recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opdele hardiske
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpdele hardiske

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
oleb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Opdele hardiske
    Sendt: 17-Januar-2006 kl. 11:22

Jeg har bygget et Microsoft Medie Center, men har et lille problem, jeg har opdelt min harddisk i 2 partioner, en på 40 GB til System og en på 100 GB til film, tv-optagelser m.v. Hvordan får jeg lagt mine tv-optagelser på partionen på 100 GB.

Et andet lille problem hvordan konvertere jeg MMC filformat til enten mpg2 eller avi.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 14:33

Inde i MCE vælger du Settings, Recorder og Storage (jeg sidder ikke foran mit media center, så det kan være, at det ser lidt anderledes ud...) men der kan du vælge, hvilken partition, du vil bruge til at optage på.

MCE2005 optager i ms-dvr formatet, mmc er vist noget andet noget ;-) Jeg har i går forsøgt mig med et gratis produkt, der hedder dCut, kan downloades her: http://www.inseattle.org/~dan/Dcut.htm

Jeg har indtil videre kun forsøgt mig med at editere start og slut af udsendelsen, og det klarede den fint. Men programmet skulle også kunne komprimere og konvertere til wmv formatet. Du kan evt. læse lidt her: http://www.thegreenbutton.com/downloads.aspx der er en del programmer, der kan netop det, du efterlyser, nogle koster, andre er freeware.

Et af dem, der koster er http://www.powercompress.com/ men jeg har ingen erfaringer med programmet, kun at man ikke kan downloade en prøve version.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
Palmolive Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2004
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af oleb oleb skrev:

Jeg har bygget et Microsoft Medie Center, men har et lille problem, jeg har opdelt min harddisk i 2 partioner, en på 40 GB til System og en på 100 GB til film, tv-optagelser m.v. Hvordan får jeg lagt mine tv-optagelser på partionen på 100 GB.

Det var da en voldsomt stor system partition, hvis maskinen kun skal være Media Center!? Jeg har sat min til 10-12 GB hvilket er mere end rigeligt (også til Vista, når den er klar)...

Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
oleb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Januar-2006
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2006 kl. 21:13

Hej Henrik Badsted

Tak for hjælpen, det var lige det jeg søgte, findes der nogen steder hvor man kan læse om hvad de enkelte menuer indeholder og hvad de kan, jeg er newbie på dette område, til daglig arbejder hovedsagelig med grafik i Photoshop, og dette er noget anderledes, men ret spændende. Jeg har ikke haft tid til at prøve nogle af de programmer du henviser til, men prøves skal de.

Til Palmolive

Som sagt er jeg newbie på dette område, så det kan da godt være at jeg har lavet for stor en partion til system.

Med hensyn til programmer omkring MCE2005, jeg tænker her på zip-programmer, andre afspiller, redigeringsprogrammer til video, billeder, database for billeder og hvad man ellers for samlet sammen, lægges det på et andet drev end styresystem.

På forhånd tak

Ole Brøndsted

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 23:17

Til OleB

Skaf dig en ekstra harddisk på f.eks. 250 Gb (koster mindre end en tur i Netto) og installer den som andet drev og lad al Video/TV/dokumnter lande på den. Når du så får problemer med din opsætning (det får alle!) kan du bare formatere dit C: drev og reinstallere operativsystem og SW uden at tænke på optaget video, dokumenter etc.

Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Maj-2005
Point: 660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af oleb oleb skrev:

Som sagt er jeg newbie på dette område, så det kan da godt være at jeg har lavet for stor en partion til system.

Ole Brøndsted

Hej Ole...

Husk Partition Magic er din ven. Med den kan du også ændre dine drev-størrelser uden ny install. Dette er der evt. også andre programmer der kan, men jeg benytter egentlig kun ovenstående.

Dette er blot et forslag til hvordan du evt. kan reducere størrelsen af dit C-drev og evt. lave en backup-partition. Hvis nu windows skulle lave numre..  

Tstampe

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 00:08

Hej Tstampe

Ja Partitin Magic kan være en god ven, men det er efter min mening god skik at lægge video samt data på en seperat disk og holde operativsystem på boot disken. Det giver en god sikkerhed og en god performance. Har man så samtidig et godt image program tager det kun ca. 10 minutter at komme sig over "den totale katastrofe" idet man ikke behøver at "image" videofiler etc. (dem har man jo selfølgelig backup af, ikke???)

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 17:30
Det har ingen indflydelse på performance hvis det er samme fysiske disk...
Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 23:42

#palmolive

Jeg er ikke lige enig med dig i den betragtning

XP laver paging  files også kaldet virutalmemory også kalde virtuel hukkomelse også kaldet swapfile etc.

Når programmer ikke kan være i den fysiske hukkommelse(RAM) kastes en del ud på harddisken og hentes tilbage ved behov. Det er ikke specielt hensigtsmæssigt når man streamer video. Derfor er det hensigtsmæssigt at dele det ud på to diske. Så kan contolleren hardwaremæssigt dele det op i hver sin opgave uden at belaste CPU og operativsystem. I "gamle dage" var det nødvendigt at have enten en SCSI contoller eller et RAID for at opnå denne funktionalitet, men det er ikke længere nødvendigt. Har du 2 diske og en rimelig ny PC tager XP sig af resten. Se venligst følgende link:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;3084 17

Og her vil jeg gerne fremhæve:

How to manage computer memory

When your computer is running low on RAM, and you must have more RAM immediately, Windows uses hard disk space to simulate RAM. This is known as virtual memory. It is also known as the paging file. This is similar to the UNIX swapfile. By default, the virtual memory paging file (named pagefile.sys) that is created during installation is 1.5 times the RAM on your computer.

You can optimize virtual memory use by dividing the space between multiple drives and by removing space from slow or heavily accessed drives. To best optimize your virtual memory space, divide it among as many physical hard drives as possible. When you select drives, follow these guidelines:

Try to avoid having a paging file on the same drive as the system files.
Avoid putting a paging file on a fault-tolerant drive such as a mirrored volume or a RAID-5 volume. Paging files do not require fault-tolerance, and some fault-tolerant computers experience slow data writes because they write data to multiple locations.
Do not put multiple paging files on different partitions on the same physical disk drive.

Som du kan se er det ikke uvæsentligt hvor filerne placeres og det kan kræve planlægning alt efter hvilken kavlitet man går efter. Dette bliver enda mere relevant når HDTV kommer.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 16:02

Nu behøver vi jo heller ikke være enige om alt her, ikke desto mindre har du ret, men du har bare ikke læst hvad jeg skrev...

Du får ingen performanceforbedring ved at lægge din pagefile på en anden partition på samme fysiske disk, som jeg gik ud fra var det du snakkede om når snakken gik på Partition Magic...

Men vil man endelig optimere, så er pengene bedre brugt på noget mere ram, end en disk mere til pagefile...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 18:14

# Palmolive

Godt vi er enige

Hav en god dag