recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg redde mine data!!!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan jeg redde mine data!!!!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg redde mine data!!!!
    Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 21:48

Har en ekstern harddisk der har fået et slag. Den lyder ikke helt som den plejer. Man kan se de data (musik- & video-filer) der ligger på - såvel mapper som filer men jeg har kun været i stand til at overføre nogle få musiknumre til en anden HD indtil videre.  

Kan jeg gøre noget for at redde mine data? Findes der evt. noget software der kan hjælpe? Jeg har ikke prøvet Properties/Tools/Error-checking - vil det være en idé?

Filsystemet er FAT32 - havde det været bedre med NTFS?

Måske jeg bør nævne at back-up'en har været meget mangelfuld .

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 00:51
Ingen problem,hvis du vil betale:
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/privat/index.html

Det kommer an på hvor vigtige dine date er.
Venlig hilsen
KB
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 01:39
Hvis budgettet ikke rækker til Ibas, ville jeg kopiere så mange filer fra harddisken som muligt (til en anden disk). Undlad og scanne og checke for fejl, da disken måske ikke har langt igen så hvert minut tæller. Og nej, hvis problemet er en fysisk skade på disken, er det ligegyldigt om filsystemet er FAT eller NTFS.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 01:42
Jeg har mange gange haft held med et lille program, der hedder PowerDataRecover. Det koster dog også penge, men det er klart det bedste af alle de programmer jeg har prøvet.

Ellers er der jo firmaer, der kan gøre et forsøg, men det vil igen blive endnu dyrere. Jeg afleverede en disk til sådan et firma sidste år, så de kunne give et overslag på hvad det ca. ville koste, og hvad chancen for at redde noget var. Det var gratis at få den diagnosticeret, og så kunne jeg bare takke nej til deres tilbud, hvilket jeg også gjorde. Jeg kan self. ikke lige huske hvad de hed, men jeg vil lige prøve at finde ud af det i morgen.
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 07:56
Hvis disken stadig har kunne overføre nogle få filer, så kunne det tyde på, at et eller flere læsehoveder stadig virker. Et slag bør heller ikke "ridse" alle pladernes overflader.

Hvis dine data er vigtige, ville jeg overveje at anskaffe et værktøj, der kunne hjælpe. Jeg har heldigvis ikke konkret viden om hvilke der er bedst, priser etc...

/B
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-November-2004
Point: 397
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 08:00

Du kan prøve at downloade en demo af Data Recovery Wizard www.easeus.com

Programmet Data Recovery Wizard gå ind og analysere din harddisk for at se om det er muligt at redde data'erne. Det eneste denne demo ikke kan er at recover data'erne, for at kunne dette skal man købe den fulde version til $70.

Programmet er alle pengene vær, jeg reddede selv alle mine fotos + diverse, da min windows ikke vil genkende min harddisk sidste år.

Men husk, du må IKKE gemme eller installere noget på den defekte harddisk !!

Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis budgettet ikke rækker til Ibas, ville jeg kopiere så mange filer fra harddisken som muligt (til en anden disk). Undlad og scanne og checke for fejl, da disken måske ikke har langt igen så hvert minut tæller. Og nej, hvis problemet er en fysisk skade på disken, er det ligegyldigt om filsystemet er FAT eller NTFS.

Ja, det er et godt råd. Lad være med at scanne disken nu.

Jeg kunne ikke finde priserne i aftes, men nu har jeg fundet lidt:
Kun logiske skader 1095,-
Både logiske og fysiske skader 7000,-
+ ny harddisk.

Redigeret af Brixen - 21-Oktober-2009 kl. 11:04
Venlig hilsen
KB
Til top
Niels Ebbesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 11:12
Jeg faldt lige tilfældigt over Thomas Larsen's side, hvor han reparerer sin harddisk efter et lynnedslag. Han gør det ved at bestille en harddisk fuldstændig magen til, og så sætte printkortet over på den skadede disk. (Det var en komponent på kortet som var brændt af)

Jeg ved at denne sag ikke er fuldstændig magen til din, og det er også kun hvis det er nogel meget værdifulde data at man ligefrem skal bestille en disk magen til og lave denne procedure. Men som Thomad s Larsen, selv siger ville han være gået videre til også at flytte skiverne fra den defekte disk over i den nye, hvis hans første reperation ikke var lykkedes.Thomas Larsen's Harddisk repair
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Jeg faldt lige tilfældigt over Thomas Larsen's side, hvor han reparerer sin harddisk efter et lynnedslag. Han gør det ved at bestille en harddisk fuldstændig magen til, og så sætte printkortet over på den skadede disk. (Det var en komponent på kortet som var brændt af)

Efter et slag er der stor sandsynlighed for, at det er harddisk pladerne og/eller læse-skrive hovederne som er beskadigede, og så hjælper det ikke at skifte elektronikken ud.

Men som Thomad s Larsen, selv siger ville han være gået videre til også at flytte skiverne fra den defekte disk over i den nye, hvis hans første reperation ikke var lykkedes.

Det må jeg meget stærkt fraråde!!!

En harddisk må kun åbnes i helt specielle støvfri rum, og jeg snakker ikke om dit kontor lige efter du har støvsuget.

Ellers opnår man bare at data på disken heller ikke kan reddes af et professionelt firma bagefter, da der absolut ikke må være selv det mindste støvgran på disken, hvis ikke man skal have et head-crash.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Niels Ebbesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 12:53
OK, men nu har han fået håb om at dataene måske kan reddes for en relativ billig penge. Hvis dataene er tilstrækkeligt værdifulde kan han indkøbe den ekstra disk. [Husk på at muligheden foreligger stadig, at det er noget med elektronikken] Så er spørgsmålet om han derfra skal tage kontakt til mere professionelle folk. Der skal nok findes en og anden med et relativt støvfrit værksted og lige før den samles vil skiverne naturligvis blive blæst med trykluft. Husk på disken skal herefter kun fungere i ganske kort tid indtil en backup er lavet.

Redigeret af Niels Ebbesen - 21-Oktober-2009 kl. 12:56
Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 15:24

OK, men nu har han fået håb om at dataene måske kan reddes for en relativ billig penge. Hvis dataene er tilstrækkeligt værdifulde kan han indkøbe den ekstra disk. [Husk på at muligheden foreligger stadig, at det er noget med elektronikken] Så er spørgsmålet om han derfra skal tage kontakt til mere professionelle folk. Der skal nok findes en og anden med et relativt støvfrit værksted og lige før den samles vil skiverne naturligvis blive blæst med trykluft. Husk på disken skal herefter kun fungere i ganske kort tid indtil en backup er lavet.

Men du alvorligt, at elektronik, der sidder i en harddisk, kommer til at lyde anderledes af et slag?

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 15:38

ja, hvis skrivearmen bliver påvirket, så kan man høre et klonk når disken forsøger at skrive til disken. Det er en yderst ubehagelig lyd og ikke til at tage fejl til.

Prøv at køle disken ned, og aflæs den lejlighedsvis i små mængder af gangen, det kommer man langt med. sørg for at overføre det vigtigste først.

Crown - there is no substitute.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu