recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HVORFOR er alm tv dårligt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHVORFOR er alm tv dårligt

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
henning.j Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: HVORFOR er alm tv dårligt
    Sendt: 27-Januar-2006 kl. 21:30

Hej.

Når jeg læser lidt rundt ser det ud som om det er almindeligt kendt at man ikke får god kvalitet ved at bruge pc-tuner til at give signal til almindeligt tv, at der skal en fladskærm til.

Og så er det jeg ikke forstår helt hvorfor, signalet fra pcen burde ikke være ringere bare fordi det vises på alm tv. Og mit almindelige tv har da fin kvalitet når det "spiller selv".

mvh
Henning

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2006 kl. 11:24
Når du skal ind i numsen af et konventionel TV er der, så vidt jeg ved, ingen andre muligheder end Antenne eller Scart og muligvis også S-video. Det er alle analoge signaler, og dermed begræsnset til hvad de kan gengive. Du kan sagtens bruge et almindeligt TV men kvaliteten kommer ikke i nærheden af fladskærem idet de næsten altid er forysnet med enten DVI, HDMI, Component, eller VGA. De to første er at foretrække idet det foregår digitalt, næsten uden tab. Component eller VGA kan også gå an
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2006 kl. 11:38

Tak for det svar, det forklarer hvorfor fladskærme er bedre end alm TV.

Men nogle indlæg giver indtryk af at det almindelige tv giver bedre billede med "almindelige" komponenter end fra en pc. Er det rigtigt?

Spørgsmålet kan også omformuleres:

Vil jeg få dårligere kvalitet fra en pc-baseret optager end jeg har fra almindelig VHS? Og vil jeg have darligere billede ved at bruge en pc-tuner end ved at bruge den tuner der er i mit almindelige tv?

Henning

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2006 kl. 11:52

Jeg har svært ved at svare på det entydigt. Der er mage faktorer der spiller ind. En typisk opstillinger som følger

PC medTV tunerkort og Grafikkort

TV Tuner kortet sørger for at hente signalet fra antenneindgangen, omkode det til et digitalt signal som computeren kan forstå. Derefter streames siganlet til harddisken (så man kan se forskudt TV med pause etc.). For at det skal kunne lade sig gøre komprimeres det digitale signal

Computeren har nu til opgave at sende signalet ud via en udgang på grafikkortet. Her komme så det spooky: Hvilken udgang skal det sendes på analogt eller digitalt?

Hvis det sendes analogt så skal signalet konverteres igen fra digitalt til analogt, det vil sige at signalet nu har været gennem følgende process: analog til digital, komprimering, dekomprimering og derefter digitalt til analog.

Er det en digital udgang så hældes suignalet bare ud på udgangen og over i f.eks. fladskærmen, dvs minimal konvertering.

Så det kommer helt an på hvor god din PC er, hvor god dit grafikkort er, hvor god dit TV tuner kort er og hvor god TV sofwaren er

Jeg har endnu ikke set et signal der kommer ud af en analog udgang på en PC der kommer i nærheden af det direkte signal fra antenne/kabel ind i et analogt TV

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2006 kl. 14:31

Mange tak, måske mest for den sidste sætning. Min konklusion bliver at jeg skal holde mig fra overvejelser om HTPC sålænge jeg har et analogt tv.

Puha, jeg bliver helt svedt ved tanken om al den irritation jeg ville have hvis jeg havde investeret 10.000 i noget der endte med at give mig dårligere kvalitet end det jeg har nu...

Henning

Til top
Kluks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2004
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2006 kl. 20:45

Oprindeligt skrevet af henning.j henning.j skrev:

Puha, jeg bliver helt svedt ved tanken om al den irritation jeg ville have hvis jeg havde investeret 10.000 i noget der endte med at give mig dårligere kvalitet end det jeg har nu...

Det er måske lige en lidt overdrevet konklusion....

Der er INGEN tvivl om at en HTPC løsning giver et VÆSENTLIGT og MARKANT! bedre billede en din VHS båndoptager kan levere. Jeg vil i hvert fald ikke sammenligne min VHS med min MCE!

Jeg tror ikke du skal være så kritisk. Jeg kører selv med et analog med et ganske flot resultat!

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 00:39

Jeg tror det er smag og behag.

Nogen kan bedst lide datteren indtil de ser moderen, andre gange er det omvendt.

Som jeg forstår det er Henning nervøs for at investere i en Media Center PC for derefter at blive skuffet over resultatet når han ser det på sin Flaske Skærm. Det forstår jeg godt.

Henning: Køb en Media Center PC, men køb den på nettet, så har du fuld returret og har så kun mistet fragten hvis du fortryder. Jeg har ikke undersøgt om Zitech sælger deres MCE maskine på nettet, men det ville ellers være en god test, selv om den er lidt dyr efter min mening

Så kan du selv vurdere

Til top
arendal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 20:02

Selve billedkvaliteten er god nok. Der hvor du oplever foringelsen er når du minimere mediaplayer, og ser på windows. Så bliver tekstén noget sløret. Men som dvd optager kan den da klart anbefales.

Martin

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 22:33

Kære Arendal

Den må du forklare, jeg fatter ikke en skid!

Til top
arendal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 22:42

I mediacenter er billedet godt.

Men knapt så godt når du går ud på skrivebordet

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 23:28

Jeg fatter stadig ikke en brik!

Mener du at når du demaksimere MediaCenter så det f.eks. fylder 25% af skærmen, så er det svært at se TV og læse evt. undertekster.

Det vil det være på alle TV/Fladskærme

Hvis det er det du mener, så vil det nok være en god ide at læse tråden igennem fra starten, hvoraf det fremgår at spørgsmålet gik ud på: Er det en god investering at indkøbe MCE med en PC hvis man har et "gammeldaws" fjernsyn?

Til top
Kluks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2004
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 05:43

hmmm. Det er da ikke så svært at forstå. Det som Arendal mener er at når du lukker media center applikationen og kommer ud på desktoppen, vil billedet være svært at læse, fordi teksten er så lille og billedet er mere sløret end på en LCD skærm.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu