Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2370
|
Emne: Prob. m/billedstørrelse, Sony W5500 Sendt: 29-November-2009 kl. 13:07 |
På min fars vegne beder jeg om hjælp.
Han har et Sony 32W5500, der har problemer med at billedet er for bredt til skærmen. Det får signal fra en Canal Digital modtager via HDMI.
Der var tydelig at se problemet på Kanal 4, ved deres frygtelige quizshow. Her var der en stationær box med bogstaver i højre side af skærmen, og denne kunne ikke ses helt; dvs. der manglede noget af boxen. Desuden var noget af teksten i bunden af skærmen også udenfor vores synsfelt.
Jeg har bl. a. kigget i skærmindstillinger, og har skiftet mellem forskellige indstillinger. Lige meget hvad jeg gjorde hjalp det ikke. Det kunne højst blive værre.
Det var også galt på de andre kanaler, men var ikke lige tydelig på alle, da det kræver at man har noget stationært på skærmen for at se det.
Jeg har også kigget i Canal Digitals setup menu, og har prøvet mig frem med forskellige indstillinger, men heller ikke det hjalp.
Han har haft TV'et i et par måneder, men det er først for nyligt problemet er opstået, uden han har pillet ved nogle indstillinger.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 13:20 |
Jeg går ud fra, at STBen er opsat korrekt til 16:9 TV.? Ligeledes, at TVet ikke er på et Zoom format. Hvordan er billedet ved modtagelse fra antenne sammenlignet med sattelit.?
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 15:20 |
Radiomanden skrev:
Jeg går ud fra, at STBen er opsat korrekt til 16:9 TV.? Ligeledes, at TVet ikke er på et Zoom format. Hvordan er billedet ved modtagelse fra antenne sammenlignet med sattelit.? |
Ja, jeg har lige talt med ham, og modtageren står på 16:9/720p eller 1080i, som den altid har gjort.
Tv'et står på bred. Hvis han skifter til zoom eller den 3. mulighed som jeg ikke husker navnet på, bliver det værre.
Via scart ser det fint ud; hele billedet er synligt men billedkvaliteten er selvfølgelig lidt dårlig.
Via HDMI er det uændret. Han kunne fortælle, at på Kanal 4 kunne han kun se lidt af den vandrette streg i 4-tallet. Så der mangler en del af billedet.
P.S. Et helt andet spørgsmål: Hvordan kan det være at TV'et ikke kan finde ud af at vise 4:3 udsendelse korrekt via HDMI? Så snart der kommer noget i 4:3 bliver billedet strukket så det fylder hele skærmen. Han har ikke mulighed for manuelt at vælge 4:3. Han har kun 3 valgmuligheder hvad angår billedformat, selv om manualen siger der er 5 muligheder. Så vidt jeg kan huske kan han kun vælge 4:3 hvis han ser via scart, og det mener jeg ikke kan være rigtigt. Hvorfor nøjes med en ringe billedkvalitet via scart, når man har HDMI?
Edit: Han har ikke prøvet via antenne, da han ikke har fået vendt den endnu.
Redigeret af kaizer - 29-November-2009 kl. 16:08
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 16:26 |
"BRED" er et zoomformat på Pioneer. Kunne godt være det samme på Sony. Det korrekte standard format på Pio hedder "FULD"
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 16:31 |
Kampus skrev:
"BRED" er et zoomformat på Pioneer. Kunne godt være det samme på Sony. Det korrekte standard format på Pio hedder "FULD" |
Uden at jeg er i nærheden af hverken TV eller manual, tror jeg godt jeg kan sige at bred i det her tilfælde skulle dække over det korrekte. Som jeg skrev tidligere, blev det kun værre af at vælge nogle af de andre formater.
|
 |
CARS10
Guld medlem
Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 17:35 |
Bred er det korrekte format på SONY
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 18:33 |
Vi har et W4000. Hvis vi antager, at W5500 ikke er anderledes:
"Bred" på Sony får billedet til at fylde hele skærmens bredde. Det vil sige, at et 16:9-billede vises korrekt, og et 4:3-billede bliver for bredt. Det er den korrekte indstilling ved HDMI.
De 5 valgmulighed for visning gælder ikke ved signal fra HDMI. Her er kun 3.
Sony kører ikke med 1:1 pixel mapping på HDMI som default. Det skal slås til (!). Ellers forsvinder der nogle procent af billedet hele vejen rundt. På et W4000 foregår det i menuen "Opsætning" -> "Skærmindstillinger" -> "Skærmområde" -> vælg "Fuld pixel".
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 19:01 |
Allan Olesen skrev:
Vi har et W4000. Hvis vi antager, at W5500 ikke er anderledes:
"Bred" på Sony får billedet til at fylde hele skærmens bredde. Det vil sige, at et 16:9-billede vises korrekt, og et 4:3-billede bliver for bredt. Det er den korrekte indstilling ved HDMI.
De 5 valgmulighed for visning gælder ikke ved signal fra HDMI. Her er kun 3.
Sony kører ikke med 1:1 pixel mapping på HDMI som default. Det skal slås til (!). Ellers forsvinder der nogle procent af billedet hele vejen rundt. På et W4000 foregår det i menuen "Opsætning" -> "Skærmindstillinger" -> "Skærmområde" -> vælg "Fuld pixel".
|
Det er lidt trist at høre at man i så fald ikke kan se 4:3 udsendelser korrekt via HDMI. Hvad skyldes det mon?
Det med 1:1 pixelmapping skal da prøves.
|
 |
filmfreak
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2005
Point: 1398
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 19:57 |
På fjernbetjeningen til Canal Digital HD-boks (den uden harddisk) findes der en såkaldt 'HD'-knap som zoomer billedet. Det kan vel ikke være den knap der er pillet ved ??
filmfreak
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 20:00 |
filmfreak skrev:
På fjernbetjeningen til Canal Digital HD-boks (den uden harddisk) findes der en såkaldt 'HD'-knap som zoomer billedet. Det kan vel ikke være den knap der er pillet ved ??
filmfreak |
Det er godt nok en modtager med harddisk, men jeg skal spørge ham om der findes en sådan knap på hans fjernbetjening.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 20:04 |
kaizer skrev:
Det er lidt trist at høre at man i så fald ikke kan se 4:3 udsendelser korrekt via HDMI. |
Det tror jeg da så afgjort, at man kan. Jeg har kun prøvet kilder med 16:9-billede, men en TV-boks vil vel sende 4:3-udsendelser som et 16:9 HDMI-signal med sorte bjælker i siden.
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 29-November-2009 kl. 20:41 |
Allan Olesen skrev:
kaizer skrev:
Det er lidt trist at høre at man i så fald ikke kan se 4:3 udsendelser korrekt via HDMI. | Det tror jeg da så afgjort, at man kan. Jeg har kun prøvet kilder med 16:9-billede, men en TV-boks vil vel sende 4:3-udsendelser som et 16:9 HDMI-signal med sorte bjælker i siden.
|
Jeg har heller ikke problemer med det, med min Pace modtager fra Viasat.
Jeg mener dog heller ikke han havde problemer med 4:3 på det forrige TV han havde, så problemet må ligge et sted i Sony'et.
|
 |