recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - optimal lyd på pioneer lx-82
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketoptimal lyd på pioneer lx-82

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Emne: optimal lyd på pioneer lx-82
    Sendt: 11-November-2009 kl. 15:49
Hej, - jeg har problemer med at indstille min lx-82 reciever.

Nu er det jo en anelse svært at forklare hvad der er galt, -

men 2 ting tænker jeg på.

I forhold til en 10 år gammel sony stereo forstærker jeg brugte før og altså med de samme højtalere
oplever jeg at placeringen af instrumenterne i stereobilledet er mere upræcis med lx82 samt
at lyden ofte, - ved musik afspilning (jazz og klassisk), - på en eller anden måde giver mig en trykkende ubehag i ørerne, - det er som om lyden er "ulden" eller "pakket ind" på en eller anden måde.

Nå... jeg har nu rodet med eq, standing wave etc. i nogle uger og der er åbenbart meget stor forskel på de forskellige indstillinger, - og da jeg ikke er ekspert, - men bare prøver mig frem, - så ved jeg jo ikke rigtigt om jeg er på rette vej, - eller jo, - men kan det blive bedre...

Ok, - i forhold til ovenstående beskrivelse af lyden, - er der så nogen overordnede indstillinger på lx-82 der bør være på den ene eller anden måde, - der er måske nogen der kan forklare mig hvad de forskellige lyd indstillinger på lx-82 rent faktisk gør, - f.eks. hvad betyder "standing wave" etc.

Er godt klar over at en ren stereo forstærker kan gøre det bedre end en receiver, - men alligevel, - med så dyr en reciever sammenlignet med en 10 år gammel og ca. 5 gange billigere stereo forstæker burde man vel få bedre lyd?

vh

Godowsky


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 16:00
Jeg kan sagten genkende din frustration over lyden. Pioneer LXxx serien er ikke velspillende Out Of Box. Det tog måneder før jeg fik en god lyd i stereo, og den bliver aldrig så varm i lyden som min gl klasse AB Pio stereoforstærker. Til gengæld har den et større stereo-perspektiv via en større detaljegrad i toppen. Og det har jeg så vænnet mig til.
 
Standing Wave er en kompensation for dårlig akustiske forhold i rummet. Hvis du slår det fra, kan du høre bassen bliver mere uren.
 
Prøv at regulere diskanten lidt ned med X-curve. Det synes jeg hjælper på det helt skarpe i toppen.


Redigeret af Kampus - 11-November-2009 kl. 16:01
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 16:18
min x-curve er på off, - jeg synes lyden bliver "lukke" hvis jeg bruger x-curve.

min EQ står på -4 -3 1 2.5 3.5 3.5 4.5 4.5 1 på fronterne.

Iøvrigt har jeg valgt at bruge subbens bas i stedet for højtalernes, - selvom de er store, - det lyder bedre.

Hvorfor kan man dog kun indstille dette med testlyd og ikke real lyd, - det er da åndsvagt.

Min standing wave står på 

63 2 1.5 71 4 4 210 3.2 5

(for main), - jeg har ikke rørt ved andet.

Kan du forklare mig lidt om hvad de forskellige EQ tal betyder?

vh

Godowsky


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 16:35
EQ tallene er de forskellige frekvenser spændende fra de dybe til de høje toner. Du kan godt høre på testtonen at den ændrer sig, men jeg ville også hellere at der var real lyd.
 
Nu er højttalere forskellige, men jeg synes du hæver de øverste toner for meget og sænker de dybe for meget.
 
Prøv at kopiere Mem1 til Mem2, og så gå ind og nulstil EQ på Mem2. Og prøv så at tage skyderne én for én og regulér tonerne. Check med noget musik der har hele toneområdet repræsenteret, og lyt efter at alle instrumenter kan høres tydeligt. Bedst med akustisk musik.
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 16:41
ok tak, - nu har jeg "nulstillet" min standing wave, - og lyden er ikke dårligere, - mit rum burde heller ikke være specielt akustisk dårligt. Så jeg prøver mig frem med eq.

Først og fremmest er det der genere mig at jeg får en underlig trykken i ørerne, - det er som om musikken ikke er helt "til stede", - men "pakket ind" på en eller anden måde...

Tak


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af godowsky godowsky skrev:

ok tak, - nu har jeg "nulstillet" min standing wave, - og lyden er ikke dårligere, - mit rum burde heller ikke være specielt akustisk dårligt. Så jeg prøver mig frem med eq.

Først og fremmest er det der genere mig at jeg får en underlig trykken i ørerne, - det er som om musikken ikke er helt "til stede", - men "pakket ind" på en eller anden måde...

Tak
Netop Standing Wave ville jeg ikke nulstille hvis jeg var dig, fordi den undertrykker forkerte resonanser både fra højttalerne og rummet.
 
Hvis du har basporte i dine højttalere, så prøv at stoppe en sok i hvert af portene. De er nemlig med til at give trykken.
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 17:28
jeg prøver med sokken, - har du nogen ide om hvordan standing wave evt. kunne stå...


Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 18:11
shit det er jo umuligt at indstille eq, - for den testtone siger mig intet, -
så hver gang man har justeret lidt skal man tilbage og tjekke osv...
 
Er der virkelig ikke noget man kan gå efter hvis man føler at lyden ligesom er distant på en eller anden måde, - altså som om musikken ikke er helt til stede i rummet, -
 
min gamle forstærker havde et fantastisk stereobillede hvor man klart fornemmede hvor hvert instrument var i rummet.
 
For at den skulle lyde godt skulle jeg bare skrue helt ned for bas og diskant på forstærkeren, - så var det som at være der selv, - og helt ærligt, - den kostede 3500 for 10 år siden...
 
Jeg er uddannet klassisk pianist, - så det er altså ikke fordi jeg ikke kan høre ;)
 
 
 


Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 18:14
kunne måske også lyde som om fasen ikke er korrekt
              
Ole Hansen
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 18:26
det sjove er at når jeg har lade forstærkeren selv sætte sig op så "synes" den at fasen er forkert sådan ca. hver 2. gang, -
alt efter om man har subwoofer på eller ej, - det skulle vel ikke have betydning skulle man tro.
 
 


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 19:04
det er ikke nødvendigt et spørgsmål om hvad der er bedst. De spiller bare forskelligt. Jeg kunne godt forstille mig at din gamle "rene" stereoforstærker er bedre til stereo end din nye pioneer.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2009 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af godowsky godowsky skrev:

jeg prøver med sokken, - har du nogen ide om hvordan standing wave evt. kunne stå...
Standing Wave skal stå ligesom MCACC kalibreringen har regnet den ud til.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu