recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjælp til opsætning af pio 9000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethjælp til opsætning af pio 9000

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til opsætning af pio 9000
    Sendt: 21-November-2009 kl. 22:50
hey alle på en lørdag  .

jeg har så i dag fået sat mit loft beslag op til min procekter og var rigtig glad da jeg kunne hænge den op men humøret faldt lidt da jeg skulle indstille billidet .   har ikke kunne ramme  rammen 100 % i dag .. har kæmped i 2 stive timer og har måtte gå væk nu for at hisse mig lidt ned :(

jeg har en pio 9000 men kan bare ikke få det til at spille 100 % .  men selv billidet er super .. 80"  ser nu godt ud .  mangler bare lige at få klaret at ramme og billde passer sammen .

nogle forslag ? 
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 23:49
Jeg formoder du ikke kan få billedet til at passe i alle 4 hjørner.

Derfor:

Er du sikker på den hænger helt vandret?

Er du sikker på linsen er 100 % parallelt med lærredet?

Der skal ikke megen afvigelse til, før det er stort set umuligt at ramme lærredet korrekt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 00:43
den kan jo ikke komme til at være paralle med læret da den hænger i lofted og så højt på væggen skla læret ikke op ??
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 00:44
der står i brusforviringen den kan vise billdet 70 % ned mender jeg 
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 01:56
Kan du ikke bruge lens shift?
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af mikkelfrost mikkelfrost skrev:

den kan jo ikke komme til at være paralle med læret da den hænger i lofted og så højt på væggen skla læret ikke op ??

Med parallelt mener jeg ikke at den skal hænge lige ud for lærredet.

Når du nu har hængt den i loftet, så prøv opholde dig lige under den; kig op og vurder om den hænger lige. Forestil dig at du skal måle fra hvert hjørne af projektorens front og hen til lærredet. Hvis den afstand ikke er ens, hænger den ikke parallelt.

Jeg husker da jeg havde min projektor hængene med bunden i vejret fra loftet. Her kunne jeg dreje projektoren om sin egen akse, og der skulle ikke meget til før billedet ikke passede. Hvis den samtidigt ikke hænger helt vandret kan det være svært at få billedet til at passe.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 14:57
nu er det der næsten :)  men jeg har nu lagt mærke til at billidet ikke er lige langt i top og bund af skærmen . ?
  hvordan retter jeg det ?
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 17:15
Jeg har også en Pioneer projektor og har selv haft turen med at få den justeret præcis til lærredet.

Et godt udgangspunkt er et ophæng som kan justeres i alle retninger, f.eks. et Chief. Det er også en god ide at lave en foreløbig test på hvor langt projektoren kan "skyde" f.eks. nedad (hvis der skal anvendes lens shift), og stadig ramme lærredet med lige kanter horisontalt og vertikalt, hvis den skal hænge i loftet, inden man fastgør lærred eller projektor. Jeg har et motorrullelærred og finjusteringen af stoppositionen blev først gjort efter projektoren var blevet justeret til at være instillet korrekt.

Jeg skulle bruge maksimalt lens shift vertikalt, og koncentrede mig derfor om at projektoren sad så tæt som muligt i midten af lærredet. Det er vigtigt at den er i en vinkel på præcis 90 grader på lærredet og hænger fuldstændig vandret. Det kan testes ved at zoome testbilledet (grid) næsten ud til kanten på lærredet (som stadig er i en foreløbig position), og finjustere projektorens ophæng så afstanden til kanten er ens både i toppen og bunden og i venstre og højre side. Det er selvfølgelig en forudsætning at lærredet hænger lige, dvs. at top og sider er "i vatter".

Når det er tilfældet fastspændes projektoren. Herefter skal man instille lens shift så det kommer til at passe i højden og/eller sideværts. Bemærk at der samtidig skal indstilles på zoom, så billedet kommer helt ud til kanten af lærredet, så det kan godt være lidt af et pillearbejde. Men med lidt frem og tilbage, så kan det godt lade sig gøre. Brug testbilledet med den grønne grid til dette; jeg har oplevet at der ved afspilning af film (specielt DVD) er uendeligt mange formater, hvor der er mere eller mindre sorte bjælker i kanten af billedet. Lad være med at justere det individuelt til hver film, men lad indstillingerne fra grid'en passe. Når du har fået det til at passe, så kan du fastlåse lærredet i den position du er endt med.

Når du har forhåbentlig nu har fået indstillet projektor, lærred og zoom skal du indstilling skarphed. Husk at se både i midten, og i alle hjørnerne om det er lige skarpt og brug igen her den grønne grid. Hvis det ikke er 100% lige skarpt, så koncentrer dig om at få midten skarpest, da det trods alt er her det man typisk ser. Ikke dermed sagt at der ikke skal være skarphed over hele skærmen, men jeg har hørt at f.eks. maksimal brug af lens shift kan have en lille effekt. Og hust at pudse linsen på projektoren, så der ikke er fingeraftryk el. lign. På nogle film er selve optagelsen også lidt uskarp i udkanten af billedet, så det kan du ikke indstille dig ud af.

Håber du kan bruge disse erfaringer, for film skal naturligvis ses på projektor.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 17:15
du skal rette projektoren op eller ned. hvis billedet er breddest nederst skal projektoren pege mere opad og omvendt.
Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2006
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2009 kl. 11:08
Du skal bruge et vaterpas når du monterer projektoren for at være sikker på at den ikke hænger skævt. Derefter kan du evt. måle dig frem til at den også er drejet rigtigt i forhold til lærredet - altså sigter mod en lodret streg tegnet ned gennem midten af lærredet og hænger lige ud for den.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu