recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til TV møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til TV møbel

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thokra Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 205
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til TV møbel
    Sendt: 14-November-2009 kl. 07:38
Vi skal ud idag og købe denne tv-bænk fra Ilva (mærket Facet)
Da vi ikke er så "teknik" nørder som mange af jer med flotte opsætninger, så har vi brug for hjælp.

Vi har et Adsl modem fra TDC, en Wii, PS3, Yousee HDD Boks (samsung) og en DVDafspiller som skal installeres i tv-bænken og
vi ønsker ikke, at have noget stående på disken, men helst gemt væk i rummene.

Vores udgangspunkt er, at skrue adsl modem op på væggen mellem bænk og væg, så den visuelt
er gemt væk.

Dernæst ryger Wii og DVD afspiller (mini) ind i en af rummene med hul i bagpladen til ledningerne.
Sidst vil PS3 og Yousee HDD Boks lægges ind i de åbne rum.

Er der behov for, at bagbeklædningen fjernes hvor PS3 og HDD Boks står pga. varmen?

Hvis dette ikke er nok, hvordan laver man en ekstra blæsefunktion?

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 13:07
Jeg tror, du skal regne med, at PS3'ens blæser kommer til at larme noget mere i det lille rum.

Vi har vores PS3 stående på højkant i et rum, som er 18 cm bredt og 50 cm højt. Det burde give masser af plads til, at varmen kan søge opad og derefter "drive ud" i stuen. Men den er begyndt at larme mærkbart mere alligevel.

I dit møbel ser der ud til at være endnu dårligere mulighed for at komme af med varmen.

Hvis du er villig til at ødelægge midterhylden, kan du overveje at bore nogle store huller i den og montere nogle store, langsomtgående PC-blæsere på undersiden af hullerne. Blæserne skal blæse opad. Så kan du suge kold luft ind i det nederste rum og blæse den varme luft ud af det øverste rum.

Blæsere fra Pabst er relativt lydsvage i forhold til ydelsen, og er lette at skaffe. Blæsere fra Adda er endnu bedre og billigere, men kan være svære at skaffe, da de ikke på samme måde er blevet mærkevare blandt selvbyggere. De kan strømforsynes fra en helt almindelig lysnet-adapter, når bare den kan give en spænding på 6-12V (12V giver mere luft og mere larm, men blæsere kan normalt rotere helt ned til omkring 5V) og levere det antal (milli)ampere, som står på blæseren.

Til top
thokra Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 10:41
Hej Allan
Tak for beskeden.

Jeg skal igang idag med projektet. Har du eventuelt en illustrativ opsætning til blæserne, da det er mange år  siden jeg sidst har leget med el.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 19:17
Jeg ved, hvordan jeg selv ville lave det, men det er en ret fusket løsning:

Find en eller flere 12V PC-blæsere.

Find en gammel netadapter, f.eks. en mobillader eller en løs strømforsyning til noget kasseret elektronik-isenkram. Sørg for, at den

- mindst kan levere det antal ampere, som blæseren er mærket med (ganget med antallet af blæsere).
 - max. giver 12V.
 - giver jævnstrøm (som regel illustreret med en stiplet vandret linie over en fuldt optrukket vandret linie).

Klip stikkene af blæser og adapter. Saml dem med samlemuffer. Ledningerne skal samles med plus til plus, så blæseren ikke løber baglæns. Plus er ofte markeret med en tynd hvid streg på netadapterens ledning. Blæserens plus er den røde ledning.

Til top
Rob801 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-November-2005
Point: 322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Klip stikkene af blæser og adapter. Saml dem med samlemuffer. Ledningerne skal samles med plus til plus, så blæseren ikke løber baglæns.

En DC blæser vil slet ikke køre hvis du bytter plus og minus. Luftens retning er normalt vist med en pil et eller andet sted på (siden af) blæseren og så kan du bare vende den om hvis den blæser i den forkerte retningWink
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Elac FS-247/CC-241/IW1230
Sony BDP-S370

Til top
thokra Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 10:40
Jeg har smidt maskinerne i møblet og pt er der ingen problemer med varmen. PS3 larmer ikke
mere end normalt og boksen fra yousee holder 42 grader konstant.
Bagbeklædningen er fjernet og samtidig er der boret hul i bund og top til ledninger og det tager
den værste varme..

Naturlig gennemstrøm af varme.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu