|
Forventede hastigheder på hjemmenetværk |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Emne: Forventede hastigheder på hjemmenetværk Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 12:25 |
|
Hejsa! Jeg har været ved at opgradere mit hjemmenetværk i forbindelse med Køb af en større NAS (Synology ds409+) Jeg har i den forbindelse købt nedenstående til netværket: Router Linksys WRT610N (med dertil hørende notebook adaptor til min pc) også har jeg en powerline mellem router og mit anlæg. Min router skal fortælle mig når den har tilsluttet enten 100mps(grøn) eller 1000mps(blå), og her viser den mig at mellem ethernet enhederne er de tilsluttet med grøn(100mb) mens den siger at ethernetkablet til powrlinken(som ogso er linksys) får blå(1000mps) Jeg har fået oplyst at routeren desuden kan køre op til 300mps via trådløst, det havde jeg problemer med at få til at køre, men en venlig linksys supporter hjalp mig frem til at det var fordi jeg kørt web kryptering, da jeg skiftede om til wpa2 så kørte det... så det koster lige et trådløst kort mere for sønnikes trådløse var så gammelt at det kun understøttede web.. men ok han bliver nok også glad for nethastigheder over 11mps jeg har bestilt et modsvarende det jeg har købt til min bærbare som dog passer i en stationærs PCI så regner jeg også med den kommer op på 300mps. Desuden har jeg bestilt nogle cat6 kabler da jeg tænker det jo kan være det som gør at routeren ikke ser en 1000mps tilkobling som værende blå selvom jeg egentligt tror at hastigheden er der (mere om det længere nede) men jeg formoder at ved de hastigheder kan gamle ethernetkabler som har fulgt med diverse brændere osv. godt være skyld i dårligere hastighed.. eller? Jeg læste om en anden med samme udstyr som mig, og samme problem, han fik aldrig en løsning fra linksys, men han købte en gigabit switch og satte bag det trådløse netværk så alt ethernet var samlet i den, også kørte han over i den trådløse router på gigabit og her viste linksys routeren fint lan tilkoblingen som blå = 1000mps og hans problem var løst, han havde også haft hastighedsproblemer på lan, hvilket jeg ikke umiddelbart mener jeg har.. eller.. se længere nede. jeg syntes bare det virker lidt underligt derfor mit indlæg, for jeg lavede lidt hastigheds test, og vil gerne høre i andre "nørder" hvilke hastigheder jeg burde kunne forvente mig især på trådløs samt lan.. men egentligt også på powerlinken (som jeg nu har fået sat sådan den er tættest på elstikket.. ikke i forlængerledning) Jeg hentede en fil på 1,84GB fra forskellige computere med nedenstående resultater: IMac Lan (mac siger tilsluttet 1000mps - router siger grøn ifølge manual 100mps) fil hentet på 47 sekunder. Macbook trådløs i stue ca. 6mtr fra router + 2 murstensvægge men godt signal næsten 100%, fil hentet på 6min og 11 sekunder. Acer bærbar (ældre aspire 1360 dog med ny trådløs adaptor i, som siger tilsluttet med mps i windows men i linksys viewer står den og skifter mellem 135-214mps, den er set op mod 300mps), fil hentet på 12 minutter og 13 sekunder!!! (min kone griner lidt af min PC men hvorfor er maccen så meget hurtigere under samme betingelser?) Macbook via ethernet til powerlink som kun kunne tilsluttes maccen med 100mps (powerlink siger 200mps) router siger blå=1000mps, fil hentet på 7minutter og 2 sekunder. Macbook via ethernet direkte i router (mac siger tilsluttet med 1000mps, router siger grøn = 100mps), fil hentet på 43,5 sekunder. Alle målinger er lavet uden trafik iøvrigt på netværket som kan påvirke den samlede måling, og jeg valgte en relativ stor fil for at fjerne små udsving i hastighederne, gik udfra dette var bedst som gennemsnitshastighed. Hvordan er hastigheden på LAN?, jeg syntes selvfølgeligt det er fint at kan hente en så stor fil på så kort tid, men skulle det være endnu kortere?, og hvad med det trådløse.. det burde jo være hurtigere til at hente filen sammenlignet med lan, powerlinken klarer sig egentligt ok i forhold til det trådløse især sammenlignet med min acer Nogle tips til hvor jeg skal kigge hen i systemet for de sidste optimeringer.. både i indstillinger på router og i NASen og måske andre steder.... jeg overvejer at trække lan til børneværelser samt stuen, men til stream syntes powerlinken samt det trådløse jo indtil nu at være fint nok... eller?? jeg har en Imac stående fast på kontoret med gigabit lan til som jeg går ind til hvis jeg skal have meget store filer fra feks cd/dvd eller andet over på NAS. Nåmen det blev sgu en længere smøre, men alt i alt er jeg blevet meget klogere på trådløs router wpa nas opsætning ftp osv. de sidste par dage (hvor det er lykkedes mig at forwarde porte til http samt ftp og fået ddns op at køre på nas osv.. men jeg har stadig masser at lære, derfor denne tråd hvor jeg håber jeg kan samle andre op som også ønsker at optimere sit hjemmenetværk, så man kan på lettere forståeligt dansk finde ud af hvordan man gør og hvad man kan forvente sig af sit netværk Til andre som kører photostation på deres NAS og kigger på billederne via http må jeg anbefale cooliris når denne plugin er indstalleret i browseren kan man ved at mouseover et foto åbne alle foto på den pågældene side i cooliris med smartview zoom og slideshow i full screen... via internettet.. ret neat |
||
Mvh
René |
||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 18:09 | |
Jeg lavede lige et forsøg hvor jeg streamede hh. en wma 320 musikfil, samt en 1080p pioneer demo hentet fra nettet. resultatet kan ses nedenfor Det er vist nemt og se hvilken der er til hvad, selver ram forbruger jævnt 12% af den samlede ram, og cpu kørte konstant på ca. 10% af total. Her er en måling af belastning af download fra macbook via trådløs, og hvor der er peaks henter jeg en ekstra 1gb fil fra Imaccen via lan, uden det føles som om det går langsommere. Nedenfor er cpu forbruget ved ovenstående download. Nedenfor er den netværkstrafik ved den øverst nævnte forudsætning (hh afspilning af wmafil og efterfølgende stream af en 1080p trailer fra pioneer, afsluttet med mere wma afspilning), cpu var konstant og ikke værd at skrive hjem om Redigeret af rhsin - 11-Oktober-2009 kl. 19:27 |
||
Mvh
René |
||
kfcofir
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2006 Sted: Holbæk Status: Offline Point: 635 |
Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 12:13 | |
Hey Rene jeg har ligesom dig været ude og indvisterde i et powerline som jeg har mellem router og min Tvix.. det fungere sådan set fint nok.. men den kan ikke hos mig trække HD martriale fra pc'er til box.. men SD film og musik samt billeder køre flydene.. Har ikk leget så meget endnu, men ftp'er med ca 850 kbps imellen Powerline og tvix'en.. ved ikk om du/i kan burge den info |
||
En masse HiFi ( Bip biiiip) jeg ikke har tid til at sætte mig ind i :O(
|
||
rhsin
Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 13:37 | |
Jeg har hentet flere HD trailers herfra som ligger i 1080p og dem kan jeg fint streame fra min NAS via powerlinken til feks mit Pioneer tv uden nogen antydning af hakken eller andet. Men jeg mangler fortsat at prøve fra en blu ray da jeg fortsat ikke har fået min popcorn c-200. Men kan powerlinken ikke følge med så ryger der et 1000mps netværk ind til stuen osse, så er det ihvertfald løst Jeg fandt ud af at powerlinken helst skal direkte i stikkontakten får bedre ydelse.. måske du skulle tjekke det på din.. hvis den sidder i en forlængerledning med andet udstyr så oplevede jeg den begyndte og hakke. men ummidelbart tyder det på jeg opnår væsentligt højere hastigheder på min powerlink end du gør, hvis du kigger på nederste grafik ovenfor der streamer jeg 1080p materiale fra min NAS med 3000kb/s netop via powerlinken... og den kunne såmænd godt køre hurtigere ved download (ummidelbart vil jeg tro min kører op mod 9000kb/s ved download. Redigeret af rhsin - 24-Oktober-2009 kl. 13:44 |
||
Mvh
René |
||
kfcofir
Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 14:34 | |
|
||
|
||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 15:07 | |
Du mener nok 850 KB/sec (B=bytes), ellers ville du ikke kunne køre SD film. Det er ca 6 Mbps (b=Bits), hvilket er for lidt til HD film. Der er ingen garantier for powerline hastighed, men prøv og eksperimenter lidt med dit setup. For eksempel 1) Adapter direkte i stikkontakt uden om stikdåser 2) Afstanden mellem de to enheder, har det betydning? 3) Er de to enheder på samme el-gruppe? Ethernet er langt bedre end powerline, og hvis du laver ethernet er Cat 5e rigeligt til HD video. Du kan også lave Cat 6 da merprisen er næsten nul, men Cat 7 er helt unødvendigt og vil kun skabe problemer for dig. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
rhsin
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 02:16 | |
Min NAS står på mit kontor 2 rum fra stuen.. 6-8 mtr skal nok opdatere med infor når den er landet også om det setup (netværk) er godtnok til stream eller ej. vores hus er fra 1998 så er nok i lidt bedre strømmæssig stand så.. og bygget i 1 hug Umiddelbart lyder din forbindelse på powerlinken meget dårlig, måske du skulle se om du kører på 2 grupper som jesper også er inde på. |
||
Mvh
René |
||
kfcofir
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 07:55 | |
heysa.. er ikke den store tekniker men skal nok hitte ud af det med de 2 grupper .. Hvad er der galdt med cat7 ? er kable ikk bedre da det er skærmet og til mutimedia steam ?
|
||
|
||
BorgHammer
Guld medlem Oprettet: 28-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 584 |
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 10:57 | |
rhsin det er nogle små HD trailers du har forsøgt med med mindre det er nogle af de store opdelt i flere bidder der skal samles.
Det er stor forskel på om du afspiller en trailer og en MKV på 8-15 Gb via netværk. Prøv evt at hente nogle af de store her: http://www.davestrailerpage.co.uk/ CAT5e kan sagtens klare Gigabit LAN, og streame HD film. Hvor har du læst CAT7 skulle være til multimedia stream? |
||
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt |
||
theace9400
Junior bruger Oprettet: 05-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 10:58 | |
http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WET54G den her er langt billigere end powerline, men hvad er forskellen, fik anbefalet den af en i computercity, hvor han nævnte at alle de andre dyere "brigdes" ikke holder hvad de lover med hensyn til hastighed igennem strøm? |
||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 11:05 | |
Når du kører gigabit, så vil det i langt de fleste tilfælde være harddiskene i systemerne, der bliver falskehalsene. Det er de færreste konsum-harddiske, der kan skrives til kontinuerligt med 125 MB/s... Så når du er oppe i den (netværks)-klasse er det mere harddiskene end netværket du tester.
Dine målinger med kablet gigabit til de to Macs giver overførselshastigheder på omkring 45 MB/s, hvilket lyder ganske fornuftigt. Hvis du vil teste selve netværksforbindelsen skal du have fat i et program beregnet til det, som ikke læser fra eller skriver til disken. Til PC kan du bruge TTCP - som burde være at finde gratis til både, Windows, OSX og Linux. Jeg har selv kun brugt det på Windows. Redigeret af Zulu - 25-Oktober-2009 kl. 11:06 |
||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 11:11 | |
rhsins målinger med Powerline giver ham ca. 35 Mbit/s ~ 4,5 MB/s - i gennemsnit. Det kommer du ikke op på med et trådløst G-netværk. Godt nok hedder det (teoretisk) 54 Mbit/s for 802.11g, men i praksis får du sjældent mere end halvdelen. På en god dag kan jeg kører ca. 2,8 MB/s ~ 23 Mbit/s på mit G-netværk. |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |