Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ptuy
Ny bruger
Oprettet: 08-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 7
|
Emne: Nyt LCD: Budget 4500 Sendt: 08-December-2009 kl. 09:14 |
Godmorgen fellow recordere!
Jeg er ny her, så jeg håber ikke jeg overtræder nogle forum regler.
Jeg skal indrette mit værelse på ny, og i den anledning anskaffe mig et nyt LCD tv.
Jeg skal bruge jeres ekspertise; det er jer der har den 
Jeg håber I kan hjælpe mig frem til det rigtige TV midt i denne priskrig og tunertid 
Mine krav er følgende; og dem skal I selvfølgelig ikke tage for gode varer, hvis der findes et super TV som ikke overholder alle mine krav.
BUDGET: 4500,-
* Nem mulighed for pc-tilkobling; jeg ser mange .mkv filer Nogle HDMI udgange og nem tilgang til PC channel, via fjernbetjening eller computeren hvis man kan det? * Full HD; Hvis det kan gøres inden for budgettets rammer * Diverse tunere; selvfølgelig også hvis det kan gøres inden for budgettets rammer. Jeg har pt Yousee kabeltv, men jeg tænker mere i forhold til fremtiden. Jeg er frisk på at kaste tv-signalet henover min computer, hvis det er billigere? - så jeg ikke behøver dvb tunere? - hvis man kan :) * Design; må så vidt godt være flot. Jeg vil hellere give lidt flere penge til design end til billedkvalitet. Selvfølgelig skal billedkvalitet være finno, men jeg er ikke den største kvalitetsliderlige tv bruger.
Lyden i tv'et er underordnet da jeg også vil anskaffe mig et surround sæt. (Hvad er forskellen på PC surround og TV surround?)
Jeg håber I kan hjælpe mig, og fortsat god tirsdag!
Mvh Rasmus!
|
 |
Strange
Guld medlem
Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 10:14 |
Hej og velkommen til!
Er der en grund til at det skal være LCD.... Hvorfor ikke plasma?... Du kan godt både få fint design og billedkvalitet.
Redigeret af Strange - 08-December-2009 kl. 10:15
|
 |
ptuy
Ny bruger
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 15:00 |
Ja sorry, det er min fejl. jeg har ingen krav til om det er plasma eller LCD
|
 |
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 15:01 |
Hvilken størrelse er der tale om? Hvis det er 37" og opefter får man ikke noget specielt, hvis snakken falder på LCD, for her skal du højere op i pris, for at få noget rigtig godt. Med Plasma derimod, er der rigtig gode Tv til omkring 4500-5000 Kr blandt andet 42" Panasonic X10.
|
 |
ptuy
Ny bruger
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 15:37 |
42" er et stort fjernsyn, da jeg kun sidder 2-3 meter fra skærmen. Så jeg tror vi snakker 32" eller 37"
Panasonic TX P42X10 er kun HD-ready, og da jeg gerne vil bruge tv'et meget i kombination med med computer, tror jeg gerne jeg vil have full hd.. - Kom endelig med argumenter hvis I synes det er fjollet.
Redigeret af ptuy - 08-December-2009 kl. 15:42
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 15:43 |
Hvis ikke du allerede har gjort det, så vil jeg anbefale at du prøver et 42" på 2-3 meter - Jeg kender ikke nogen endnu, som har fundet det for stort.
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 15:44 |
ptuy skrev:
Panasonic TX P42X10 er kun HD-ready, og da jeg gerne vil bruge tv'et meget i kombination med med computer, tror jeg gerne jeg vil have full hd.. - Kom endelig med argumenter hvis I synes det er fjollet. |
OK så...det er fjollet  tekst har det med at blive ganske småt på en pc i full-hd over 2-3 meters afstand, det vil alt andet lige virke større i en lavere opløsning.
|
 |
ptuy
Ny bruger
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 18:07 |
Det er jo lige disse svar jeg leder efter!
Perfekt! Jamen så skal det jo være et 42"!
Og hvordan med mine .mkv filer på pc'en, kan de afspilles ordentligt på et HD-ready tv?
Og hvis jeg i fremtiden gerne vil se dejlig DR HD og animal planet HD, fungerer det så også på HD-Ready?
Tusind tak for svarene!
|
 |
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 18:58 |
Ja, dine filer kan sagtens afspilles ordentligt. Som sagt, så har opløsningen, f.eks. 720P (HD-Ready vs. 1080P (Full-HD) altså ikke den store betydning i forhold til den samlede billedkvalitet, faktisk langtfra, og slet ikke på et 42", medmindre du står klistret op af skærmen. Parametre som kontrast, Shadow Detail, farvegengivelse osv, har en væsentlig større betydning, og her klarer X10 sig f.eks. rigtig flot.
DR HD og Animal Planet HD sendes alligevel ikke i en FULL-HD, opløsning, men snarere i 720P, så et HD-Ready Tv er mere end godt nok.
|
 |
ptuy
Ny bruger
|
Sendt: 09-December-2009 kl. 22:55 |
Tak for svarene..
Det ender jo nok med at det bliver panasonic plasma 42"!!
Hvis jeg nu en dag fik lyst at spille nogle pc spil på skærmen, hvordan afvikles de så i HD-ready i forhold til full HD?
Mht. tilslutning til min computer, hvordan gør jeg med HDMI? Jeg har et grafikkort med to DVI indgange, som jo ikke hiver lyd med i kabelet? Så hvis jeg får en HDMI-DVI adapter får jeg vel ikke lyden med, og ryger noget af kvaliteten ikke også?
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 09-December-2009 kl. 23:34 |
Der forsvinder ikke noget kvalitet ved at bruge en HDMI-DVI adapter. Eller rettere: Hvis adapteren forringer signalet væsentligt, vil du ikke se det som et kvalitetstab, men snarere som et helt eller delvist udfald af billedet. Digital overførsel er meget enten-eller.
Nogle TV har en analog lydindgang som et supplement til en af HDMI-indgangene. Det vil sige, at du kan se billede fra HDMI-indgangen, mens du får lyden fra den analoge indgang. Det er dog bestemt ikke alle TV, så hvis du foretrækker den løsning, bør du inden køb checke, om TV'et understøtter denne løsning.
Ellers er der nogle grafikkort, der kan medsende lyd. Det er dog ikke noget, jeg har rodet med.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 09-December-2009 kl. 23:52 |
Lige en advarsel!
Når du på et tidspunkt har fået købt en fladskærm (også en Panasonic-anbefaling herfra, p.g.a. den naturlige og fremragende billedkvalitet), så HUSK at tage strømmen helt fra PC'en, når du tilslutter kablet til TV'et. Undlader du at gøre det, risikerer du at brænde HDMI-boardet af i TV*et...
M.v.h.
|
 |