recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI kabal for the last time
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI kabal for the last time

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
korben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI kabal for the last time
    Sendt: 06-November-2009 kl. 18:28
Ok.  Nu vil jeg en gang for alle gerne have svar på en ting.   HDMI Kabel  50 kr vs 1200+

Jeg har har mødt folk i butikker som vil sælge HDMI kabler med guld maling og englestøv osv.   Jeg har altid haft den opfattlese at et HDMI kabel er et data kabel og at enten dur det 100% eller også er det helt dødt og at der ikke er en mellem vej.   Jeg tænker på når det nu er data hvordan skulle et kabel så kunne lave om på farver og Contrast osv.     SÅ kan vi ikke en gang for alle komme frem til om man man får noget ud af at købe et dyrt kabel vs lowcost kabel.

Jeg har set nogle test og der kommer de frem til at der er bedre stik på de dyre kabler så de kan bedre holde til at blive taget ud og ind af sin enhed.  Og nogle af de dyre kabler kan bøjes en del flere gange får de går i stykker.   Og så tænker jeg.    mine stik kommer måske ind og ud 10 gange i løbte af dens levetid og jeg bøjer nok mit kable nogle få gange.  

Men når jeg så læse denne test så ser det jo ud til at der er noget at komme efter.  hvad siger i andre.   Er der nogle af jer som har haft et billig kabel som ikke var så godt som et dyrt kabel eller på andet måde har kunne se at et dyrt kabel var et godt køb?

Jeg har kun en ting som jeg ville kunne forstå der ville kunne være forskel på og det er hvis det nu er et kabel som er over 5meter så ville der kunne være en forskel på hvor langt et kabel virker i meter.  Og ja så er der vel en forskel på hvor godt et kabel er imod støj fra andet udstyr.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 15:30
Problemet med denne (og de fleste andre tests publiseret under lignende vilkår, læs: ikke-akademiske) er, at læseren ikke har mulighed for at vurdere testens design. Dvs hvordan test-eksemplerne bliver præsenteret til panelet, hvilke tiltage har man gjort for at undgå diverse bias-effekter, det statistiske grundlag for testen både mht design og analyse, test-personernes niveau af træning. osv osv. Alt i alt betyder dette at man ikke kan bruge resultatet til noget som helst. 

En ting jeg ikke har forstået, når det nu handler om test af en digital transmissions linie, er at men ikke bare tester data output på kablet, og sammenligner med det man proppede ind. Så ville man meget nemt kunne finde evt fejl, og var fri for alskens bias-effekter forbundet med fremvisningssystemet. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af korben korben skrev:

Jeg har har mødt folk i butikker som vil sælge HDMI kabler med guld maling og englestøv osv.   Jeg har altid haft den opfattlese at et HDMI kabel er et data kabel og at enten dur det 100% eller også er det helt dødt og at der ikke er en mellem vej.   Jeg tænker på når det nu er data hvordan skulle et kabel så kunne lave om på farver og Contrast osv.     SÅ kan vi ikke en gang for alle komme frem til om man man får noget ud af at købe et dyrt kabel vs lowcost kabel.

Nej, det kan vi ikke, for der kommer næppe noget information frem nu, som ikke har været der da de andre tråde om samme emne blev skrevet. Så læs de andre tråde, og vælg hvem du vil stole på, for enighed får vi nok aldrig.

En enkelt detalje dog: En data-overførsel behøver ikke være enten-eller, og det er det faktisk heller ikke i HDMI's tilfælde. Du kan godt have en ustabil overførsel, hvor nogle pakker når frem men ikke alle. Diskussionen går så på hvordan dét i praksis påvirker billede og lyd. Jeg kan ikke udtale mig mht. lyd, men mht. billede, så udmønter det sig i udfald af enkeltstående pixels tilfældige steder i billedet, dvs. sne. Og jeg HAR oplevet at skifte 1-meters kabler ud og løst den slags problemer, mere end én gang. Problemet med dyre kabler er efter min mening ikke så meget at der findes et billigt alternativ, men at mange af de dyre kabler ikke er prisen værd, uanset hvordan man bedømmer kvalitet. Der findes en del ret dyre HDMI-kabler, der er grundlæggende dårligt designet, fordi man bare har gjort som man plejer at gøre, uden at tage hensyn til hvilke ting der skaber et godt HDMI-kabel. Eksempelvis er det et problem hvis kablet er tykt og stift, fordi stikforbindelsen helt grundlæggende ikke er designet til tykke og stive kabler, men mange betragter det netop som et tegn på kvalitet at kablet er tykt og stift.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 16:31

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

En ting jeg ikke har forstået, når det nu handler om test af en digital transmissions linie, er at men ikke bare tester data output på kablet, og sammenligner med det man proppede ind. Så ville man meget nemt kunne finde evt fejl, og var fri for alskens bias-effekter forbundet med fremvisningssystemet. 

Når man gør dét, så er der målbar forskel på kablerne. Det er bare ikke så simpelt, for når vi nu har konstateret dét, så kan vi begynde at diskutere hvorvidt denne målbare forskel har en indflydelse på slutresultatet. Det kræver en vis forståelse for hvordan systemet som helhed arbejder. Det har jeg for billedsiden, derfor vil jeg påstå at når der er fejlfrit signal igennem så er billedet ens, det har jeg ikke på lydsiden derfor kan jeg ikke udtale mig skråsikkert dér, men jeg hælder til at kablets kvalitet HAR betydning for lyden pga. jitter. Hvor hørbart det er i praksis, kan vi så diskutere til evig tid. Men fakta er at der ER målbar forskel på kablerne.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 23:00
Jeg er ikke uenig i at der er målbar forskel. Netop derfor ville det give langt bedre mening at lave testen på den måde. 

Jeg kender ikke til den præcise fremgangsmåde for billeddannelse i forbindelse med hdmi, men har en del erfaring med at designe og udføre tests (primært lyttetests) i forbindelse med mit arbejde i en større dansk producent af høreapparater, og på den baggrund synes jeg oftest at måtte konstatere, at jeg ikke kan stole på et test resultat (som fx det der er linket til) fordi testen er designet (eller ikke) på en måde så det er umuligt at vide om resultatet er til at regne med. 

Går ud fra at der er indbygget fejlkorrigerende koder, og lignende tiltag til at rette op på eventuelle transmisssions fejl i hdmi standarden, så dette skulle selvfølgelig være en del af testen. 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2009 kl. 23:08
Jeg læste ikke testen før jeg svarede, min fejl. Dén test er i mine øjne lodret utroværdig, så jeg er 110% enig med dig i det konkrete tilfælde.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu