|
MUX 1 - Kanal 53 - Svagt signal |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
berliz
Bruger Oprettet: 03-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 166 |
Emne: MUX 1 - Kanal 53 - Svagt signal Sendt: 04-November-2009 kl. 12:42 |
|
Jeg bor på Midtsjælland s. f. Holbæk og benytter bl.a Hove-senderen. Jeg har i 2 år haft en digital modtager MPEG 2, hvor jeg indtil 31.10.09 på kanal 31 (DR1) og på kanal 53 (TV2 Lorry) har kunnet modtage kanalerne uden problemer. Signalstyrke 67% / kvalitet 100%.
Jeg har nu nulstillet boksen og foretaget en ny kanalsøgning, hvorefter jeg på kanal 53 (MUX 1) kan modtage DR1 - DR2 og TV2 (Lorry).
Men nu er signalstyrken faldet til ca. 43% / kvalitet 46%, hvilket er ret kriminelt, da billedet fryser ind imellem. Jeg har ikke foretaget mig noget med teknikken i de forløbne dage. Antennen er hidtil blevet brugt til kanal 31 - 33 - 43 - 48 - 53 - 58.
På kanal 31, som åbenbart nu er MUX 4 / Boxer, er signalet stadig meget fint, ca 67% og kvaliteten 100%, men selvfølgelig med kodede programmer, som jeg ikke kan se.
Hvorfor er signalet pludselig blevet så dårligt på kanal 53 ? - Kan jeg med enkle midler forbedre modtagelsen af de 3 åbne danske kanaler ?
|
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 19:51 | |
Jeg har også et svagere signal fra Hove end før. Det var som fra Vordingborg på 10-10, nu er det kun på 6-7.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
nesager
Guld medlem Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 20:41 | |
Hej. Må jeg lige blande mig . Er der andre der også synes at signalet til de såkaldte FTA kanaler er blevet svagere efter 1-11. For mit egen vedkommende er det Videbæk senderen Oplever flere gange at både tale og billed hopper en del. Mvh. nesager. Ps. Kunne være rart med noget respons fra det nordvestjyske Redigeret af nesager - 04-November-2009 kl. 20:47 |
||
Bruger slettet
-- Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 21:07 | |
Før 1-11 modtog jeg fra Hedensted, Videbæk og Hadsten, men efter 1-11 modtager jeg kun Hedensted, i hvert fald indtil jeg får det hele justeret lidt. Det hele ser ud til at skyldes en lavere styrke fra senderne, som nok kan være pga. der er flere aktive mux'. Til trådstarter, hvis de ikke løser det inden for overskuelig fremtid på senderne, så kan problemet løses med en tilt forstærker. |
||
nesager
Guld medlem Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 21:14 | |
Bruger slettet
-- Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 21:21 | |
Jo lavere frekvens, jo højere styrke, hvilket vil sige at hvis der ikke tiltes på senderne, så vil lavere frekvenser stå stærkere end de høje frekvenser. Ulempen ved det er at en almindelig forstærker kan risikere at overstyre de lavere frekvenser (de får for meget signal), hvilket er absolut ligeså skidt, som hvis man får for lidt signal, begge dele resulterer i sort skærm. En tilt forstærker udjævner styrken i et givent frekvensområde, således at man ikke overstyrer de lavere frekvenser, mens man forstærker de højere frekvenser. Eksempel på en tilt forstærker Jeg glemte lige, at en større antenne kan muligvis hjælpe, men det kommer an på hvor kraftig de lave frekvenser er, for der kan være en vis risiko for overstyring. Jeg vil afgjort anbefale at i kontakter en antennemand i jeres lokalområde og rådfører jer med ham, evt. få lavet en måling på jeres system og hør ham efter om løsningen på jeres problem kan være en tilt forstærker. Redigeret af Kim Jespersen - 04-November-2009 kl. 21:29 |
||
nesager
Sendt: 04-November-2009 kl. 21:33 | |
Tak for svaret Kim
Mvh. nesager |
||
berliz
Bruger Oprettet: 03-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 166 |
Sendt: 04-November-2009 kl. 23:25 | |
Jeg synes der er noget lusk med i dette.
Jeg har nu fundet ud af, at Hove-senderen på kanal 51 (MUX 2) og som nævnt kanal 31 (MUX 4) begge modtages på min 91 elementers Fuba antenne med signalstyrke ca. 67% og kvalitet 100%, hvilket svarer til værdierne på kanalerne 31 og 53 førhen. Jeg kan bare ikke se programmerne, da jeg "kun" har MPEG 2 - og jeg ønsker ingen Boxer pakker.
Så jeg må nøjes med kanal 53 (MUX 1) - og et elendigt signal, som svinger lige omkring "frysepunktet". Hvorfor sendes FTA - kanalerne nu med så ringe styrke? Jeg forstår ikke helt jeres svar, rent teknisk. Er jeg virkelig tvunget til at skaffe ekstra udstyr, bare fordi jeg kun ønsker at se de 3 FTA-kanaler, jeg hele tiden har kunnet se uden forstyrrelser?
Jeg har i dag haft fat i 3-4 antenne-folk, der gerne vil "komme forbi", og talt med DR's Tekn. Callcenter, som mener, at min antenne måske er for gammel - sådan lige fra den 31.10.09 til den 1.11.09 (!?!). Hvorfor skulle det så lige berøre MUX 1. ??
|
||
nesager
Sendt: 05-November-2009 kl. 08:09 | |
Hej.
Kan det være overbelastning på en eller anden måde,da jeg synes at jeg har de største forstyrrelse om morgenen og igen fra kl.16 til kl 21. Mvh. nesager. |
||
miri
Guld medlem Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
Sendt: 05-November-2009 kl. 15:01 | |
DR vurderer, at det kan være et filterproblem på antenneanlægget - altså at der er dæmpning på kanal 53. Der skulle ikke være ændringer i signalstyrken fra sendemasterne, så årsagen skal derfor findes hos "modtageren".
|
||
miri
|
||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 05-November-2009 kl. 15:07 | |
Hvem skulle dog dæmpe K53 hvor TV2 analogt blev sendt fra Hove? Jeg synes også at mux1 modtages lidt svagere end tidligere -- med stueantenne i København. Det spiller muligvis en rolle at det er en lidt højere frekvens (730 MHz mod 714 MHz før). |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 05-November-2009 kl. 16:05 | |
Nej det lyder ikke som en rimelig forklaring fra DR. Men kanal 53 og 54 sendes kun fra senderne i Hovedstaden, hvor kanal 51, 31 og 60 også sendes fra Jyderup. Ligeledes sendes kanal 58 og 42 nu fra både Jyderup og Vordingborg.
Med retningsbestemte antenner eller i København - bør der ikke være nogen problemer, men bor man midt på Sjælland og har en mindre retningsbestemt antenne, kan det være at kanal 53 er dårligere end kanal 58 og 54 dårligere end 42.
Er antennen direkte rettet mod en bestemt nærliggende sender, bør der ikke være forskel fra før.
Kan det evt. være for meget signal, der nu er problemet ?
Alle MUXer sendes med samme styrke og samme styrke som før 1 november, men MUX1 og MUX2 kan rette 1/3 bit-fejl, hvor Boxer kun kan rette 1/4 bitfejl. Derfor virker DR/TV2's signaler meget lidt mere robuste end Boxers.
Lars :) Redigeret af reslfj - 05-November-2009 kl. 16:09 |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |