|
Projektor i lille lokale ? |
Besvar |
Forfatter | |
Wision
Bruger Oprettet: 05-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 133 |
Emne: Projektor i lille lokale ? Sendt: 07-December-2009 kl. 18:55 |
Hej folkens, håber i kan hjælpe mig lidt med nogle overvejelser om et eventuelt projektor køb. Min hjemme biograf har et par ulemper som gør den ikke er ideal til en projektor, men er alligevel lun på idéen fordi jeg bare synes der mangler noget storslået over oplevelsen når man ser film på 37" tv istedet for et lærred ( Som jeg f.eks så det i sorround sound demonstrationer hos hifi butikker ).
Har ca. 1,85m mellem mine fronthøjttalere hvori lærdet kan være, med et tabtension lærred giver det ca. 150 cm brede som svare til ca. 67" Problemet er at der kun er 2,6m fra bagvæggen til lærdet ( idéen er et tab tension lærdet som skulle hænge foran mit almindelige TV, de 2,6m er med det i beregningen ). i følge diverse beregninger på forskellige sider kræver det et zoom på ca. 1.85, hvilket de fleste DLP low-end projektore ikke kan klare. Budgettet er variabelt, må finde ud af hvad det koster også spare op, men samlet pris for lærdet, projektor og diverse kan nok ikke overstige 25.000. Dvs. I ikke skal holde jer tilbage med forslag, bare det er i nogenlunde realistisk i forhold til det budget. Det vigtigste er at jeg skal finde ud af om det overhovedet er værd at købe en projektor for et 67" lærredet, selvom jeg tror oplevelsen kunne være fed når man sidder ca. 2,3 meter for lærredet. Problemerne består i at jeg bor til leje og ikke rigtig kan male væggene, så kommer til at have hvide vægge ( se eventuelt linket i signaturen ). Kan sætte store mørke billeder op på bagvæggen som også skal fungere som noget akustisk forbedring, men der er stadig meget hvidt i lokalet. Desuden er det et soveværrelse, så der er også forholdsvist meget støv. Det gør måske ikke meget når projektoren hænger i loftet og lærredet kan rulles op når det ikke bruges. Kan dog mørklægge godt. Det kræves at projektoren er full hd, bare fordi jeg helst vil undgå scalering af blueray film som det skal bruges mest til. Ellers ved jeg ikke meget om projektore, har kigget på: - PLV-Z700, måske ikke god nok, men fleksibel - Epson 8100 eller måske 8500 UB, nogen der ved hvad de koster i danmark ? - BenQ W6000 Tror desværre den udelukkes af maks 1.5 zoom Med hensyn til lærredet havde jeg tænkt på tab tension fra lissau til omkring 9.000 så jeg kan få det nøjagtige drop off til at nå lige ned til centeren uden at blokere dens lyd. ( Se igen billede fra signatur link ) Direkte spørgsmål til projektore i prisklassen generelt: Hvor meget vertikal lens shift er ok ? Kan ikke hænge projektoren langt nok nede. Må hænge den i loftet og få billedet ned med vertikal shift, men hvor meget kan man tillade sig før det giver billede fejl ? Er klar over det må være en løbende overgang, men hvor meget har i f.eks ( målt i billede højder ) ? Har læst noget om at lysmængden fra projektoren kan minskes med zoom niveau, men er det ved lave eller høje zoom niveauer en projektor normalt giver mest lys ? Er de 1.8 realistisk ? Som jeg forstår det behøver jeg egentlig ikke særlig meget lys fra projektoren fordi jeg har et lille lærred og høj zoom, men det er jeg usikker på om er korrekt. For meget lys vil nok også gøre sort niveauet dårligere pga. det reflektive lokale. Det blev end forventet. Håber dog i har informationer nok til at give gode svar, kunne godt bruge lidt råd fra nogle der faktisk har forstand på markedet :) |
|
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
|
|
Nikodk
Guld medlem Oprettet: 12-Juli-2004 Sted: nær Roskilde Status: Offline Point: 1836 |
Sendt: 08-December-2009 kl. 11:11 |
mht til hvor meget lensshift, der er ok. Det skal du som udgangspunkt ikke bekymre dig om. Så længe det er lensshift, så er det en optisk korrektion, så der burde ikke ske noget på billedet. Det er anderledes hvis det er keystone korrektion, som er behandling af billedet - det skal man helst undgå. Mht støv, så burde det ikke være noget problem at have den i et soveværelse.
de andre spørgsmål er jeg ikke så skarp på, men mon ikke andre har nogle bud.
Ellers er mit bedste bud, at tage kontakt til en seriøs forhandler, som kan garantere dig for at du får en god løsning, der passer til rummet
|
|
Wision
Sendt: 08-December-2009 kl. 11:27 |
Var bange for at lens shift var dårligt på modeller under 20.000, godt at høre det kan fungere. Tak for bekræftelsen af at støv ikke er det store problem, må bare huske at rense filtret. Har tænkt mig at kontakte en forhandler når jeg faktisk har pengene, indtil videre er det at tage beslutningen med hensyn til om det kan lade sig gøre og vil være en fed oplevelse eller ej. |
|
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
|
|
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 09-December-2009 kl. 00:54 |
Hejsa
Måske ville et 60" pioneer være en lettere løsning, hvis du altså stadig kan finde et. Er det absolut nødvendigt med et tab tension, hvis du går helt over til projektor kunne du få et større billede med en fastramme; men så må tv-et ud. Anvender min projektor til tv også. God fornøjelse
Redigeret af FNørd - 09-December-2009 kl. 00:55 |
|
Wision
Sendt: 09-December-2009 kl. 09:31 |
Ville faktisk gerne beholde TV'et til at spille PS3 på. F.eks i FPS er skærmen allerede lidt for stor til at man kan koncentrere sig om det hele på en gang, så vil være fuldstændig umuligt med ca. 4X arealet. Selvfølgelig ville mange oplevelser i PS3 spil være federe på en projektor, men multiplayer mod dygtige folk ville kræve det normale TV. Desuden vil kæresten også gerne have mulighed for at læse mens hun ser TV, ville nok være muligt med så lille et lærred som kan få meget lys per areal. Men du har helt ret, de 180 mod 150 cm bredt er noget af en forskel, så det må overvejes :) |
|
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |