|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
mgmg ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Oktober-2005 Status: Offline Point: 1066 |
![]() Sendt: 11-November-2009 kl. 23:21 |
|
Dette har være diskuteret en lille million gange, men ...
hvad kan I anbefale som bagrundsbelysning til 60"?
Mit TV sidder pænt tæt på væggen.
Jeg har et sæt ikea diode stænger, som jeg ikke ønsker at bruge pga. de mange ledninger.
|
||
Kuro
|
||
![]() |
||
Looklight ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
![]() |
|
Hvad med .... http://ecolight.dk/catalog/led-baand-c-57.html?osCsid=0e7ebc808a07dc16c78698a334e7a4ed
Lidt dyrt men har tænkt selv at brug dem. |
||
Panasonic TH-42PZ85
Panasonic DMP-BD55 Kiss VR-588 Onkyo TX-SR706 PS3 m500Gb hdd Focal Sib XL 5.1 |
||
![]() |
||
AndersHP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
![]() |
|
Kan stadig anbefale dem du kan købe i Ikea..
Jeg har bag mit 46" brugt 2 i toppen, 2 i hver side, og 1 i bunden. Til et 60" skal du nok bruge 3 i toppen og i siderne vil jeg tro..
Jeg købte dem ikke i flerfarvet, men bare i den hvide udgave, og de lyser perfekt :)
|
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
De mange ledninger siger du.. Jeg har kun én lang "snor" af lys bag mit.
Ellers skal du nok bare kigge i en af de trillioner af tråde som er lavet om samme emne, eller google led-lys. Det tager kun 2 sek. at finde en anden forhandler end ikea. |
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
mgmg ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Oktober-2005 Status: Offline Point: 1066 |
![]() |
|
Ikea løsningen består af fire stænger med hver en ledning fra strømforsyningen.
Jeg har forlængst googlet og fundet alternative leverandører.
Nu vil jeg gerne have anbefalet en løsning der spiller.
Jeg er i øvrigt kommet i tvivl om lys temperaturen.
Skal jeg vælge varmt lys på ca. 3000 K eller koldt (som Ikea leds) på ca. 6500 K?
Min væg er hvid, så jeg tror varmt lys vil være mere behageligt end koldt.
Jeg har også overvejet to fatninger med kerte pærer bag TVet. Ved ikke om lyset fra alm. pærer er at foretrække frem for LED.
|
||
Kuro
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
Hvis du har plads til kertepærer, vil jeg da anbefale dem i sparepære version. De fåes i en afdæmpet hvid med den rigtige farvetemperatur. Selv har jeg en alm E27 sparepære på 10 watt fra Bilka til 20 kr.
|
||
![]() |
||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
|
Ikea's LED-strips leverer lys med en farvetemperatur på ca. 5500K - altså lidt for lavt i forhold til anbefalingen. Dette (og lysstyrken) kan korrigeres med en grå farve bag TV'et - med en skvis for meget blå. Se evt. denne tråd.
|
||
/lars
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Meget interessant tråd, bantam.
Hvis jeg har forstået den ret, så bør man i teorien *ikke* vælge varm hvid (ca. 3000 K), som jeg har set flere anbefale. Jeg synes ellers Ikea dioderne virkede for kolde/skarpe (rent øje mål).
Hvis man nu holder væggens farve konstant, f.eks. "brækket" hvid. Skulle lysets temperatur så sænkes for at nærme sig 6500 K, eller hæves.
Sagt på en anden måde, jeg ønsker ikke at male min hvide væg grå. Bør jeg så vælge en varmere lyskilde end Ikeas LED stænger?
Kampus, hvor meget af din væg oplyses af én pære, og hvor er den placeret? Mit TV er lidt bredere end dit, så måske er én ikke nok for mig.
|
||
Kuro
|
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
Nej, du behøver kun én ledning til strømforsyningen - det har jeg selv
![]() Ikea's er klart den billigste. Det er også meget nemt at reducere lysstyrken hvis man synes den er for stærk (70 kroner i elektronik, hvor selve chippen koster 50). Jeg tror du får svært ved at finde en optimal løsning hvis du ikke vil ty til maling af vægen. |
||
![]() |
||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
|
Populært sagt er området omkring 6500K tæt på dagslys - og hvis stuen er oplyst med kunstigt lys (som ligger med en meget lavere, rødlig farvetemperatur), virker lyset fra Ikea-LED'erne køligt, selvom de (afh. af omgivelsernes farve når vi snakker om reflekteret lys) udsender et lidt varmere lys end 6500K.
Det er lidt som når man står udenfor og ser, at der er et TV tændt inde i et hus: Det ser meget blåt ud (situationen er formodenligt forværret, da de fleste kører med for høj farvetemperatur på deres TV, men det er en helt anden diskussion).
Det afhænger af, hvordan din væg er "brækket hvid". Den skal være ganske meget ovre i den blå ende af farveskalaen for at en 3000K lyskilde kan løftes op på 6500K. Prøv evt. at gå i farvehandlen og kig på et farvekort med de prøver, som jeg har undersøgt i den anden tråd: De undersøgte farver er synligt blållige for bare at løfte 5000-5500K op nærheden af 6500K. De farver, der virker mere neutrale i testen, resulterer typisk i et reflekteret lys med en farvetemperatur omkring 6000K.
Hvi man anvender en form for lysdæmper på LED'er stedet for en mørkere baggrund, kan det påvirke farvetemperaturen - men det er ikke noget jeg har lavet reelle forsøg med. Jeg gætter dog på, at lavere spænding vil sænke farvetemperaturen - men det er kun et gæt.
Hvis fladen bag TV'et fylder meget af synsfladen, betyder det, at øjets/hjernens hvidpunkt flytter sig - synet adapterer til det, hjernen mener er hvidt på samme måde, som man sagtens kan se at et hvidt stykke papir er hvidt udenfor i dagslys og indenfor i dæmpet, varm belysning. Det betyder, at hvis TV'et ellers er nogenlunde kalibreret til D65 hvidpunktet iflg. standarderne, så kan hvid på TV'et virke for koldt eller for varmt afh. af baggrundslyset. Jeg blev for alvor opmærsom på dette i forbindelse med kalibreringen af et Philips TV med farvet ambilight, hvor jeg ved et efterfølgende besøg (hvor ambilight var slået til) observerede at underteksterne tilsyneladende skiftede farve (typisk melem cyan, hvid og gulligt) - og der gik faktisk lidt tid, før det gik op for mig, at det skete i takt med den varierende farve i baggrundbelysningen.
I den sidste ende, er det kun dig selv, der kan være dommer over, hvad du kan lide at se på - men forsøger man at overholde rekommendationen, ender man med et lys, der ligner det, som Ikea-LED-stripsene og en let blå baggrundsfarve levere.
|
||
/lars
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Slettet - dobbelt post. Redigeret af bantam - 14-November-2009 kl. 09:33 |
||
/lars
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |