Jeg har også en Pioneer projektor og har selv haft turen med at få den justeret præcis til lærredet.
Et godt udgangspunkt er et ophæng som kan justeres i alle retninger, f.eks. et Chief. Det er også en god ide at lave en foreløbig test på hvor langt projektoren kan "skyde" f.eks. nedad (hvis der skal anvendes lens shift), og stadig ramme lærredet med lige kanter horisontalt og vertikalt, hvis den skal hænge i loftet, inden man fastgør lærred eller projektor. Jeg har et motorrullelærred og finjusteringen af stoppositionen blev først gjort efter projektoren var blevet justeret til at være instillet korrekt.
Jeg skulle bruge maksimalt lens shift vertikalt, og koncentrede mig derfor om at projektoren sad så tæt som muligt i midten af lærredet. Det er vigtigt at den er i en vinkel på præcis 90 grader på lærredet og hænger fuldstændig vandret. Det kan testes ved at zoome testbilledet (grid) næsten ud til kanten på lærredet (som stadig er i en foreløbig position), og finjustere projektorens ophæng så afstanden til kanten er ens både i toppen og bunden og i venstre og højre side. Det er selvfølgelig en forudsætning at lærredet hænger lige, dvs. at top og sider er "i vatter".
Når det er tilfældet fastspændes projektoren. Herefter skal man instille lens shift så det kommer til at passe i højden og/eller sideværts. Bemærk at der samtidig skal indstilles på zoom, så billedet kommer helt ud til kanten af lærredet, så det kan godt være lidt af et pillearbejde. Men med lidt frem og tilbage, så kan det godt lade sig gøre. Brug testbilledet med den grønne grid til dette; jeg har oplevet at der ved afspilning af film (specielt DVD) er uendeligt mange formater, hvor der er mere eller mindre sorte bjælker i kanten af billedet. Lad være med at justere det individuelt til hver film, men lad indstillingerne fra grid'en passe. Når du har fået det til at passe, så kan du fastlåse lærredet i den position du er endt med.
Når du har forhåbentlig nu har fået indstillet projektor, lærred og zoom skal du indstilling skarphed. Husk at se både i midten, og i alle hjørnerne om det er lige skarpt og brug igen her den grønne grid. Hvis det ikke er 100% lige skarpt, så koncentrer dig om at få midten skarpest, da det trods alt er her det man typisk ser. Ikke dermed sagt at der ikke skal være skarphed over hele skærmen, men jeg har hørt at f.eks. maksimal brug af lens shift kan have en lille effekt. Og hust at pudse linsen på projektoren, så der ikke er fingeraftryk el. lign. På nogle film er selve optagelsen også lidt uskarp i udkanten af billedet, så det kan du ikke indstille dig ud af.
Håber du kan bruge disse erfaringer, for film skal naturligvis ses på projektor.