recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af RAID 1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning af RAID 1

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
wiggumdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Marts-2009
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af RAID 1
    Sendt: 05-November-2009 kl. 23:20
Mine forældres PC har nu to gange været ramt af harddisk nedbrud så nu har jeg bestilt en ekstra harddisk så jeg kan lave et RAID 1 system.

Men, jeg ved ikke hvordan det skal gøres udover at jeg skal i BIOS og aktivere RAID funktionen.

Kan nogle komme med en step by step instruktion i hvordan jeg laver et RAID 1 opsætning?

Jeg modtager den ekstra harddisk i morgen, mens den harddisk der gik ned er til RMA pt. Forventer at modtage en erstatningsharddisk i løbet af 7-10 dage men vil gerne bruge tiden til at installere Windows XP og Office mv. Det burde være muligt ikke?

Håber på lidt gode fif. På forhånd tak. Smile

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 08:04
Det plejer at være selvforklarende når først man kommer ind i raid menuen. Men ellers kan vi ikke hjælpe dig da det er forskelligt på de forskellige fabrikater bundkort. Find manualen til bundkortet - der plejer det at stå.
Hvis du installerer XP skal du sørge for at have en diskette  klar med raid driverne, da de skal indlæses allerede på installationstidspunktet. Jeg vil ikke anbefale at installere før du har sat dit raid op. Raid driverne følger med bundkortet, eller kan hentes på bundkortets hjemmeside.

Redigeret af pfugl - 06-November-2009 kl. 08:06
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 11:38
Jeg har desværre ikke noget diskettedrev eller disketter for den sags skyld. Men Windows XP CD'en som mine forældre har købt er inklusive SP2 som vist er inklusive RAID drivere?

Dvs. først i BIOS og aktivere RAID funktionen og herefter starte op med installation af Windows XP?

Bundkort er et Asus M3A78 Pro.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 12:26

Kunne ikke finde noget om Raid inst. i din motherboard manual, men det er ATI raid der er implementeret, så mon ikke denne manual skulle virke:

Håber du har ret i at driverne er på XP SP2, ellers har du et problem. Så vidt jeg husker, insisterer XP på at få driverne fra et diskettedrev.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 01:14
Det jeg egenlig tænkte på var at installere Windows X, Office mv. på den nye harddisk jeg modtog i fredags og så bagefter koble den anden harddisk på senere (modtager den først om 7-10 dage formentlig). Er det ikke muligt?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 19:15
nej du skal opbygge et Raid array - skal diskene være tomme. ellers mister du alle data - Et HW raid er ikke et hvor du i starten bare kan gøre som du lyster. For at kunne bruge sikkerheden er det vigtigt at arrayet bygges fra bunden af. Først når det er opbygget og formateret har du mulighed for at udnytte "sikkerheden" ved Raid1, så byg raid, installer os og apps. og tag en backup for en sikkerheds skyld på en ekstern harddisk.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 01:01
OK. Så fik jeg lige den vigtige detalje på plads.

Tak for hjælpen. Big smile
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 11:48

Det passer ikke helt. Du kan også lave software RAID. Tjek evt. her

Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 21:31
Jo, men hvorfor vælge en langsom software løsning, når hardware løsningen er supporteret direkte på bundkortet ?
Du kan bruge et USB floppy drev til dine raid drivere, jeg er 100% sikker på at de ikke liger i en XP SP2. I den blå opstartsmenu, lige når du starter installationen, skal du trykke F6 og angiv dine ekstra drivere.

Held og lykke
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 11:50
Så er jeg gået i gang og er allerede nu rendt ind i problemer!

Jeg har enablet RAID i BIOS, kørt RAID configuration og lavet et LD array på to diske til RAID 1 hvilket PC'en under opstart angiver som "Functional".

Under indlæsning af Windows XP beder den om eksterne RAID drivere. Jeg har tilkoblet et USB floppy-drev med den vil den ikke rigtig anerkende men senere læser den alligevel drivere ind fra USB floppy drevet.

Herefter læser en igen fra CD-Rom drevet og umiddelbart herefter får jeg den kendte Windows Blue screen. Det er en STOP fejl og den beder mig om at tjekke harddisk for fejl og fjerne evt. harddiskcontrollere og prøve igen.

Begge harddiske er spritnye.

Hvad kan fejlen skyldes?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 13:13
Installationen fejler hver gang ved indlæsning af Windows NT filsystem. Har nu prøvet at frakoble begge harddiske og forsøge installation af Windows XP på henholdsvis den ene og den anden harddisk. Begge gange fortsætter installationen perfekt efter indlæsning af Windows NT filsystem.

Er sgu' ved at være lidt lost.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 21:31

Problem solved. Var nødt til at slipstreame RAID driver ind på en Windows XP CD og så virkede det. Big smile

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu