kalibrering, og det er der at rhsin så fint pointerer, at for at få dette eller i det mindste for at få et bedre resultat, er en ISF kalibrering nødvendigt. Redigeret af staack - 18-Oktober-2009 kl. 21:58 |
![]() |
![]() |
Du lægger jo ud med, at skrive, at dit nuværende billede er bedre end "Før"-billedet, hvilket er klart, fordi de viser "Dynamisk"-profilen. "Efter"-billedet svarer til den kalibrerede profil, hvor der kun er tilføjet et par småjusteringer på grundfarverne. Disse indstillinger kan du ikke kopiere ind på dit eget TV, da det er for individuelt fra TV til TV. Du skrev jo også selv, at tabelværdierne skulle repræsentere "før"-billedet, hvilket jo ikke er rigtigt. Hvordan vil du så have jeg skal tolke dine svar, hvis de ikke skal læses som om du ikke har forstået artiklen korrekt? Jeg ser ikke mit indlæg som groft, men blot lettere frustreret over, at du lod til ikke at ville læse tingene korrekt. Hvis du VIL kopiere en finjusteret profil ind, så kan du jo blot kombinere den føromtalte tabel, som er vist her i tråden, med den finjustering af RGB-værdierne, som de også har i artiklen, med det i baghovedet, at dit TV muligvis ikke passer overens med dét de har brugt i testen. Det kan også være, at dit TV netop passer overens med artiklens, men det er jo lidt af et sats... Jeg tvivler på, at du per øjemål kan komme længere med en kalibrerings-DVD, med mindre du har et meget skarpt øje. En rigtig ISF-kalibrering er nok det sikreste bud, hvis du vil længere med dit TV. Redigeret af T-Ras - 18-Oktober-2009 kl. 22:14 |
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |